Macrootje half om half

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Tobias

Macrootje half om half

Bericht door Tobias » vr jan 30 2009 7:36 pm

Vandaag mijn bestelling binnengekregen. De R1C1 set en direct een extra SB R200 erbij genomen. Nu kan ik met de SU 800 ook de SB 800 draadloos aansturen. Met vier flitskopjes moet je toch aardig kunnen rommelen. Doel van de aanschaf is om me wat vaker met macro bezig te gaan houden.

Omdat ik vrij veel moet wachten als ik aan het vogelen ben, zie ik veel vlinders, insecten en ander klein spul om me heen. Voor waterjuffers of vlinders pak ik dan de 300mm + tussenring. Werkt prima en geeft goede resultaten.. Voor 1:1 moet ik wel erg veel raar doen en het werkt niet echt handig. Zodoende ging de gedachte om een echt macro objectief te kopen steeds meer spelen.

Na veel (soms pure onzin) lezen en vooral foto’s kijken is het de Sigma 150mm F/2.8 EX DG APO HSM Macro geworden.

De tegenspeler was de 105 VR van nikon.

Doorslaggevend was zeer persoonlijk maar vooral het fijne bokeh, contrastweergave, kleurbalans en mooie detaillering heeft me over de streep getrokken. Deze voorkeur heeft ook te maken met de omstandigheden waar ik doorgaans bij fotografeer. Voorkeur voor werkafstand en onderwerp speelt ook een rol. VR niet nodig en AF vind ik in macro minder belangrijk.

Wil even kwijt dat het nikon forum me niet veel wijzer heeft gemaakt en het vooral 105mm VR is wat de klok deed slaan. Is begrijpelijk het is immers een Nikon forum.
Echter de vele roem die de 105mm VR is toebedeeld zijn slechts grote stukken tekst en weinig mooie voorbeelden.

Ook zoektochten over het web leverde weinig op en vooral veel portretjes ed. voerden de boventoon. Daar koop je een macro objectief niet voor is mijn bescheiden mening.

Wat betreft de teksten en meningen hier op het forum waren er een paar zeer opmerkelijk. Een wil ik niet onthouden en nog wel gedaan door een macro expert. Althans dat doet zijn site vermoeden. De beste man in kwestie noemde het merk sigma slechts een sticker, aangevuld met nog wat gebrabbel. Natuurlijk levert zoiets al snel bijval op van andere die een grote N voor de ogen hebben. Om je te oriënteren heb je bar weinig aan zulks.

Het is voor mij een kleine moeite om even wat linkjes neer te zetten van werk gemaakt met een STICKER 300-800 mm of 150mm macro STICKER maar dan ben ik bang dat vele onder ons gaan twijfelen of ze wel de goede keuze hebben gemaakt of over hun kunnen na gaan denken. Al kan het laatste nooit kwaad.

Moraal van het verhaal is; ‘plak niet te snel een sticker op een ander merk maar kijk vooral naar ( ook eigen) fotografisch werk’. :wink:

Ik heb een klein vermogen uitgegeven aan ‘ons’ merk en als Nikon dat kan leveren wat mijn voorkeur geniet koop ik het, wat niet wegneemt dat ik open sta voor andere kwaliteit. Voor wie wat meer wil weten over kwaliteit is wellicht het boek "Zen en de kunst van het motoronderhoud" een aanrader.

Soms word ik wat stekelig van merk -blindheid. Daar doe je niet alleen andere merken mee te kort maar ook serieuze fotografen die op zoek zijn naar een goed objectief met alternatieve of specifieke eigenschappen.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Macrootje half om half

Bericht door ElRonno » vr jan 30 2009 8:44 pm

Heb dank, o wijze ZEN meester.

En kom nu maar op met die voorbeelden :mryellow:

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » vr jan 30 2009 8:52 pm

Hoop dat je snel over al dit onrecht heen bent... suc6
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr jan 30 2009 8:54 pm

Wat betreft de beide objectieven.
Ik heb de 150 Sigma een week in huis gehad, met de winkel heb ik afgesproken dat ik het eventueel binnen een week zou kunnen omruilen als ik liever de 105 Nikkor wilde hebben. Nou is de kwaliteit van de Sigma echt heel goed. Maar de Nikkor nog ietsie beter. Een vrij groot nadeel van de Sigma vond ik toen de werkafstand en dus de kleine scherptediepte bij een klein diafragma. Dus 105 Nikkor is gewoon echt een dikke topper, en iets allrounder. Ik vind dat de meerprijs van €100,- wel waard. De 105mm op DX voldoet goed wanneer je insecten wilt fotograferen.
Helaas heb ik geen foto's om het te vergelijken. De Sigma was een fractie minder scherp dan de 80-200. Ook waren de kleuren van de Sigma iets fletser.

gr. Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Tobias

Bericht door Tobias » vr jan 30 2009 9:44 pm

ElRonno schreef:Heb dank, o wijze ZEN meester.

