Bepaalde producten niet geleverd aan niet pro-dealers

Discussies over ons favoriete merk
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bepaalde producten niet geleverd aan niet pro-dealers

Bericht door Patrick » do jul 19 2012 9:23 pm

Ik wacht al ruim een maand op een tweetal producten die ik besteld heb bij de Mediamarkt in Amsterdam ZO. Ik laat mijn neus elke week even zien en ik werd vandaag gebeld met een toch wel onverwachte mededeling. Mijn bestelde AFS 16-35 f4 VR zou nog wel even op zich laten wachten, maar dat lag aan leveringsproblemen bij Nikon. Dat zou wel goed komen.

Vervelender is de melding dat ze mijn bestelde TC 2.0E III niet zouden kunnen leveren, simpelweg omdat Nikon deze alleen levert aan pro-dealers. Een teleconverter! :shock: :shock: :shock: Wat zijn jullie ervaringen? Wat vinden jullie hiervan?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Bepaalde producten worden niet geleverd aan niet pro-dea

Bericht door emdeklerk » do jul 19 2012 9:53 pm

In het licht van mijn eigen ervaringen met die veredelde witgoedboer kan ik me er wel iets bij voorstellen dat een importeur gaat nadenken over welke soort bedrijven met professionele artikelen wordt bevoorraad... Ik zou er niets bestellen, daarvoor is de fotohandel. Nog wel, tenminste.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Bepaalde producten niet geleverd aan niet pro-dealers

Bericht door Patrick » do jul 19 2012 10:00 pm

Beetje willekeur. Wat moet je extra leveren bij een TC? Niets toch? Dat ze iets als een D800E niet leveren kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar dit? :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do jul 19 2012 10:05 pm

Geen idee. Dat verhaal hoorde ik ook over de D800, maar Mediamarkt Zoetermeer beweerde dat ze er een paar hadden gehad en dat die gelijk weg waren.
De TC 2.0iii lijkt me trouwens niet echt het soort snellopende artikel dat MM in het assortiment heeft. Ik heb de mijne gekocht bij Konijn.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jul 19 2012 10:11 pm

In de VS krijgen de Pro-dealers voorrang. Om precies te zijn, een deel van de voorraad is gereserveerd voor NPS klanten, een deel is voor de pro-dealers en de rest is voor de 'normale' dealers. Die laatste is verreweg de grootste groep, dus de spoeling is dun.

Vraag me nu af of dat hier ook zo werkt.
Spul waarmee je foto's maakt...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 19 2012 10:13 pm

Patrick schreef:Beetje willekeur. Wat moet je extra leveren bij een TC? Niets toch? Dat ze iets als een D800E niet leveren kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar dit? :?
Deskundige voorlichting, advies en nazorg. Het verschil tussen vakhandel en dozenschuivers.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 19 2012 10:18 pm

Ik kan er ook gewoon een D700 kopen. Lijkt me toch iets waar je meer voorlichting bij nodig hebt dan bij een teleconverter. Zelfs de 16-35 is een ingewikkelder product wat mij betreft...

Ik heb trouwens helemaal geen voorlichting en ook al geen advies nodig. Goede klachtenafhandeling is voldoende. En de prijs was goed. Ik vergelijk dat wel met echte zaken trouwens. Ik heb laatst ook weer gewoon diverse spullen gekocht bij Calumet. Daar kom ik wellicht wel weer terecht zo. Of bij KE.

Mij gaat het vooral om "waarom de TC niet en het objectief wel"?

george013

Bericht door george013 » do jul 19 2012 10:19 pm

@Patrick,
Elk bedrijf kan leveren. Vraag is voor welke prijs.
Wat was jouw prijs?
George

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do jul 19 2012 11:10 pm

Ik kam me wel voorstellen dat de zgn Prodealers wat voorrang krijgen als de spoeling dun is.
Maar handel blijft handel.
Als de voorraad op peil is komen de body's ook wel bij de rest terecht, zijn de kinderziekten eruit en is mijn spaarpot weer op pijl( hoop ik )
En als MM een leuke aanbieding heeft in de toekomst m.b.t. de D800-E, dan haal ik hem daar.
Dozenschuiver of niet.
Mijn D700 komt overigens ook van de MM vandaan.
Ik heb echt de pro-handel niet nodig om een D800 body te kunnen bedienen.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 19 2012 11:15 pm

