Luxe probleem

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Luxe probleem

Bericht door aquarius » za aug 13 2005 11:50 pm

Hallo mensen,

Ik heb een probleem (zolang je natuurlijk van een probleem kan spreken) die volgens mij steeds meer mensen ook krijgen. Ikzelf ben in het bezit van een prachtige set bestaande uit:
Een F5 met 28-70 2.8 een 80-200 2.8 een 20 mm 2.8 een 300 mm 4 en een SB26. Daarnaast een D70 met 18-70 en een SB600. Wat iks nu het probleem dan zullen jullie denken. Nu het probleem is dat ik mijn F5 bijna niet mer aanraak en helemaal in de ban ben van digitale fotografie. De F5 gebruik iik dan nog wel voor bruidsreportage`s maar met de tijd wil ik deze ook digitaal gaan maken. Heb de D70 een aantal keren meegenomen op een bruidsreportage en de foto`s af laten drukken en van het resultaat was ik goed tot zeer goed tevreden. Het voordeel is natuurlijk dat je veel meer foto`s maakt op zo`n reportage en de kosten zijn er alleen van de afdrukken die je ook daadwerkelijk wilt hebben.
Nu zit ik er over te denken om alles op te ruimen en een prof. digitaal te kopen met een goede standaardzoom en een 70-200 VR 2.8 en een SB800.
Ik zat zelf te denken aan een D2Hs of zonder s. Eigenlijk vind ik het jammer van mijn F5 en de 80-200 en de 28-70 waar ik nog steeds hartstikke blij mee ben en schitterende foto`s mee maak maar aan de andere kant heb ik natuurlijk ook geen boompje met geld in de tuin staan.
En het blijft natuurlijk eeuwig zonde dat de F5 maar in de tas blijft zitten.
Heeft iemand van jullie hetzelfde Luxe probleem??? Ben benieuwd ....en ook hoe dit opgelost is zonder enige vorm van spijt te hebben. :cry:

Bennie

nikon-nl

Bericht door nikon-nl » zo aug 14 2005 8:33 am

Beste Bennie,
Mijn advies: even doorsparen voor een digitale reflex uit de D1 of D2 serie.Je vindt ze ook al gebruikt voor een redelijke prijs. Die F5 en de objectieven nooit weg doen. Over 10 jaar heb je enorm veel spijt, geloof mij! EN als backup camera is de F5 de beste die er is. Ook ik werk met een D1, omdat het (voor de opdrachtgevers) allemaal snel en simpel moet. Maar ik draag altijd een F4 of F3 bij mij 'voor het geval dat'. De 80-200 zou je kunnen inruilen, alleen is de markt geheel ingestort, dus krijg je er niets voor.
Ergo: even doorsparen (of goede 2de-hands) en niets wegdoen.
Nico

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » zo aug 14 2005 2:07 pm

nikon-nl schreef:Beste Bennie,
Mijn advies: even doorsparen voor een digitale reflex uit de D1 of D2 serie.Je vindt ze ook al gebruikt voor een redelijke prijs. Die F5 en de objectieven nooit weg doen. Over 10 jaar heb je enorm veel spijt, geloof mij! EN als backup camera is de F5 de beste die er is. Ook ik werk met een D1, omdat het (voor de opdrachtgevers) allemaal snel en simpel moet. Maar ik draag altijd een F4 of F3 bij mij 'voor het geval dat'. De 80-200 zou je kunnen inruilen, alleen is de markt geheel ingestort, dus krijg je er niets voor.
Ergo: even doorsparen (of goede 2de-hands) en niets wegdoen.
Nico
Dank je wel Nico,

Ik denk dat ik met de tijd de D70 en de 80-200 inruil maar ik ben nog steeds niet zeker. De tijd zal het leren. Ik vind de D70 ook een fijne camera om mee te werken en in de studio gemaakte foto`s zien er zeer behoorlijk uit. (vergrotingen 20x30) Het enigste nadeel is dan eigenlijk dat hij niet zo`n robuust uiterlijk heeft. Op een bruidsreportage regent het wel eens en ook moet ik wel eens op het strand fotograferen. Ben bang dat de D70 hier niet erg goed tegen kan. Heb met de F5 in de stromende regen gefotografeerd en ook op het strand waar het behoorlijk waaide. Geen probleem voor de F5. De D2H of s lijkt mij ook een zeer robuuste kamera maar dan moet ik weer 2 mp inleveren. Dus best wel een paar dingen die je tegen elkaar op moet wegen.

