Lens schoonmaken met Isopropanol schadelijk?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Bozewolf28

Bericht door Bozewolf28 » do mei 19 2011 2:16 pm

Beste iedereen,

Ik heb gisteren mijn lens per ongeluk aangeraakt met mijn vinger waarna ik een vingerafdruk op de voorkant van mijn lens zag.
Ik dacht deze makkelijk te kunnen verwijderen met mijn lensdoekje die ik daar special voor had aangeschaft (PhotoClear), dus deed een poging op de manier door velen wordt aangeraden (voorzichtig cirkels van binnen naar buiten draaien).

Het vervelende is dat de vlek compleet is uitgeveegd waarna ik (omdat ik niet anders kan) met adem en doekje de vlek probeer te verwijderen maar daarmee krijg ik de lens ook niet volledig schoon. De waas lijkt alleen maar erger te worden!! Nu weet ik dat het voor de foto's niet veel uitmaakt maar ik ervaar het "Als een bullebak in mn neus" :?

Nu had ik een tijd geleden gehoord dat lenzen prima schoon te maken zijn met pure (91%) Isopropanol (een soort alcohol die snel verdampt) en dat het verder niet schadelijk is voor je lens.

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie hier ervaring mee hebben of een andere goedwerkende oplossing weten. Zal ik het (bullebak) gewoon laten zitten? Of ben ik verplicht een lens-schoonmaakset te kopen? Zo ja? Welke?

Groetjes

Clayton

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Lens schoonmaken met Isopropanol schadelijk?

Bericht door yzf1kr » do mei 19 2011 2:40 pm

Wat is er mis met een beetje lauw warm water en een druppeltje (hand-)zeep?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mei 19 2011 2:47 pm

Ik heb weinig verstand van chemie dus ik weet niet wat voor middelen wel-en-niet mogen en of iets de coating aantast, maar speciale producten voor lensreiniging mogen zeker. Ik heb zelf een flesje lensreiniger + zakje met 100 disposable lensreiniging doekjes: 20 euro. Daar doe ik schat ik zo'n drie jaar mee. Ik gebruik zelf Photosol Eclipse met een zakje van 100 Photosol PEC-PAD's. Werkt prima.
Spul waarmee je foto's maakt...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 19 2011 2:50 pm

Neem geen risico met isopropanol.

Het beste is mijns inziens nog steeds Kodak Lenscleaner.
Of gewoon bij de brillenwinkel een spuitbusje lenzenreinige kopen: is ook prima.
Deze producten niet rechtstreeks op de lens doen, maar een oude/vele malen gewassen zakdoek licht bevochtigen en daarmee het lensoppervlak schoonmaken.

Gebruik ook nooit of te nimmer papier of tissues. Papier krast.

Wat sommigen ook gebruiken is bierglasreiniger, wat je kunt kopen bij de horecagroothandel.

Ik begrijp je laatste opmerking niet helemaal: "ben ik verplicht...".
Je hebt voor een redelijk bedrag aan objectieven: wat is dan het probleem met de aanschaf van de juiste onderhoudsmiddelen? Je hebt nu al een vingerafdruk op je frontlens die je niet goed wegkrijgt, dus waar hebben we het over?

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do mei 19 2011 3:12 pm

ReneG schreef:Ik heb weinig verstand van chemie dus ik weet niet wat voor middelen wel-en-niet mogen en of iets de coating aantast, maar speciale producten voor lensreiniging mogen zeker. Ik heb zelf een flesje lensreiniger + zakje met 100 disposable lensreiniging doekjes: 20 euro. Daar doe ik schat ik zo'n drie jaar mee. Ik gebruik zelf Photosol Eclipse met een zakje van 100 Photosol PEC-PAD's. Werkt prima.

Mijn opticiën raadt het gebruik van (zelfs) speciale schoonmaakmiddelen voor mijn bril al af vanwege de invloed daarvan op de (simpele) coating (echt geen nano-soort) van mijn brilleke.

Ik gebruik die sjemische spullen voor mijn objectief dus alleen wanneer het ECHT niet anders kan.
Willem.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 19 2011 3:42 pm

Ik ben het helemaal eens met wblink, in zoverre dat je niet al te vaak moet gaan poetsen.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat de zachte middelen als Kodak Lens Cleaning Fluid geen schade aan de coating teweegbrengen. Het enige gevaar in mijn ogen is als je te "droog" en te hard gaat poetsen. Zolang je doekje voldoende vochtig is zal de coating geen nadelige gevolgen ondervinden. Maar niet te vaak dus. En los vuil, stof en zand eerst voorzichtig wegvegen of -blazen natuurlijk.
Ik onderhoud mijn objectieven ook met mate, ik heb nu 22 Nikkor-objectieven, sommige zijn tientallen jaren oud en heb nog nooit schade gehad. En mijn oudste objectief is uit 1960, een 1,4/58mm. Nog als nieuw, optisch en mechanisch.
Even een filterknuppeltje in het objectieven-hoenderhok: overweeg een UV-filter als je weet dat je gaat fotograferen in mindere omstandigheden, aan het strand bij westerstorm bijvoorbeeld, of in mensenmassa's. Beter een filtertje poetsen dan je frontlens.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » do mei 19 2011 3:58 pm

Ik gebruik een vloeistof wat in het lab wordt gebruikt bij het schoonmaken van de microscoopobjetieven.
Via een bevriende (gepensioneerde) reparateur van de firma Zeiss verkregen.
Petroliumbenzine 85% en Isopropanol 15%.
Droogt absoluut streeploos op maar is beperkt houdbaar.
Volgens hem is dat hezelfde spul wat in de fotohandel wordt verkocht.
Alleen de literprijs in anders :mryellow:

En verder kan ik mij in de opmerking van emdeklerk helemaal vinden:
Even een filterknuppeltje in het objectieven-hoenderhok: overweeg een UV-filter als je weet dat je gaat fotograferen in mindere omstandigheden, aan het strand bij westerstorm bijvoorbeeld, of in mensenmassa's. Beter een filtertje poetsen dan je frontlens.

