Valpartij...

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Valpartij...

Bericht door ReneG » zo aug 29 2010 2:50 pm

Ik was gisteren in Mondo Verde waar ik ben uitgegleden op een glad stenen pad, terwijl ik zowel mijn D90 en D300s bij had. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb alleen wat blauwe plekken en schaafwonden en een opgezwollen knie. Mijn D90 kwam gelukkig op me terecht (zachte landing :wink: ), mijn D300s is tijdens de val echter een centimeter of 20 boven de grond uit mijn hand geglipt en gevallen. De valhoogte viel dus nog mee. De D300s kwam rechtop neer, op de onderkant van de battery grip en de rand van de zonnekap (Tamron 90mm macro zat er toen op) en stuiterde een keer waarna hij achterover kantelde. Ik schrok me natuurlijk rot en dacht 'einde camera'.

Ik heb de boel snel bekeken en alles leek te werken. Er was zelfs geen stof op mijn sensor gekomen. (Ik weet dat bij heftige schokken stofdeeltjes in je camera los kunnen komen en op je sensor kunnen belanden) Ik heb verder de hele dag doorgefotografeerd en heb geen problemen geconstateerd. Eenmaal thuis heb ik de boel uitgebreid bekeken en de enige schade die ik kan ontdekken is:
- een kleine lakbeschadiging onderop de D300s grip (daar is nu blank metaal te zien, hij viel op een scherp steentje)
- een putje in de BM-8 LCD protector die Nikon met de D300s meelevert (dat heeft waarschijnlijk mijn LCD scherm gered)
- een een krasje op de zonnekap van de 90mm Tamron Macro lens.

Alles lijkt dus nog te werken; De objectieven lopen soepel en stellen goed scherp. Alle knoppen etc. functioneren, zowel op de camera als op de objectieven. Er rammelt niets in de body of lenzen. Ik zie geen verdere beschadigingen. Ik ben nog van plan om later vandaag een front/backfocus test te doen met de Tamron om zeker te zijn dat die geen 'tik' heeft gehad.

Vraag is nu echter of ik nog andere zaken kan of moet controleren? Ik denk dat ik heel veel geluk heb gehad maar ik heb liever wat zekerheid... Al zal dat lastig vast te stellen zijn denk ik. Maar misschien weet iemand of ik nog andere dingen zelf na kan kijken...?
Spul waarmee je foto's maakt...

wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Valpartij...

Bericht door wblink » zo aug 29 2010 3:24 pm

ReneG schreef: Alles lijkt dus nog te werken; De objectieven lopen soepel en stellen goed scherp. Alle knoppen etc. functioneren, zowel op de camera als op de objectieven. Er rammelt niets in de body of lenzen. Ik zie geen verdere beschadigingen. Ik ben nog van plan om later vandaag een front/backfocus test te doen met de Tamron om zeker te zijn dat die geen 'tik' heeft gehad.

Vraag is nu echter of ik nog andere zaken kan of moet controleren? Ik denk dat ik heel veel geluk heb gehad maar ik heb liever wat zekerheid... Al zal dat lastig vast te stellen zijn denk ik. Maar misschien weet iemand of ik nog andere dingen zelf na kan kijken...?

Dit is1 van de voor mij belenagrijke redenen om voor Nikon te blijven kiezen. Ik heb labg gelkeden iets dergelijks meegemaakt (Nikon Photomic f2 met Nikon 70-200/?? schuifzoom). Van zeker een meter uit mijn anden op de rosen gevallen: oppakken en doorgaan met foto's maken (toen ook tot mijn verbazing).

H :D et went
Willem.

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » ma aug 30 2010 11:24 am

Jee Rene , wat zal je geschrokken zijn ...
ik geloof goed dat je toen dacht ,"Einde Cam"!! :frown:

Maar gelukkig valt alle mee, op een paar kleine dingetjes na..

Waarop letten? , ik kan je geen advies geven ,
maar ga voor de zekerheid eens langs een service point van Nikon ... :wink2:

Gr. J@siu !!
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 30 2010 11:31 am

ReneG schreef:Ik ben nog van plan om later vandaag een front/backfocus test te doen met de Tamron om zeker te zijn dat die geen 'tik' heeft gehad.
Dat lijkt me inderdaad nog belangrijk om te testen. Ik zou het trouwens ook met een paar andere lenzen testen. Je camera kan namelijk ook een tik gehad hebben waardoor deze ontzet is en effect heeft op al je lenzen. Maar 20 cm is niet veel voor een val.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma aug 30 2010 11:42 am

Vervelend, maar als alles goed werkt, zonder rammel of gepiep en zonder al teveel weerstand, zal het wel blijven werken. Niet teveel over inzitten!!
Ik ben eens met drie F3's om m'n nek van een viaduct afgestuiterd. Eén F3(P) kon naar de schroothoop (prismahuis op de body afgebroken) en de rand van een 2.8/80-200 waar je de filters inschroeft gebarsten. Dit objectief heb ik ongeveer 2 jaar geleden pas in de kast gezet; nog jaren lang gebruikt dus.
Recentelijk een 2.8/17-55 uit m'n jaszak op Duits bunkerbeton (!) gevallen; functioneerde nog goed op de zoomring na; die liep wat zwaarder. Dit pas laten herstellen omdat het niet echt fijn werkte (meer een luxe probleem dus).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Daniël

Bericht door Daniël » ma aug 30 2010 11:46 am

Sjees zeg. Dat is even balen zeg.
Kan wel begrijpen hoe je je op dat moment gevoeld moet hebben.

