ik zag ook geen frustratie hoor, maar wel een topic waar ik graag op wilde antwoorden

Neeeee, alsjeblieft niet.Jolanda schreef: ...
Misschien moeten we een 'like'-knop introduceren...... Hoeven we alleen nog maar een knopje in te drukken.
Gelukkig!Peter schreef:Er is nog nooit serieus gesproken over een 'like' knop binnen het forumteam.
Dat zegt wellicht genoeg.
Peter schreef: Voor het overige zijn we natuurlijk primair geen foto site.
Los daarvan wil ik iedereen aanmoedigen om zoveel mogelijk te plaatsen en te reageren.
TheDeadPixel schreef:Ik ben nog niet zo'n ster in fotograferen, al helemaal niet qua compositieregels e.d. en als een foto verkeerd getint is, of overbelicht of iets in die trend, mag dat wat mij betreft rustig gezegd worden
beste samenvatting die ik hierover gehoord heb is : kijk niet (te veel) naar andermans werk, dat werkt vernietigend voor je eigen creativiteit, en leidt tot kopiegedrag!Hasselbox schreef:TheDeadPixel schreef:Ik ben nog niet zo'n ster in fotograferen, al helemaal niet qua compositieregels e.d. en als een foto verkeerd getint is, of overbelicht of iets in die trend, mag dat wat mij betreft rustig gezegd worden
Op foto's met duidelijke beginnersfouten reageer ik niet omdat hier meestal wel voldoende tips door anderen worden gegeven.
Maar dit is dan zo'n voorbeeld. Wat zijn compositie regels?
Het is niet meer als een hulpmiddel om makkelijk tot een aanvaardbare compositie te komen.
Er is niets heiligs aan. Sterker nog, de beelden die van deze regels afwijken zijn heel vaak de meest aandacht trekkende.
Zo is het ook met andere z.g. afwijkingen van de regels zoals ze in de vele leerboeken staan.
Hoe wil je op een forum beoordelen of het negeren van de regel fout of juist goed is?
Daar is meer voor nodig dan de ervaring van de gemiddelde amateur. Toch?
En als nu iedereen zich netjes aan alle regels gaat houden kunnen we met fotograferen wel stoppen.
Dan is alles al gefotografeerd omdat er geen ontwikkeling meer mogelijk is.