Waarom altijd in Engels?????

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Waarom altijd in Engels?????

Bericht door jac49 » ma mei 20 2013 12:26 am

De tijden van uitleg in de Nederlandse taal lijken welhaast helemaal voorbij, ook op dit Forum ,helaas :evil:
Als er al een uitleg is voor een of ander probleem ,wordt er altijd verwezen naar een Engelse site,zelden naar een Nederlandse,bestaan deze dan niet?
Voor sommige jongere en ouderen onder ons , de categorie ouderen waar ik zelf toe behoor, is dit verdomd lastig .
Ik moet er dan ook vaker vertaal sites op los laten die me echt niet veel verder helpen ,integendeel,het wordt er vaker alleen maar verwarrender op en dat is,erg fustrerend.
Hoe denken de jongere en oudere onder ons,die hier veel moeite mee hebben hier over?

..
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Waarom altijd in Engels?????

Bericht door Patrick » ma mei 20 2013 12:34 am

We hebben niet zo lang geleden een draadje gehad over het gebruik van Engels op het forum. Maar daar doel je volgens mij niet op.

Er is veel meer informatie beschikbaar in het Engels dan in het Nederlands. Daar veranderen we niets aan en dat zal wel altijd zo blijven. Ik heb daar persoonlijk weinig problemen mee, maar kan me goed voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is. Maar het houdt wel in dat ik veel bookmarks heb naar Engelstalige sites. En die plak ik dus wel eens hier in reacties. Dat zal bij anderen niet anders zijn vermoed ik.

Er zijn zelfs soorten informatie waarvan ik gewoon geen Nederlandstalig alternatief heb.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » ma mei 20 2013 12:55 am

Patrick schreef:
Er zijn zelfs soorten informatie die waarvan ik gewoon geen Nederlandstalig alternatief heb.
Is er voor deze zin een Nederlandstalig alternatief? :mrgreen:

Zoals Patrick zegt, is sommige informatie enkel in het Engels beschikbaar. Het Nederlands heeft een te beperkt taalgebied om gedetailleerde en actuele informatie te bieden zoals Photozone of Lensrentals dat wel kunnen. Ik heb liever dat naar goede Engelse informatie verwezen wordt, dan naar een goedbedoelde maar verouderde Geocities website in het Nederlands.

Het Engels is inmiddels dusdanig ingeburgerd in de Nederlandse maatschappij, dat een mens kan verwachten dat iemand zijn Engelstalige verwijzing kan ontcijferen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 20 2013 1:40 am

Ik ben zelf iemand van een inmiddels "sterk belegen" leeftijd. Maar heb geen moeite om Engelse informatie te lezen. Daar is nu eenmaal veel meer en uitgebreider informatie over te vinden. Zelfs van Nederlanders die sterk wetenschappelijk gerichte verhandelingen hebben beschreven doen dat bij voorkeur in het Engels omdat dat een bredere reikwijdte heeft.
Bijv. de verhandelingen van Paul van Walree over optica (met o.a. een scherptediepte calculator), zeer aan te bevelen:
Zelf gebruik ik de Engelse versies van programma's als Photoshop omdat bijv. tutorials en te downloaden actions daar beter op aansluiten.

Het is nu eenmaal niet anders. Dat loopt zo in de tijd mee.
Maar bedenk dat ander taalgebruik iets is van alle tijden terug in de geschiedenis. Het Nederlands kent erg veel Franse woorden uit de tijd dat de Fransen een paar eeuwen terug hier tot in Zuid Nederland zaten. Kom je in de buurt van de Duitse grens klinkt het gebruikte Nederlandse streekdialect erg Duits.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mei 20 2013 10:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma mei 20 2013 2:04 am

@Leon, wanneer ben je sterk belegen?
Ben het met Leon eens dat wanneer het tutorials betreft deze makkelijker te volgen zijn met een Engelse versie van de software. In het Nederlands moet je soms zoeken naar de juiste knop en letterlijk vertalen werkt meestal ook niet echt. Wij zijn bovendien een internationaal forum met Belgische leden, leden in Australië en de Verenigde Staten van Amerika om er even een paar te noemen :)
Nikon Z Z & de maskers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 20 2013 9:17 am

Ed Schouten schreef:@Leon, wanneer ben je sterk belegen?
Nou ja, als je het met kazen vergelijkt, is wel te raden aan welke kant van de leeftijd ik zit.
Ik spreek bewust nog niet van oude of zeer oude "kaas". :D
Kun je daar wat mee, of wil je gewoon antwoord? ---> 60
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma mei 20 2013 9:28 am