Ik denk niet dat je veel meer zelf kan controleren. Wel zou ik er even mee naar Beverwijk gaan. Dit vanwege het mogelijk schuin staan van de bajonet. Het heeft immers een klap gehad.
Je kan maar beter zeker van je zaak zijn dan aanlopen kloten.
wblink schreef:Dit is1 van de voor mij belenagrijke redenen om voor Nikon te blijven kiezen. Ik heb labg gelkeden iets dergelijks meegemaakt (Nikon Photomic f2 met Nikon 70-200/?? schuifzoom). Van zeker een meter uit mijn anden op de rosen gevallen: oppakken en doorgaan met foto's maken (toen ook tot mijn verbazing).
Doen je toetsen het niet meer of zo? Of had je teveel gedronken :lol:

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma aug 30 2010 12:41 pm

Ik zal morgenavond een front/backfocus test doen met andere objectieven zoals Leon suggereert. Het enige wat ik niet echt kan controleren is of de lens mount vervormd is (lens mount warp). Het laatste stukje voor hij 'klikt' loopt wat zwaarder dan het eerste stuk, maar dat was volgens mij al zo en is volgens mij ook normaal. Mijn D90 heeft dat ook, al loopt die iets lichter. Maar dat is misschien ook wat slijtage, de D90 is al wat ouder, de D300s is vrij nieuw.

Ik heb al een nieuwe BM-8 beschermvenster voor de LCD besteld. Ik heb overwogen om er zo'n GGS folie op te plakken, achteraf blij dat ik dat niet heb gedaan, want de put in het venster is veel dieper dan die folie dik is. Het krasje op de grip is nu eenmaal zo, die heb ik wel kunnen 'camoufleren' door het bij te stippen met zwarte marker. Gelukkig is het metaal in de grip ook van magnesium. Dat roest niet dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

Maar als ik er met de kosten van een nieuw LCD beschermvenstertje eraf kom ben ik al heel blij. Stevig spul, dat Nikon. :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...

Daniël

Bericht door Daniël » ma aug 30 2010 1:31 pm

ReneG schreef:Het laatste stukje voor hij 'klikt' loopt wat zwaarder dan het eerste stuk, maar dat was volgens mij al zo en is volgens mij ook normaal. Mijn D90 heeft dat ook, al loopt die iets lichter. Maar dat is misschien ook wat slijtage, de D90 is al wat ouder, de D300s is vrij nieuw.
Mijn D300s is ouder dan die de D90 van mijn vriendin en precies hetzelfde verhaal.
Dus denk dat de D300s iets strakker qua mount afgesteld staat. Misschien spatwater dicht verhaal?

Maar mooi dat het zo op het eerste gezicht afgelopen is.

Maar toch zou ik de mount even na laten kijken. Een kleine afwijking kan al genoeg zijn

iBub

Bericht door iBub » ma aug 30 2010 1:45 pm

Toch maar eens nadenken over een apparatuur verzekering via de NCN.

Voor een paar tientjes ben je nagenoeg all-risk verzekerd. Naar mijn weten ook voor dit soort ge-vallen.

Gerard

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma aug 30 2010 1:47 pm

Voor vallen is het eigen risico € 250,=, als ik me niet vergis. Kan m'n papieren zo snel niet vinden....

EDIT: Val- en stootschade kent een eigen risico van € 250,=.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

iBub

Bericht door iBub » ma aug 30 2010 1:57 pm

@Cees: Eigen risico is variabel, hogere premie minder eigen risico. Ik zit idd ook op 250 euro eigen risico.

Gerard

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma aug 30 2010 1:59 pm

iBub schreef:@Cees: Eigen risico is variabel, hogere premie minder eigen risico. Ik zit idd ook op 250 euro eigen risico.

Gerard

Als toestel of lenzen gestolen worden, is mijn eigen risico maar € 100,=.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

iBub

Bericht door iBub » ma aug 30 2010 2:13 pm

Klopt inderdaad, maar even gekeken. Bij aanvragen kreeg ik deze vraag:

U geeft aan op het aanvraagformulier dat u een verhoogd eigen risico wenst tegen 10% premiekorting. Op basis van het opgegeven verzekerde bedrag bedraagt de jaarpremie zonder korting € 74,05 en met de korting € 70,00. Er geldt namelijk een minimum premie voor deze verzekering. Wilt u voor een korting van € 4,05 wel een met € 100,00 verhoogd eigen risico?
Dus welke spullen je ook hebt de minimum premie is 70 euro.

Ik heb overigens gekozen voor een laag eigen risico. :wink:

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma aug 30 2010 4:57 pm

Daniël schreef:
wblink schreef:Dit is1 van de voor mij belenagrijke redenen om voor Nikon te blijven kiezen. Ik heb labg gelkeden iets dergelijks meegemaakt (Nikon Photomic f2 met Nikon 70-200/?? schuifzoom). Van zeker een meter uit mijn anden op de rosen gevallen: oppakken en doorgaan met foto's maken (toen ook tot mijn verbazing).
Doen je toetsen het niet meer of zo? Of had je teveel gedronken :lol:
Geen van beide.
Ik ben de slechtste typist ter wereld. Ik kan niet zonder spellingchecker of anders bericht minimaal 3* secuur nalezen en aanpassen. Bij haast zonder dat krijg je dus dit soort nonsens (mijn bericht bedoel ik dan).
Willem.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » ma aug 30 2010 5:27 pm

Zoiets is mij ook eens overkomen met mijn D70s.

Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=18636" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik werk er nog steeds mee wanneer ik geen zin heb om te sjouwen met een D2x...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”