Spellingscontrole op het forum

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Spellingscontrole op het forum

Bericht door Léon Obers » do sep 23 2010 1:48 pm

Blacksheep schreef:
wil schreef: En voor iemand met dyslexie, gelukkig dat er spellingcontrole is uitgevonden. Hoe goed het onderwijs ook is, met dyslexie blijf je onbedoeld fouten maken.
Dat spreek vanzelf. Van iemand met één been, verwacht je ook niet dat hij de 100 m. in 10 seconden loopt. :D
Ik heb geen dyslexie (ik ben er nooit op onderzocht :lol: ), maar ondervind tegenwoordig toch wat meer problemen van wat er neurologisch is achtergebleven na mijn ziekenhuisopname een half jaar terug (wat toch wat zwaarder bleek te zijn als zijnde een CVA in plaats van een TIA).
Als ik moe ben (bijna bij voortduring) of wordt afgeleid door zaken om me heen kunnen berichten toch wat vreemd gaan lopen.
Dus medische oorzaken (en ouder worden) kunnen ook ten grondslag (gaan) liggen in een minder correct taalgebruik.
Veel schrijven en alert blijven in wat je schrijft is wel een prima oefening om je te verbeteren of op peil te blijven.

Kreeg laatst een keer een PB-tje van Patrick met de hint een bericht toch wat aan te passen in de zinsbouw, omdat hij dingen las die hij van mij niet gewend was, en of ik teveel gedronken had. :lol: Maar dat was gewoon het resultaat van extra vermoeidheid en dat ik afgeleid was door een spelende dochter om me heen in de gegeven situatie waarin ik verkeer. Ondanks dat het schrijven (tikken) me veel meer moeite kost als vroeger, en een bericht nogal wat keren aanpas alvorens op de "Bevestig-knop" te drukken (en na plaatsing erna dikwijls toch nog d's en t's aanpas), sta ik toch wel in het principe taalkundig zo goed mogelijk te (be)schrijven.
Da's de handicap als je nog iemand bent van de oude stempel. :D

Ik erger me dikwijls aan resultaten op scholen. Bij het lezen van geplaatste teksten van kinderen in de schoolkrant (van groep 4 of 5 of zo) heb ik eens een keer echt in het openbaar de school aangesproken, dat ik het een belediging vond tegenover de kinderen op school dat ze zo ontstellend slecht hadden leren schrijven. Met zoveel spelfouten, maar ook vooral het ontstellend belabberde handschrift wat kinderen aan de dag leggen.
Gelukkig heeft mijn dochter een wat oudere leerkracht met de taalkundige normen van vroeger (die door de jaren heen meeloopt tot groep 8 ), anders had ik misschien wel overwogen mijn dochter van school af te halen en naar een andere school te sturen. Maar ik blijf wel scherp.
Verder zij het geprezen dat mijn dochter gelukkig wel een (erg) goed gevoel voor taal heeft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » do sep 23 2010 2:10 pm

Léon,

Op zijn goed Nederlands; chapeau!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do sep 23 2010 2:16 pm

Blacksheep schreef:Léon,

Op zijn goed Nederlands; chapeau!

Het mag ook eenvoudiger: Petje af! :mryellow:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do sep 23 2010 3:22 pm

Léon,
Het was me al vaker opgevallen: je hebt zo af en toe een mindere dag, vooral taalkundig gezien. Maar juist dat, gevoegd bij je ziekenhuis-geschiedenis bewijst dat je wel degelijk op het maximum van je vermogens bezig bent, ondanks een eerdere mededeling dat je het wat rustiger aan ging doen. Ik kan me maar moeilijk voorstellen hoe het forum eruit zou zien als je het écht rustiger aan zou gaan doen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do sep 23 2010 3:48 pm

gewoon peter schreef:<KNIP>
Jaap, vergelijkingen als groter, kleiner, dikker enz. moeten met dan en niet met als. Je gaf het al aan, maar er wordt niets meer aan gedaan. We moeten er mee leren leven. <KNIP>
Even om misverstanden te voorkomen: "groter dan" en "groter als" zijn tegenwoordig echt allebei correct. Dat staat ook in Van Dale. Taal blijft zich ontwikkelen. Wat ik in de vijftiger jaren op school leerde is (helaas voor mij) lang niet allemaal meer evangelie.
Net zoals verkeersregels en -borden allerlei wijzigingen hebben ondergaan sinds ik in 1962 mijn rijbewijs haalde...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 23 2010 4:18 pm