Bennie

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo aug 14 2005 8:52 pm

Dag Aquarius (Bennie),

Wellicht is het sparen voor een goede D1X een alternatief. De ontwikkelingen in het digitale fotograferen zijn - volgens mij - nog niet op het eind. Bij elke grote investering zul je geconfronteerd worden met een fors waarde verlies van de digitale camera.

Daar staat tegenover dat je geen films hoeft te gebruiken, maar toch denk ik dat een camera als de D2X nu nog alleen voor professionals die hem in 2-3 jaar kunnen afschrijven lucratief is.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik helemaal niet digitaal fotografeer - dat kan ik me veroorloven als amateur en iemand die nooit aan opdrachten werkt :-) - en me alleen beperk tot manuele Nikons (FM2, FM3A etc. ) en Nikkors (en dan ook nog alleen vaste brandpuntsobjectieven).
Ik beleef er plezier aan om met dit "oude spul" foto's te maken: ik vergelijk het altijd met het rijden in een oldtimer auto. Heerlijk om af en toe zo'n oud ding te gebruiken. En zo zal het ook wellicht met een F5 kunnen gaan. Na verloop van tijd een mooi diafilmpje gebruiken, volschieten en diatjes bekijken op een oude projector, die ze nu soms voor een habbekrats aanbieden....en genieten. En aan die filmpjes heb je geen omkijken meer naar: als je ze netjes opbergt, kun je ze over 20-30 jaar nog bekijken.

Dus mijn verhaal komt neer op een pleidooi om het oude een beetje te behouden en nuchter te kijken naar de toekomst.

AG

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » zo aug 14 2005 10:19 pm

Amadeus Gould schreef:Dag Aquarius (Bennie),

Wellicht is het sparen voor een goede D1X een alternatief. De ontwikkelingen in het digitale fotograferen zijn - volgens mij - nog niet op het eind. Bij elke grote investering zul je geconfronteerd worden met een fors waarde verlies van de digitale camera.

Daar staat tegenover dat je geen films hoeft te gebruiken, maar toch denk ik dat een camera als de D2X nu nog alleen voor professionals die hem in 2-3 jaar kunnen afschrijven lucratief is.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik helemaal niet digitaal fotografeer - dat kan ik me veroorloven als amateur en iemand die nooit aan opdrachten werkt :-) - en me alleen beperk tot manuele Nikons (FM2, FM3A etc. ) en Nikkors (en dan ook nog alleen vaste brandpuntsobjectieven).
Ik beleef er plezier aan om met dit "oude spul" foto's te maken: ik vergelijk het altijd met het rijden in een oldtimer auto. Heerlijk om af en toe zo'n oud ding te gebruiken. En zo zal het ook wellicht met een F5 kunnen gaan. Na verloop van tijd een mooi diafilmpje gebruiken, volschieten en diatjes bekijken op een oude projector, die ze nu soms voor een habbekrats aanbieden....en genieten. En aan die filmpjes heb je geen omkijken meer naar: als je ze netjes opbergt, kun je ze over 20-30 jaar nog bekijken.

Dus mijn verhaal komt neer op een pleidooi om het oude een beetje te behouden en nuchter te kijken naar de toekomst.

AG
Bedankt Amadeus,

Inderdaad een pleidooi maar wel één uit het hart van een echte hbby-ist. Geweldig. Wat dat lucratief betreft: Ik doe best wel veel opdrachten maar inderdaad te weinig om de kosten van mijn apparatuur er uit te halen.. Weliswaar ben ik best bereid om te investeren in een stukje "genieten"zoals dat bij jou zo mooi naar boven kwam in jouw "pleidooi" . De spanning blijft nog steeds. Of je nu je foto`s op gaat halen of je stopt je geheugenkaartje in je PC. Dat is het punt niet maar het grootste probleem is dat digitaal toch ietwat verslavend werkt. Ik denk dat je hetzelfde overkomt wanneer je eenmaal met een digitale Nikon aan de slag bent geweest.