@ Leon, dan ben ik met 57 ook aardig op weg.
Nikon Z Z & de maskers

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » ma mei 20 2013 9:31 am

Het is algemeen bekend dat heel veel technische zaken in de Engelse taal worden verwerkt omdat dit zo het grootste wereldwijde publiek kan dienen. Of dit nu om fotografie gaat of om vliegtuigindustrie, het is en blijft al sinds jaar en dag de internationale technische voertaal.
In mijn eigen beroep ( tandheelkunde ) is de werktaal Duits de standaard. Dus wil je jezelf met die zaken bezig houden dien je of ervoor te leren zodat je jezelf kunt redden, of wachten tot er ooit een Nederlandse vertaling komt ( wat idd niet altijd het geval is )

Dus hoe lastig het ook is voor sommigen, het is gewoon iets wat al heel lang aanwezig is, alleen door de komst van internet is het veel meer aanwezig en vrijer toegankelijk dan het voorheen was. Je bent nooit te oud om te leren is mij op de kleuterschool al meegegeven ;)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma mei 20 2013 9:40 am

Als het in het Nederlands kan: graag.

Kijk eens naar https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false;
klik op Support en Downloads
klik op Accessoires
klik op Draadloze producten
en dan mag je kiezen uit
Cummunication Units
Draadloze Adapters en
Draadloze Transmitters

Leuker kunnen ze het niet maken.

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » ma mei 20 2013 9:42 am

Simpel, ik ben Nederlander en ik woon in Nederland en spreek Nederlands, dat is al moeilijk genoeg… :D
Engels, dat heb ik hier in Nederland niet nodig, toch… :shock:
Met groet, Marius...

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma mei 20 2013 9:44 am

He? Ik had toch een semi-grappige opmerking geplaatst?
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 20 2013 9:59 am

De voertaal in de (semi) IT technische wereld is nou eenmaal engels.

Fotografie begint steeds meer raakvlakken te vertonen met IT, dus is het niet zo gek dat het engels daar vandaan komt.

We noemen een computer in Nederland toch ook geen rekentuig... :mryellow:

Ik heb zelf zelfs een hekel aan al dat kromme nederlands in allerlei software, je zoekt je af en toe het laplazerus wat ze nou eigenlijk bedoelen... :roll:
Gebruik ook consequent een engelstalige OS en de engelstalige versie van allerlei software pakketten. Daar is gewoon veel meer info over te vinden, c.q. tutorials en youtube instructies van te krijgen.

Ik denk zelfs dat er nog maar weinigen zijn (en weten) dat er in principe zelfs een nederlandstalige klavier indeling bestaat. Maar we gebruiken bijna allemaal een US keyboard layout. :lol: ik bedoel maar...

Opmerkelijk voorbeeld. Tijdens de introductie van Windows (zo eind tachtiger jaren van de vorige eeuw) was Windows ook vertaald in het Nederlands. Dan heette het b.v. geen scrollbar, maar een schuifpaal! van het Vensters besturingssysteem!

De wereld, de mensen en hun taal veranderen nou eenmaal. Of gaan we deze berichtjes intikken op een klavier, netjes gebruik makend van onderkast en bovenkast letters, aangesloten via een elektrische geleidende kabel voorzien van een Universele Seriële Bus steker die in de centrale verwerkingseenheid, ondersteund door een op vensters en op grafische gebruikers interactie besturingssysteem samengestelde rekentuig, wordt verwerkt tot een begrijpelijke tekst (in Amerikaanse Standaard Code voor Informatie Uitwisseling, ASCII) op dit virtuele discussie platform?
Per slot van rekening bestaan er ook geen kuismevrouwen meer, maar heten die tegenwoordig interior managers. En het bestelbusje van de hovenier/tuinman is tegenwoordig voorzien van de tekst 'landscaping services'. :D

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » ma mei 20 2013 10:25 am

Hans Braakhuis schreef:Als het in het Nederlands kan: graag.

Kijk eens naar https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false;
klik op Support en Downloads
klik op Accessoires
klik op Draadloze producten
en dan mag je kiezen uit
Cummunication Units
Draadloze Adapters en
Draadloze Transmitters

Leuker kunnen ze het niet maken.
Geweldig Hans, zo hoort het… 8)
Met groet, Marius...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 20 2013 10:33 am

Haha, zegt meneer Hans, die op z'n eigen website ook talloze documenten heeft, doorspekt met technisch engels... :D :D

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma mei 20 2013 10:56 am

Het zal wel een generatiekloof zijn of wellicht hoor ik gewoon bij dat gezegende deel van de bevolking dat totaal geen probleem heeft met de Engelse taal.

Maar de laatste tijd heb ik vaker moeite met het 'vertalen' van onbegrijpelijke of kromme Nederlandse zinnen, dan met een Engelse text of link.

Dat even los gezien van eventuele taaltechnische 'handicaps' en/of incidentele taal/typfouten, want ik zie het verschil wel tussen mensen met een taalprobleem of gewoon taalverloedering als het wisselen van naar/na (na aanleiding van?), mijn/me (ik heb problemen met me camera?), de bekende 'd/t' fouten (ik vindt?), etc

Wellicht off topic, maar persoonlijk zie ik liever een forum vol met goed Engels dan vol met slecht Nederlands...
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”