Mits een goed merk, zie ik geen verschillen bij mijn opnamen tussen het wel of niet gebruiken van een dergelijk filter.
We hebben nog nooit zoveel mogelijkheden gehad om een opname bij te werken via de digitale doka.
Die academische verschillen die eventueel mogelijkerwijs zouden kunnen ontstaan, ik zie ze niet.
Maar dat is een andere discussie :wink:

Bozewolf28

Bericht door Bozewolf28 » do mei 19 2011 4:00 pm

emdeklerk schreef:
Ik begrijp je laatste opmerking niet helemaal: "ben ik verplicht...".
Je hebt voor een redelijk bedrag aan objectieven: wat is dan het probleem met de aanschaf van de juiste onderhoudsmiddelen? Je hebt nu al een vingerafdruk op je frontlens die je niet goed wegkrijgt, dus waar hebben we het over?
@emdeklerk

Met "ben ik verplicht.."bedoel ik: Als ik dit echt schoon wil krijgen, of ik dan verplicht ben een bepaald product te kopen en zo ja welke?
Of dat er een bepaalde methode is die veilig is en wel echt werkt. Dus verder geen geldkwestie :wink:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 19 2011 4:08 pm

Ik ben het ook weer geheel eens met D. Haaksma over filtergebruik.
Een discussie die iedere keer weer opduikt, overigens, en waarbij dan ook regelmatig dezelfde, soms achterhaalde standpunten geponeerd worden.
Mijn standpunt mag ik als bekend veronderstellen:
- indien filter: uitsluitend de beste merken als Nikon, B&W of Hoya (voor mij niets dan Nikon, gezien de bewezen homogeniteit en glassamenstelling, maar goed...)
- altijd kiezen voor multicoating
- nooit gebruiken indien fel licht of puntvormige felle lichtbronnen in beeld komen.

En ik begrijp het gebruik van de term "verplicht"...

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mei 19 2011 4:38 pm

wblink schreef:Mijn opticiën raadt het gebruik van (zelfs) speciale schoonmaakmiddelen voor mijn bril al af vanwege de invloed daarvan op de (simpele) coating (echt geen nano-soort) van mijn brilleke.

Ik gebruik die sjemische spullen voor mijn objectief dus alleen wanneer het ECHT niet anders kan.
Dat laatste spreekt voor zich; Ik reinig ook alleen maar met vloeistof indien ik het er met de blaasbalg en een gewone doek niet af krijg (daarom doe ik ook zolang met dat spul, het zijn meer de speciale doekjes die opgaan tijdens het reinigen zonder vloeistof. Met de vloeistof kan ik nog jaren toe). Maar het komt voor dat het nodig is.

Overigens vermoed ik dat de coating van de gemiddelde bril (zeker van de prijsstunters) van een beduidend minder niveau zijn en minder kunnen hebben dan de coatings van een Nikon lens. Maar dat is slechts een vermoeden...
Spul waarmee je foto's maakt...

Bozewolf28

Bericht door Bozewolf28 » do mei 19 2011 4:45 pm

Meestal schroef ik wel een UV-filter op m'n lens als ik buiten fotografeer (om risicos tegen te gaan) maar dit gebeurde plotseling thuis... Thuis schroef ik m eraf omdat ik de lensdop gebruik.

Er is heel veel aanbod aan producten waarmee je je lens mee kan schoonmaken maar heb echt geen idee of ze daadwerkelijk veilig zijn en werken.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do mei 19 2011 4:55 pm

Hallo

Gebruik de Lenspen.
http://www.cameranu.nl/artikel/33183" onclick="window.open(this.href);return false;

Doet wonderen,veilig en schoon is ie.
Veel beter dan alle andere troep :wink:

Kroontje

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do mei 19 2011 4:56 pm

Ik zou even kijken in de gebruiksaanwijzing van de lenzenboer. Veelal kan ethylalcohol geen kwaad.

Ik heb zowel onversneden IsoPropylAlcohol als EthylAlcohol geprobeerd. IPA neemt wat langer om te verdampen.
Je zou een klein flesje zuivere ethylalcohol kunnen kopen bij drogist/ apotheek. Je hebt niet veel nodig, 50 ml duurt erg lang.
Ik gebruik blaaspeer, wattenschijfjes en -stokjes van Albert Hein, 96 % ethylalcohol, speciaal lenspapier met wat ademcondens.
Ik poets wel zo min mogelijk.

Groet Hans.

Bozewolf28

Bericht door Bozewolf28 » do mei 19 2011 5:00 pm

Zou het commercieel niet tactisch zijn geweest als Nikon haar eigen lenzenvloeistoef had uitgebracht? :wink:

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do mei 19 2011 5:14 pm

Kroontje schreef:Hallo

Gebruik de Lenspen.
http://www.cameranu.nl/artikel/33183" onclick="window.open(this.href);return false;

Doet wonderen,veilig en schoon is ie.
Veel beter dan alle andere troep :wink:

Kroontje

Welk "genees-" ofwel schoonmaakmiddel gebrukt die pen?
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”