Patrick schreef:Ik heb trouwens helemaal geen voorlichting en ook al geen advies nodig.
Dat jij dat niet nodig had is niet relevant voor de keuze van Nikon om MediaMarkt bepaalde artikelen niet te leveren.
Bij mijn weten is het toegestaan voor bedrijven om op basis van tegenprestatie/toegevoegde waarde aan een bedrijf bepaalde artikelen wel of niet te leveren.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do jul 19 2012 11:40 pm

Wellicht heb je de artikelen gekocht in een actieperiode? Indien ja, dan zou het kunnen zijn dat de overeengekomen verkoopprijs lager ligt dan de huidige inkoopprijs of dat de marge te klein is en dat MM zich nu verschuilt achter Nikon. Met alle respect maar de door jouw bestelde artikelen zullen geen hoge doorloopsnelheid hebben bij de MM waardoor de aantallen (te) laag zijn en dus niet interessant genoeg. En dat objectief daar komen ze misschien ook nog wel mee voor wat betreft het niet leveren.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jul 20 2012 12:06 am

jan schreef:Wellicht heb je de artikelen gekocht in een actieperiode? Indien ja, dan zou het kunnen zijn dat de overeengekomen verkoopprijs lager ligt dan de huidige inkoopprijs of dat de marge te klein is en dat MM zich nu verschuilt achter Nikon. Met alle respect maar de door jouw bestelde artikelen zullen geen hoge doorloopsnelheid hebben bij de MM waardoor de aantallen (te) laag zijn en dus niet interessant genoeg. En dat objectief daar komen ze misschien ook nog wel mee voor wat betreft het niet leveren.
Natuurlijk. Anders haal ik ze een paar honderd meter verder bij Calumet. Of bij KE. 8)

Ze nemen de order aan, dus moeten ze ook gewoon leveren wat mij betreft, tenzij ze daar echt niet aan kunnen voldoen. Ze zijn daar ook nooit kinderachtig mee bij MM Amsterdam ZO. Bij andere vestigingen en bij zaken als Saturn geldt het alleen op wat ze op voorraad hebben.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 20 2012 8:19 am

Je kunt in een goede winkel vragen wanneer je bestelling er aan komt.
Je product wordt opgegeven bij Nikon en omdat die nu een centraal magazijn hebben weet je direct wanneer je bestelling bij jouw winkel wordt afgeleverd. Als iets niet in Europa leverbaar is, dan heb je een probleem, want dan zie je geen afleverdatum.
Nu zijn er winkels die niet zelf hun bestelling plaatsen. Een telefoontje van de winkel naar diegene die dat dat wel doet en vraag dan om een schermprintje die ze naar je mailadres sturen.

Er zijn winkels die niet bij Nikon inkopen. Moeilijker kunnen ze het niet maken. De klant is dan geen Koning.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr jul 20 2012 8:22 am

Skippy schreef:
Patrick schreef:Beetje willekeur. Wat moet je extra leveren bij een TC? Niets toch? Dat ze iets als een D800E niet leveren kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar dit? :?
Deskundige voorlichting, advies en nazorg. Het verschil tussen vakhandel en dozenschuivers.
De meeste personen gaan voor goede voorlichting gewoon het internet op tegenwoordig. Een winkelier heeft mij nooit iets kunnen vertellen dat ik niet op internet kon vinden. De dichtsbijzijnde fotoboer hier is structureel 15 tot 20% duurder dan dozenschuivers als MM en/of KE. Daar bleek ook weinig aan de prijs te doen en op bijvoorbeeld een nieuwe pro body of VR2 lens kan ik dat verschil niet verantwoorden naar mijn eigen portemonne toe. Ik ga geen honderd(en) euro's extra uitgeven uit 'liefdadigheid' of liefhebberij.

Iedereen moet uiteraard zelf weten hoe hij zijn geld uitgeeft maar het wordt tegenwoordig een beetje mode om anderen een schuldgevoel aan te praten als ze hun lokale fotoboer niet ondersteunen en daar ben ik tegen :wink:
Fin.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jul 20 2012 1:40 pm

djunclesam schreef:...(quotes)...
(...)Iedereen moet uiteraard zelf weten hoe hij zijn geld uitgeeft maar het wordt tegenwoordig een beetje mode om anderen een schuldgevoel aan te praten als ze hun lokale fotoboer niet ondersteunen en daar ben ik tegen :wink:
Helemaal mee eens. Er is niets op tegen om bij een fotowinkel te kopen als het zo uitkomt, maar om het nou als een morele verplichting te zien...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”