En kom nu maar op met die voorbeelden :mryellow:
Geen dank.

Niet zou ongeduldig met voorbeelden.Je hoort toch te weten dat de AF traag is van de 150 sticker :lol:
Ree schreef:Hoop dat je snel over al dit onrecht heen bent... suc6
Gaat wel lukken heb een goede therapeut die zelf ook fotografeert. Heeft wel een 105mm VR :D

Tobias

Bericht door Tobias » za jan 31 2009 10:26 am

Zojuist de Sigma 150 teruggebracht. Reden is dat mijn converters er niet op passen iets wat ik over het hoofd heb gezien. Jammer maar ik wil de mogelijkheid om converters te gebruiken. Omgeruild voor de VR 105mm en met mijn converters maak ik er een 150, 180 of 210 van. Gezien mijn ervaringen met de vr500 in combi met converters durf ik dit wel aan.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » za jan 31 2009 11:07 am

:D

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » za jan 31 2009 9:21 pm

Tobias schreef:Omdat ik vrij veel moet wachten als ik aan het vogelen ben, zie ik veel vlinders, insecten en ander klein spul om me heen. Voor waterjuffers of vlinders pak ik dan de 300mm + tussenring. Werkt prima en geeft goede resultaten.. Voor 1:1 moet ik wel erg veel raar doen en het werkt niet echt handig. Zodoende ging de gedachte om een echt macro objectief te kopen steeds meer spelen.
huib ga je dit met een 2e camera erbij doen , of ga je wisselen van je objectieven.
dat laatste lijkt me nogal lastig , waardoor je misschien net dat ene moment mist.

groet ruud

Tobias

Bericht door Tobias » za jan 31 2009 10:28 pm

@ruud,

Nee wisselen is niet aan de orde. Ik ben zo gelukkig (of ongelukkig) om twee D300 te bezitten.

Ik had de primeur om de eerste in NL te zijn die een D300 retour Beverwijk moest sturen. Na 1 dag in mijn bezit ging er iets mis met het inzetten van de geheugenkaart. Er was een pennetje helemaal plat gedrukt. Is overigens goed en zonder kosten verholpen door Nikon.

Omdat ik niet zonder wilde zitten heb ik een er een exemplaar bijgekocht. Wel jammer want ik moest er nog 1949 voor neertellen en als ik nu een jaar later zie waar de D300 voor over de toonbank wordt geschoven ben ik minder gelukkig.

Vandaag even wat proefjes (binnenshuis) geschoten met de 105mm + 1.4 en 1.7 converter en dat viel helemaal mee. Met de converter tekent dit objectief wat zachter, zonder verlies in detaillering.

Het mindere contrast vond ik juist zo mooi aan de sigma en echte voorbeelden van een 105 met converter heb ik nog niet gezien. Ik denk dat de 105 aardig aan mijn wensen gaat voldoen.

Wat voorbeelden van de 105 met een TC 1.7 converter. Even snel geschoten en alleen foto 4 is ietsje aangescherpt. De andere alleen teruggebracht naar 800*531 px. Met wat nabewerking is er veel meer uit te halen. Wat ik mee vind vallen is de rand scherpte bij foto 2 die een uitvergroting is van foto 1. Dus dezelfde opname.

1
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Tobias

Bericht door Tobias » zo feb 01 2009 11:55 am

In tegenstelling tot sommige berichten. Op de D300 werkt AF uitstekend in combinatie met een AF-S 14TCE II en AF-S 17TCE II converter tussen de 105VR. Wellicht werkt het bij andere camera body's niet.

Zeker de moeite waard als vlinders of libelle je onderwerp zijn. Als je nog een tussenring in je tas frommelt heb je direct heel erg dichtbij objectief tot je beschikking voor het kruip en friemel werk.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » ma feb 02 2009 2:42 pm

Tobias schreef:@ruud,

Nee wisselen is niet aan de orde. Ik ben zo gelukkig (of ongelukkig) om twee D300 te bezitten.

Ik had de primeur om de eerste in NL te zijn die een D300 retour Beverwijk moest sturen. Na 1 dag in mijn bezit ging er iets mis met het inzetten van de geheugenkaart. Er was een pennetje helemaal plat gedrukt. Is overigens goed en zonder kosten verholpen door Nikon.

Omdat ik niet zonder wilde zitten heb ik een er een exemplaar bijgekocht.
Zo heb je goede service gekregen zeg, ik had een D200 en nadat ik de batterij had opgeladen (een paar uurtjes nadat ik hem gekocht had), en er een geheugenkaart in wilde plaatsen bleek er ook een pennentje verbogen (wat dus al zo was, want ik had de geheugenkaart goed geplaatst) en ik moest de reparatie zelf betalen, zowel Nikon als de zaak waar ik hem had gekocht wilde niks doen voor me.
Komt zeker omdat je gelijk nog een D300 kocht. Had ik dus ook moeten doen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”