Foto´s afdrukken, sinds jaren...

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Foto´s afdrukken, sinds jaren...

Bericht door Ivan10 » wo aug 15 2012 10:06 pm

Ik heb op de website ProFotoNet net voor het eerst sinds jaren weer eens foto´s laten afdrukken. Ik zie wel wat het wordt. Het is nog best spannend, wel of geen optimalisatie, wat voor soort papier? Tja, de keuze maar eens op geen optimalisatie gekozen, dit kan helemaal mis gaan. Aan de andere kant weet je dan ook waar je aan toe bent. Ik ben voor Fuji papier Pearl gegaan. Wat het verschil is met Glossy/glans weet ik niet maar het klinkt leuk. Nu maar 2 daagjes wachten. Het is wel de eerste fotoreeks sinds lange tijd, die ik leuk vindt. Ok, niet alles was fantastisch maar ik heb wat zitten spelen. Kleine scherpe diepte, korte sluitertijd (veel licht), en foto´s soms ook uit de losse hand genomen op de gok, zonder door het oculair te kijken of het beeldscherm.

Ik upload niet graag foto´s, als indruk toch even posten. Sinds tijden dat het zo goed lukte en ook nog eens leuk was, gewoon een beetje spelen met de camera.

Afbeelding

Uit de losse hand en hopen dat de lens de goede kant op wees en of ik het hele plaatje had.

Afbeelding

Scherpte diepte minimaal, misschien een beetje te minimaal... Maar wel leerzaam.

Afbeelding

De favoriete bezigheid van deze hond: slapen en heel melancholisch kijken! Een grote lieverd!

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Foto´s afdrukken, sinds jaren...

Bericht door Ivan10 » za aug 18 2012 12:46 pm

Om foto´s fysiek in je handen te hebben is toch anders dan de online beleving van een beeldscherm. Het schept meer rust want er komt geen licht vanaf, zoals bij een beeldscherm. Het papier Fuji pearl geeft een parelmoer glans weer over de foto. Sommige foto´s krijgen er een 3D effect door. Volgens ProFotoNet past Pearl het mooist bij huidstinten (portretfotografie) en zwart wit foto's. Zijn voorkeur ging uit naar mat foto´s. Misschien zijn hier op het forum nog mensen met een afdrukvoorkeur: glans, mat, pearl en waarom?

De service van ProFotoNet is heel mooi, reactie per e-mail ontvangen, mooie foto´s in een doos met factuur, en makkelijke software. Alleen misschien nog wat uitleg over hoe groot de JPEG bestanden moeten zijn (1500 pixels lang), uitleg over de papiersoort (zal ik hier anders posten) en misschien welke softwarekeuzes je hebt bij het installeren, maar zo ver ben ik nog niet, met het maken van fotoboeken. Verder staat je naam achterop de foto gedrukt wat ook leuk is. Alleen ik mis het merk en papiersoort achterop, maar dat was vast een jaren´80 en ´90 ding. :mrgreen: In ieder geval een goede ervaring, dat smaakt naar meer.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za aug 18 2012 2:13 pm

Al mijn portretfoto's druk ik bij Profotonet af op Fuji Pearl. Voor zwart-wit is ook het matte papier erg mooi.
Al jaren klant daar en nog steeds erg tevreden over hun kwaliteit enn service.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » za aug 18 2012 3:08 pm

Leuk om te horen, Riemke. :) Hoe vaak druk je af en waarom, hangt het af van het onderwerp of doe je opdrachten?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za aug 18 2012 3:49 pm

Eens in de zoveel tijd verzamel ik foto's uit mijn werk die ik de moeite waard vind om af te drukken. Daarnaast heb ik zo af en toe ook wel opdrachten en als mensen dan bij mij nabestellen laat ik dat ook altijd bij Profotonet doen. Ik weet dan zeker dat ik kwaliteit kan leveren en tot nu toe is dat altijd heel goed gegaan.
Zowiezo druk ik mooie portretten altijd af voor mijn eigen portfolio. :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » za aug 18 2012 4:16 pm

Ja, ik zal er vast een paar voor mijn familie moeten herdrukken. Maar eerst ga ik er zelf nog even `doorbladeren`. Leuke woonplaats trouwens, komt me heel bekend voor... :roll: :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”