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/354" onclick="window.open(this.href)return false;

Zou ik mogen weten waar in de Van Dale staat dat een Germanisme als "groter als" (ook) correct zou zijn?
Niet dat ik iets tegen Duits heb, integendeel, maar "groter als" is volgens mij nog steeds een bastaardvorm.
Zoals ik het zie: het feit dat een groter aantal mensen dan vroeger er niet meer over valt zegt meer over die mensen dan over het al dan niet correct zijn.

Met vriendelijke groet, emdeklerk

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do sep 23 2010 4:39 pm

Zonder iemand op de vingers te willen tikken, :roll: , maar volgens mij is het ook 'de jaren vijftig' in plaats van 'de vijftiger jaren'.
Ook dit is een Germanisme.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 23 2010 4:55 pm

JaapV schreef:Léon,
Het was me al vaker opgevallen: je hebt zo af en toe een mindere dag, vooral taalkundig gezien. Maar juist dat, gevoegd bij je ziekenhuis-geschiedenis bewijst dat je wel degelijk op het maximum van je vermogens bezig bent, ondanks een eerdere mededeling dat je het wat rustiger aan ging doen. Ik kan me maar moeilijk voorstellen hoe het forum eruit zou zien als je het écht rustiger aan zou gaan doen.
De meesten hier hebben er (gelukkig) niet zoveel van gemerkt. Rust nemen zit hem ook in andere dingen. Werken is er op dit moment bijv. allemaal niet echt actief bij, dus heb wat meer tijd om te schrijven, wat ik op een rustig tempo kan doen. Je moet toch met wat dingen bezig zijn, je geheugen trainen. Niet achter de geraniums zitten. :wink:

P.S. Op TV dat programma "MAX geheugentrainer" dat lukt me echt niet hoor. Ook in het dagelijks leven loop ik nog geregeld tegen mijn eigen beperkingen op. Dat kan wel eens confronterend zijn als de ander niet zou snappen hoe het in elkaar zit.
Paar weken terug in de vakantie nog. Kom ik mijn nichtjes in de stad tegen. Nu ja, wat heet tegenkomen. Zij spreken mij aan en ik begin wel met hen een praatje maar herken ze in eerste instantie eigenlijk helemaal niet. Met mijn reactie op hen en de hilariteit die het bij hen teweeg breng en de terugkoppeling komt het besef dat één van die meiskes mijn nichtje is, en denk dan nog een aardig vriendinnetje erbij. Nog een minuutje of wat verder herken ik ook pas het andere nichtje (het zusje nota bene). En echt, die meiskes (de dochters van mijn zus) zie ik bij hen thuis toch echt al 15-18 jaar lang in tussenpozen van misschien niet meer dan een aantal weken. Maar ja, andere omgeving hè, dan is de "klik" weg.

