Zijn degenen die gewacht hebben op een FF (FX) tevreden?
- Fera Albi
- Clublid
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: vr jan 05 2007 10:58 pm
- Locatie: Lichtstad (Eindhoven)
Ik probeerde het zojuist zelf:
camera (D80)
ISO op H1.0 (=3200)
A = f4,0
S = 1:400 s.
Hiermee kon ik zojuist (20:30 uur) in de schemer in mijn tuin beslist geen foto maken. Moest met S omhoog tot 1:25 s. en zo donker is het om half negen nu ook nog niet!
De exif gegevens van de foto kunnen volgens mij heel wel passen bij de opname die getoond wordt (man bij gele Seiko kast)
Ook de "korte" sluitertijd past wel bij de lange uittrek (400mm) en dat geeft in een matige lichtsituatie als in een stadion gewoon die instellingen.
Wat ik dan weer heel knap vind is dat ondanks de hoge ISO het geheel er nog qua kleur en ruis zo goed uitziet.
Hans
camera (D80)
ISO op H1.0 (=3200)
A = f4,0
S = 1:400 s.
Hiermee kon ik zojuist (20:30 uur) in de schemer in mijn tuin beslist geen foto maken. Moest met S omhoog tot 1:25 s. en zo donker is het om half negen nu ook nog niet!
De exif gegevens van de foto kunnen volgens mij heel wel passen bij de opname die getoond wordt (man bij gele Seiko kast)
Ook de "korte" sluitertijd past wel bij de lange uittrek (400mm) en dat geeft in een matige lichtsituatie als in een stadion gewoon die instellingen.
Wat ik dan weer heel knap vind is dat ondanks de hoge ISO het geheel er nog qua kleur en ruis zo goed uitziet.
Hans
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Re: Een mischien domme vraag?
Ik moet zeggen dat ik FX wel een betere naam vind dan "full frame", want welk frame bedoel je? Voor iemand die zijn hele leven Hasselblad heeft gebruikt is FF 6x6 cm....yoyo schreef:
- FF staat voor Full Frame, waarmee het oude 35mm (135) filmformaat wordt bedoeld en dat is 36 x 24 mm
- FX staat voor het digitale formaat dat Nikon nu in de D3 als bijna FF formaat op digitaal toepast en dat is 36 x 23.9 mm
- DX staat voor het digitale formaat dat Nikon tot op heden aanhield en dat is 23.6 x 15.8 mm.
Het is niet altijd duidelijk wat ze bedoelen, maar van de D300 geven ze het volgende als informatie:Marten schreef:Kan ook bij de D200GdP schreef:Wel grappig. Bij de D300 schijnt het mogelijk te zijn de WB (kleurtemperatuur) handmatig in te stellen.Gerrit
WitbalansAutomatisch (DDL-witbalans met RGB-sensor met 1005 pixels), zeven handmatige standen met fijnafstemming, instelling voor kleurtemperatuur, witbalansbracketing is mogelijk (2 tot 9 beelden in stappen van 1~3)
Erg leuk. Maar wat is wat?

Gerrit
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Berichten: 1251
- Lid geworden op: zo jul 16 2006 11:39 pm
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Voor analogen is het ook een heel nieuw vakgebied....GdP schreef:Het is niet altijd duidelijk wat ze bedoelen, maar van de D300 geven ze het volgende als informatie:
WitbalansAutomatisch (DDL-witbalans met RGB-sensor met 1005 pixels), zeven handmatige standen met fijnafstemming, instelling voor kleurtemperatuur, witbalansbracketing is mogelijk (2 tot 9 beelden in stappen van 1~3)
Erg leuk. Maar wat is wat?![]()
Gerrit
WitbalansAutomatisch (DDL-witbalans met RGB-sensor met 1005 pixels)
Dit is de vol-automatische stand. Met een RGB sensor wordt de kleurtemperatuur zo goed mogelijk geschat op basis van een database in de camera. In zonlicht gaat dit altijd wel goed. Met kunstlicht gaat het wel eens heel erg vout.
zeven handmatige standen met fijnafstemming
7 voorkeuzestanden (zonlicht, Tl, gloeilamp, schaduw, etc...) met een fijnafstemming om kleine wijzigingen aan te brengen naar koeler of warmer.
instelling voor kleurtemperatuur
Handmatis instellen van een Kelvin waarde. Dit kun je schatten, maar ook meten met je mooie meter.
Witbalansbracketing is mogelijk (2 tot 9 beelden in stappen van 1~3)
Dit is een feature voor JPG-files om bracketing toe te passen. Aangezien de witbalans een variabele is in de beeldbewerking en niet op de sensor hoef je de foto maar één keer te maken. De camera maakt er dan meerdere JPG's van met ieder een andere witbalans.
Voor NEF-files is WB-bracketing nutteloos, omdat je in de nabewerking de witbalans helemaal overnieuw in kunt stellen.
Hopelijk zo een beetje duidelijk.
Wat ik nog mis in jouw opsomming is de pre-set: neem een foto van een wit vlak in het licht dat je gaat fotograferen. Die waarde kun je ingeven voor de te maken foto's. Net zo nauwkeurig als je kleurtemperatuur meter.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Marnix bedankt voor je uitleg.MvBoetzelaer schreef:Voor analogen is het ook een heel nieuw vakgebied....GdP schreef:Het is niet altijd duidelijk wat ze bedoelen, maar van de D300 geven ze het volgende als informatie:
WitbalansAutomatisch (DDL-witbalans met RGB-sensor met 1005 pixels), zeven handmatige standen met fijnafstemming, instelling voor kleurtemperatuur, witbalansbracketing is mogelijk (2 tot 9 beelden in stappen van 1~3)
Erg leuk. Maar wat is wat?![]()
Gerrit
WitbalansAutomatisch (DDL-witbalans met RGB-sensor met 1005 pixels)
Dit is de vol-automatische stand. Met een RGB sensor wordt de kleurtemperatuur zo goed mogelijk geschat op basis van een database in de camera. In zonlicht gaat dit altijd wel goed. Met kunstlicht gaat het wel eens heel erg vout.
zeven handmatige standen met fijnafstemming
7 voorkeuzestanden (zonlicht, Tl, gloeilamp, schaduw, etc...) met een fijnafstemming om kleine wijzigingen aan te brengen naar koeler of warmer.
instelling voor kleurtemperatuur
Handmatis instellen van een Kelvin waarde. Dit kun je schatten, maar ook meten met je mooie meter.
Witbalansbracketing is mogelijk (2 tot 9 beelden in stappen van 1~3)
Dit is een feature voor JPG-files om bracketing toe te passen. Aangezien de witbalans een variabele is in de beeldbewerking en niet op de sensor hoef je de foto maar één keer te maken. De camera maakt er dan meerdere JPG's van met ieder een andere witbalans.
Voor NEF-files is WB-bracketing nutteloos, omdat je in de nabewerking de witbalans helemaal overnieuw in kunt stellen.
Hopelijk zo een beetje duidelijk.
Wat ik nog mis in jouw opsomming is de pre-set: neem een foto van een wit vlak in het licht dat je gaat fotograferen. Die waarde kun je ingeven voor de te maken foto's. Net zo nauwkeurig als je kleurtemperatuur meter.
Groeten,
Marnix
Die pre-set kende ik al van de Fuji camera. Nooit gebruikt, ondanks een lensdop voor het bepalen van de WB. Als analoge fotograaf moet je er nog heel erg aan wennen dat er heel wat meer komt kijken voordat de camera goed is ingesteld.

Met vr. gr.,
Gerrit