Volgens mij is het enige waar men hier over struikelt de manier van communiceren. Meer is het niet en naar mijn mening wordt dat een beetje opgeblazen.
Betekent echter niet dat je zo'n draadje als deze dan maar dood moet laten bloeden, dat lijkt mij een beetje op je hoofd in het zand steken.
Blijkbaar is er behoefte om dit te bespreken en het lijkt me dan ook goed om dat te doen. Alleen wel met respect voor elkaar en ieders mening.
Nu is het niet zo dat dit het enige forum is waar dit probleem speelt. Op vrijwel elk forum kom je deze problemen tegen. Een simpele reactie is inderdaad om niet te reageren als je in een draadje iemand niet wilt helpen. Ik denk dat het goed is voor iedereen om als je ergens op reageert om je feedback/mening altijd bij jezelf te houden. Spreek in 'ik' en niet in 'we'. Het verschilt naar mijn idee nogal als iemand zegt "wat een lelijke plaat" of als iemand zegt "ik vind het een lelijke plaat." Drie keer raden welke voor de starter van het topic beter overkomt

Dat iets lelijk is of dat iemand niet goed zoekt of wat dan ook mag best gezegd worden. Maar als je dat vanuit jezelf zegt (met een ik-boodschap) in je post dan komt het meteen een stuk vriendelijker over en blijft het net zo duidelijk.
Ik denk dat als we daar allemaal extra rekening mee houden het forum een stuk prettiger zal worden. Bedenk of wat je zegt ook prettig is voor de ander. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden en vergeet niet dat we hier allemaal voor ons plezier zitten. Laten we het dan ook plezierig houden, ook al is daar een klein trucje voor nodig zoals ik hierboven beschreef. Vaak is het probleem hoe iets overkomt want in 99% van de gevallen bedoeld men het goed en het is jammer als dat dan niet zo overkomt.