Of 2 keer dezelfde boodschappen doen, omdat je na een dag bent vergeten dat je boodschappen hebt gedaan. (Is me de laatste tijd gelukkig niet meer overkomen ----> controleer nu altijd de voorraad direct voor ik naar de winkel ga). Of à la minuut vergeten waar je over praat en van het ene op het andere moment overstapt op een totaal ander onderwerp. Dat soort "kortetermijngeheugen" probleempjes die er met dagelijkse bezigheden nog wel zijn.
(Oei, nu dat ik het over vergeten heb, kom ik erachter dat ik vergeten ben mijn medicijnen te slikken, maar gauw doen :? ).
Gelukkig zit de kennis van fotografie in een ander kastje in mijn hoofd, wat ik kennelijk nog altijd goed kan bereiken. :D

Ik houdt me maar niet bezig met taalspelletjes zoals "als" en "dan". :wink:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do sep 23 2010 5:43 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 23 2010 4:59 pm

Cees Laarman schreef:Zonder iemand op de vingers te willen tikken, :roll: , maar volgens mij is het ook 'de jaren vijftig' in plaats van 'de vijftiger jaren'.
Ook dit is een Germanisme.
Met ruim 800.000 hits op Google zouden het wel erg veel mensen fout doen:
http://www.google.nl/#num=100&hl=nl&new ... 742dfe8ffb" onclick="window.open(this.href)return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do sep 23 2010 5:39 pm

emdeklerk schreef:http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/354
Zou ik mogen weten waar in de Van Dale staat dat een Germanisme als "groter als" (ook) correct zou zijn?
Niet dat ik iets tegen Duits heb, integendeel, maar "groter als" is volgens mij nog steeds een bastaardvorm.
Zoals ik het zie: het feit dat een groter aantal mensen dan vroeger er niet meer over valt zegt meer over die mensen dan over het al dan niet correct zijn.
Met vriendelijke groet, emdeklerk
Het spijt me, ik heb zelf thuis geen Van Dale. Tot 9 jaar geleden werkte ik als schadecorrespondent bij een transportverzekeringsbedrijf, waar we wel de beschikking over degelijke woordenboeken hadden. Mijn opmerking stamt dan ook uit die tijd. Ik meen dat ik het vond bij het lemma "als".
Overigens spreekt het stukje van de Taalunie mij hierin niet tegen. Zeker, er is een duidelijke voorkeur voor "dan" in te lezen. Ik ben zelf die mening ook toegedaan. Maar om hieruit meteen te concluderen dat "als"-gebruikers op enigerlei wijze gediscrimineerd dienen te worden gaat mij te ver.
Groet, Jaap

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » do sep 23 2010 6:28 pm

Wauw Léon, dat is heftig. Ben hier nog niet zo lang bij, dus wist het niet. Hoop dat het allemaal weer beter wordt. gr. peter

Ps, lees jouw technische stukjes erg graag!!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 23 2010 8:12 pm

Blacksheep schreef:Dat spreek vanzelf. Van iemand met één been, verwacht je ook niet dat hij de 100 m. in 10 seconden loopt. :D
Dat verwachten we niet eens van mensen met twee benen! :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » wo sep 29 2010 9:50 am

Volgens mij staat de acceptatie van "groter als" omschrijvingen in het Groene Boekje. Maar dat heb ik niet bij de hand.

groeten,

Gert van den Berg
Laatst gewijzigd door gvdnberg op vr okt 01 2010 9:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo sep 29 2010 10:25 am

gvdnberg schreef:Volgens mij staat de accepattie van "groter als" omschrijvingen in het Groene Boekje. Maar dat heb ik niet bij de hand.

groeten,

Gert van den Berg
Gert, heb nog even gezocht op internet en voor mij is dit het wel. Lees maar, groet en nog veel plezier met het "appeltje", peter

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/354" onclick="window.open(this.href)return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo sep 29 2010 1:25 pm

gvdnberg schreef:Volgens mij staat de accepattie van "groter als" omschrijvingen in het Groene Boekje. Maar dat heb ik niet bij de hand.
groeten,
Gert van den Berg
Dat had mijn werkgever van destijds ook ter beschikking. Zou best kunnen dat ik het daarin gelezen heb. Negen jaar is lang. Zeker als je daarbij de langzame teruggang van het "korte" geheugen voegt. :lol:
Hoewel: ik meen dat het Groene Boekje puur over spelling gaat. "Dan vs. als" is niet spelling...
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”