Bennie

vanson

Bericht door vanson » ma aug 15 2005 12:10 am

"...maar het grootste probleem is dat digitaal toch ietwat verslavend werkt. Ik denk dat je hetzelfde overkomt wanneer je eenmaal met een digitale Nikon aan de slag bent geweest.
digitale fotografie is verslavend omdat de straling van het beeldscherm van je computert de aanmaak van feromonen stimuleert. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat de verveling die toeslaat na enkele uren beeldbewerking leidt tot een gelukzalig geachte glimlach die niets meer is dan een eerste verkramping van de spieren. Wel knap hoe het begrip 'verveling' kwantificeerbaar is gemaakt.

Ik ken verder professionele fotografen die ongeacht het beeldmedium behoorlijk hobbyistisch werk leveren.

Persoonlijk beleef ik weinig lol aan digitaal fotograferen, al is het plaatje dat je wilt hebben binnen enkele minuten verzendklaar, als je weet wat je doet.
Er loopt op het moment op een ander forum een semi-discussie over het ongrijpbare gevoel dat overgebracht kan worden door zwart/wit afdrukken en film. We raken langzaam aan gewend aan een andere manier van kijken, en in het kielzog daarvan aan een ander opnameperspectief. Digitale fotografie en digitaal fotograferen werkt gemaktzucht in de hand, dat is begrijpelijk. Wat ik zie is dat deze gemakzucht wordt vertaald in een niet met plezier omgaan met het fotograferen, en dat komt altijd terug in het uiteindelijke beeld.

Er zijn genoeg opmerkingen te plaatsen bij het bovenstaande. Dat heb ik zelf ook al gedaan en ze bewust weg gelaten. :D

Om op je aanvankelijke vraag terug te komen: die 80-200mm f2.8 ED Nikkor zal beter, of: fijner, blijken te zijn dan de 70-200mm f2.8 VR Nikkor. Het is een beetje een non-lens in de zin dat het geen echte verbetering is ten opzichte van de 'oude' en zeer gewilde 80-200mm f2.8

Waarom VR als je al een f2.8 hebt?
Is een AF-S versie niet wensbaarder dan een VR versie?
Ofwel: Waarom niet dezelfde 80-200mm lens maar dan lichter, compacter, met snellere autofocus ?

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » ma aug 15 2005 12:39 am

vanson schreef:
"...maar het grootste probleem is dat digitaal toch ietwat verslavend werkt. Ik denk dat je hetzelfde overkomt wanneer je eenmaal met een digitale Nikon aan de slag bent geweest.
digitale fotografie is verslavend omdat de straling van het beeldscherm van je computert de aanmaak van feromonen stimuleert. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat de verveling die toeslaat na enkele uren beeldbewerking leidt tot een gelukzalig geachte glimlach die niets meer is dan een eerste verkramping van de spieren. Wel knap hoe het begrip 'verveling' kwantificeerbaar is gemaakt.

Ik ken verder professionele fotografen die ongeacht het beeldmedium behoorlijk hobbyistisch werk leveren.

Persoonlijk beleef ik weinig lol aan digitaal fotograferen, al is het plaatje dat je wilt hebben binnen enkele minuten verzendklaar, als je weet wat je doet.
Er loopt op het moment op een ander forum een semi-discussie over het ongrijpbare gevoel dat overgebracht kan worden door zwart/wit afdrukken en film. We raken langzaam aan gewend aan een andere manier van kijken, en in het kielzog daarvan aan een ander opnameperspectief. Digitale fotografie en digitaal fotograferen werkt gemaktzucht in de hand, dat is begrijpelijk. Wat ik zie is dat deze gemakzucht wordt vertaald in een niet met plezier omgaan met het fotograferen, en dat komt altijd terug in het uiteindelijke beeld.

