Gobert schreef:flitslicht schreef:Gobert schreef:Ik ben bedrijfsjurist bij een producent van duurzame gebruiksartikelen voor consumentengebruik.
Dus als er een hypothetische fotograaf rondloopt met een 24-70 f/2.8 lens die net buiten de door Nikon vermelde 1-jarige garantie valt, wat zou je die dan aanraden te doen, mocht hij een D3x huren en vaststellen dat zijn lens ondanks een afstelbeurt in Beverwijk toch nog een probleem heeft?
Garantie valt onder het consumentenrecht. Een professionele fotograaf is geen consument en daarmee mogen andere afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld een jaar garantie.
OK, maar ik gebruik mijn spullen onder de normale consumentenvoorwaarden. Zo heeft Nikon een speciale afdeling, NPS (Nikon Professional Service), voor mensen die het belangrijk vinden als zgn. 'professional' te worden aangemerkt. Ik maak daar geen gebruik van, ben geen NPS lid en maak ook geen gebruik van de voordelen die dat naar verluid biedt, vind het onzin want bij andere spullen zoals computers etc. maakt het ook geen verschil, dus voor wat mijn relatie met Nikon betreft ben ik een gewone consument. Nikon heeft geen andere afspraken met mij gemaakt dan met ieder ander hier op het forum die alleen op zondagmidag in de tuin wat plaatjes knalt.
Opnieuw:
Dus als er een hypothetische consument rondloopt met een 24-70 f/2.8 lens die net buiten de door Nikon vermelde 1-jarige garantie valt, wat zou je die dan aanraden te doen, mocht hij een D3x huren en vaststellen dat zijn lens ondanks een afstelbeurt in Beverwijk toch nog een probleem heeft?