Als fotograaf betrapt....

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Jaap_van_Ekris

Als fotograaf betrapt....

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo dec 21 2011 10:48 am

Hoi allemaal,

Soms sta je als fotograaf rustig de privacy van een stel tijgers aan te tasten, en dan wordt je ineens zelf gefilmd. Ik was het slachtoffer van Bas Westerweel die als creatief directeur van dierenpark Amersfoort filmpjes maakt van bezoekers. Je kunt het filmpje zien op het YouTube kanaal van Dierenpark Amersfoort. Deze man besluipt je echt, dus mentaal was ik nog bezig met de tijger die coole dingen kon gaan doen, dus ik was enigzins afwezig :). De foto's die die dag gemaakt zijn kun je overigens op mijn site zien.

Voor de geintresseerden: de lens die ik er op heb zitten is de 200-400 f/4, wat in dat verblijf genoeg is voor mooie scherpe beeldvullende plaatjes.

Jaap

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Als fotograaf betrapt....

Bericht door D. Haaksma » wo dec 21 2011 11:40 am

:D

Inderdaad een beetje een overval, maar goed gereageerd.
Leuke ervaring met de plaatsing van dat filmpje.
Wordt dat nu eigenlijk ook gevraagd of je het goed vind dat ze het op You-tube zetten?
Je zal je maar een dag ziek gemeld hebben..... :twisted:

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo dec 21 2011 12:20 pm

Bas die heeft dat heel erg netjes gedaan. Hij kwam na het interview terug, met de vraag of hij het mocht gebruiken voor de website en het YouTube kanaal. Ook even gepraat over hoe Amersfoort zich verhoud ten opzichte van andere dierentuinen. Je merkt dat al die dierentuinen een beetje worstelen met hoe je met PR en vergelijkbare dingen omgaat. En fotografen zijn dan ook nog lastig volk ;). Hij heeft ook heel netjes een link naar mijn site gezet op hun website. Later ben ik nog door hem benaderd of hij een van de foto's mocht gebruiken voor een jaarverslag. Het is gewoon echt leuk hoe ze dat aanpakken.

Ik moet zeggen dat ze echt het schoolvoorbeeld zijn van hoe je met fotografen moet omgaan: netjes en altijd oog voor elkaars belangen. Ik merk ook dat het personeel daar in de winter gewoon lekker veel tijd heeft om dingen aan bezoekers uit te leggen. En je hoeft je 200-400 niet te gebruiken om jengelende kinderen weg te meppen, dus echt een aanrader om op dit soort dagen te gaan fotograferen in een dierentuin.

Mijn werkgever is allang blij dat ik mijn overuren een beetje wegwerk aan het einde van het jaar. Hij wordt pas zenuwachtig als ik met een fish-eye lens close-ups van wilde tijgers wil gaan maken :) :)

Jaap

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » wo dec 21 2011 12:43 pm

Inderdaad een compliment waard.
Daar ga je dan nog eens graag terug.
Mooie platen ook trouwens.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo dec 21 2011 1:11 pm

D. Haaksma schreef:Inderdaad een compliment waard.
Daar ga je dan nog eens graag terug.
Mooie platen ook trouwens.
Bedankt. Ik zal er binnenkort eens een paar voor de leeuwen werpen bij de foto-beoordelingen :)

Jaap

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 21 2011 1:21 pm

Leuk hoor! Mooi objectief ook voor dit soort fotografie.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » wo dec 21 2011 3:10 pm

Erg leuk en prachtige fotos!
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door yo-1 » wo dec 21 2011 3:12 pm

Hallo Jaap,

Los van een complimentje voor de inderdaad mooie foto's: ik zie dat je site gebouwd is rond SmugMug. Ik heb zelf een verkoopsite gebouwd rond OYPO (bij gebrek aan alternatief in Nederland), maar heb SmugMug wel in het vizier als toekomstig opvolger daarvan. Helaas zijn ze voorlopig alleen USA gericht (ze hebben initiatieven in Europa 'in onderzoek' zeggen ze).

Mag ik vragen hoe je ervaringen zijn bij het gebruik van de Amerikaanse SmugMug, met name bij verkoop naar afnemers in Nederland??

Johan Opperman
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo dec 21 2011 3:49 pm

yo-1 schreef:Hallo Jaap,

Los van een complimentje voor de inderdaad mooie foto's: ik zie dat je site gebouwd is rond SmugMug. Ik heb zelf een verkoopsite gebouwd rond OYPO (bij gebrek aan alternatief in Nederland), maar heb SmugMug wel in het vizier als toekomstig opvolger daarvan. Helaas zijn ze voorlopig alleen USA gericht (ze hebben initiatieven in Europa 'in onderzoek' zeggen ze).

Mag ik vragen hoe je ervaringen zijn bij het gebruik van de Amerikaanse SmugMug, met name bij verkoop naar afnemers in Nederland??

Johan Opperman
Ik heb nog niets verkocht via mijn site. Wat ik hoor van anderen is dat het best lastig is omdat je met de shippingcost en de invoerrechten gelijk in de knoei komt, zeker bij grotere bestellingen. En dan tikt inklaringskosten ineens hard aan (17 euro plus de invoerrechten bij TNT, te voldoen bij bezorging). Dus dan is een print van 50 euro ineens 80 euro, wat hard aankomt, waarvan 20 te voldoen bij bezorging. Dat is niet mijn idee van makkelijk werken voor kopers.

Het staat heeeeeel erg hoog op het verlanglijstje (op nummer een) om een lab in Europa te hebben. Op nummer 5 staat het kunnen afrekenen in Euro's en op 11 staat het kunnen hebben van meerdere talen van je site. Zowel het printen als het afrekenen in Europa staan al op "planned", alleen ik weet niet hoe lang al. Als ik deze thread mag geloven wacht men al eventjes maar geeft de eigenaar aan dat het wel komt. Nadeel is dat een hoop mensen dit niet echt meer geloven...

Als site werkt het wel superprettig. Je hebt alles gewoon in een keer in orde, en je kunt je site inrichten zoals je wilt. Ook prijsstelling is gewoon flexibel aan te passen. Support is erg goed, inclusief de customisation: ze zijn echt 24x7 actief. Dus ze hebben het wel voor elkaar.

Andere optie is Zenfolio, die dit wel schijnt te kunnen.

Jaap

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door yo-1 » wo dec 21 2011 4:37 pm

Hallo Jaap,

Ik vermoedde al dat het met SmugMug inderdaad dergelijke extra hobbels zou geven.

De wensenlijst die je noemt wordt door OYPO wel grotendeels opgelost. Ik vindt echter dat hun systeem niet 'af' is, en met name de integratiemogelijkheden in een eigen site vooral esthetisch veel te lang achterblijft. De laatse officiële versie dateert uit 2008, en de opvolger uit 2009 die ik gebruik - die technisch/functioneel 100% in orde is -is nog altijd in 'beta'. Die versie is wel meertaling maar slechts 80% vertaald, de layout/stylesheets zijn slechts moeizaam aan te sturen, etc.
Overigens is ook bij OYPO de service en afhandeling in mijn ogen zeer correct, en heb ik zelden klachten gehad over prints (die sourcen zij immers ook weer bij profotonet).

Zenfolio kende ik nog niet, zal ik eens bestuderen.

Groet,

Johan
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Henk » wo dec 21 2011 8:53 pm

Leuk filmpje Jaap 8) . Mooie site ook trouwens, want uiteraard heb ik ook even bekeken wat je die dag (en nog een paar andere dagen) gekiekt hebt.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”