Er zijn genoeg opmerkingen te plaatsen bij het bovenstaande. Dat heb ik zelf ook al gedaan en ze bewust weg gelaten. :D

Om op je aanvankelijke vraag terug te komen: die 80-200mm f2.8 ED Nikkor zal beter, of: fijner, blijken te zijn dan de 70-200mm f2.8 VR Nikkor. Het is een beetje een non-lens in de zin dat het geen echte verbetering is ten opzichte van de 'oude' en zeer gewilde 80-200mm f2.8

Waarom VR als je al een f2.8 hebt?
Is een AF-S versie niet wensbaarder dan een VR versie?
Ofwel: Waarom niet dezelfde 80-200mm lens maar dan lichter, compacter, met snellere autofocus ?
De 70-200 2.8 VR is een AFS lens. Ik maak best veel sportfoto`s vandaar. De 80-200 schiet soms net te kort qua snelheid autofocus. Zowel met de F5 als met de D70.

Bennie

vanson

Bericht door vanson » ma aug 15 2005 12:48 am

:oops:

natuurlijk is de 70-200 een AF-S lens...

ik zat zo vast in het hele VR-verhaal, en de niet-noodzaak daarvan op een f2.8 lens, dat ik daar niet bij stil heb gestaan. Ik zal nooit meer twijfelen aan de oprechte intentie van Nikon om ons te voorzien van geweldige lenzen waar alles inzit wat we ons maar kunnen wensen. Dat beloof ik.

:wink:

Johan Lemmers

Bericht door Johan Lemmers » za aug 20 2005 10:34 am

Hoi Aquarius...

Het is niet alleen een luxe probleem voor jouzelf maar ook voor de winkelier. Iedereen wil tegenwoordig digitaal. En ze willen allemaal hun analoge Nikon kwijt, als ze die tenminste hebben.

Ik fotografeerde met en F100 en heb een maand of twee terug een D2H (zonder de s) gekocht bij Kamera Expres, een vitrine-exemplaar, de laatste die ze hadden.
Ik gebruikte al enkele jaren een D1 en heb mijn F100 ook héééééél lang niet meer uit de tas gehaald
Ik wilde mijn F100 met MB15 en SB28 (alles in UITSTEKENDE conditie) inruilen op de D2H en schrok me helemaal achterover toen ik hoorde dat ze er maximaal € 200,00 voor wilden geven.
Op zich begrijpelijk want mij werd verteld dat er al twaalf F100 exemplaren in de occasionkast stonden.
Maar voor € 200,00 geef ik die spullen niet uit handen. Dan nog liever als "curiositeit" in de vitrinekast, naast mijn oude F2

In ieder geval, ga er maar van uit dat je voor de F5 ook niet al te veel terugkrijgt. Particulier verkopen is veel beter, maar niet wegdoen is het beste!
En je lenzen? Ook niet wegdoen, zeker niet als het AF lenzen zijn, want die kun je goed op de D1 en D2 gebruiken.

gr.
:D 8) :D

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » wo mar 22 2006 1:19 pm

Beetje laat misschien maar wil dit toch ff melden.
Ben inmiddels de trotse bezitter van een D2H. Heb mijn 800-200 ingeruild voor een 80-200 AFS en heb ook nog mijn F5 kunnen behouden. De D70 jammer genoeg weg moeten doen. Was ook een zeer fijne camera. Moest wel want ik wilde graag de SB 800 aanschaffen en zou dan een beetje boven mijn budget komen. :cry:
Heb tot nu toe nog geen spijt en ben zeer tevreden.
Ik heb tot nu toe uit dit forum veel geleerd en ben nog steeds elke dag op dit forum aan het snuffelen.
Johan ben blij dat ik jouw advies hebt opgevolgd. Bedankt.

Aquarius

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo mar 22 2006 8:53 pm

Dag Aquarius,

Gefeliciteerd met de D2H, de 80-200 AFS en SB800. Ik kan me voorstellen dat je het jammer vond om van de D70 te scheiden.

AG

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”