Nikon Capture NX3
Re: Nikon Capture NX3
@GdP, helaas snap je mijn reden niet, anders had je het niet verwacht!
[
Laatst gewijzigd door GdP op wo jul 10 2013 7:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Maurits zie je soms het licht? Ik snap niets van je opmerking!MauritsD schreef:Nee, hoor: Al je bewerkingsstappen in de NEF verlies je en dat was nu net het grootste voordeel voor mij !GdP schreef:@Robin:
Rare beredenering, van een Nef een Tiff maken om een uitstapje te maken en na bewerking weer een nef van een tiff maken? Heb altijd geleerd dat je tijdens dit proces informatie weg gooit.
Robin je zal in de war zijn met een Jpeg-bestand!
Ik wil niets gebruiken waardoor ik tussendoor bewerkingstappen in mijn NEF kwijt raak
GdP je reactie geeft aan dat je het echt niet snapt. Snap je?
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
GdP, In de NEF zitten naast de sensor-data alle 'originele' instellingen van mijn camera zoals picturecontrol, verscherping, ruisonderdrukking, belichting etc.
Daar ga ik in capture dan ook nog eens bewerkingsstappen aan toevoegen.
Als ik er dan een TIFF van maak, allemaal leuke dingen mee doe en daarna met CNX weer een NEF van maak, ben ik bovenstaande allemaal kwijt geraakt en kan ik ook niet meer aanpassen of ongedaan maken.
Moet ik dan de 1e en de 2e NEF bewaren?
En bij daarna wijzigingen in de eerste, alle stappen daarna opnieuw doen?
Daar ga ik in capture dan ook nog eens bewerkingsstappen aan toevoegen.
Als ik er dan een TIFF van maak, allemaal leuke dingen mee doe en daarna met CNX weer een NEF van maak, ben ik bovenstaande allemaal kwijt geraakt en kan ik ook niet meer aanpassen of ongedaan maken.
Moet ik dan de 1e en de 2e NEF bewaren?
En bij daarna wijzigingen in de eerste, alle stappen daarna opnieuw doen?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als je tussendoor een uitstapje maakt naar TIFF, en dat weer opslaat naar NEF, zou je inderdaad de twee NEF's moeten bewaren, en in die volgorde dan ook weer moeten bewerken als je besluit in alle twee de versies daar toch weer veranderingen in aan te brengen.
Met kopiëren van alle stappen en plakken in een nieuw bestand heb je overigens snel alle bewerkingen er weer overheen gezet.
Bewaar het rechtzetten naar een ander bestandsformaat simpelweg tot het einde dat je helemaal klaar bent met de eerdere bewerkingen.
Die volgorde kan ook belangrijk zijn bij stuurpunten, als je besluit te croppen. Stuurpunten voor of na een crop zitten "meettechnisch" op een andere plaats als je besluit de crop te verwijderen of aan te passen. Crop pas op het einde, .
Idem met uirvoer groottes.
Met kopiëren van alle stappen en plakken in een nieuw bestand heb je overigens snel alle bewerkingen er weer overheen gezet.
Bewaar het rechtzetten naar een ander bestandsformaat simpelweg tot het einde dat je helemaal klaar bent met de eerdere bewerkingen.
Die volgorde kan ook belangrijk zijn bij stuurpunten, als je besluit te croppen. Stuurpunten voor of na een crop zitten "meettechnisch" op een andere plaats als je besluit de crop te verwijderen of aan te passen. Crop pas op het einde, .
Idem met uirvoer groottes.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Dank Leon.
Dat is dus precies wat ik bedoel met informatie die verloren gaat waar Robin het over had en wat GdP zich niet realiseert.
En dat is voor mij in ieder geval de reden dat ik dit niet gauw zal willen
Dat is dus precies wat ik bedoel met informatie die verloren gaat waar Robin het over had en wat GdP zich niet realiseert.
En dat is voor mij in ieder geval de reden dat ik dit niet gauw zal willen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
- Léon Obers
- Forumlid
Troost je, wil je in Lightroom gebruik maken van de Nik / Google plugins, werkt dat als ik het goed begrepen heb alleen maar via een uitstapje naar TIFF. Dus daar zit je dan net zo goed met tussenstappen die dan niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden na die uitstap.
Bij Capture NX2 werkt de Nik Color Efex plugin in ieder geval volledig binnen het NEF-formaat, met alle instellingen die je daarin maakt vastgelegd en naar wens achteraf even een ander "nummertje" kunt gebruiken als setting. Dat is bij PS / LR ook niet het geval. Wil je net een andere setting van een eenmaal verwerkte plugin, moet je de hele bewerking van de plugin opnieuw instellen.
Bij Capture NX2 werkt de Nik Color Efex plugin in ieder geval volledig binnen het NEF-formaat, met alle instellingen die je daarin maakt vastgelegd en naar wens achteraf even een ander "nummertje" kunt gebruiken als setting. Dat is bij PS / LR ook niet het geval. Wil je net een andere setting van een eenmaal verwerkte plugin, moet je de hele bewerking van de plugin opnieuw instellen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Klopt zoals Léon het hierboven beschrijft. Ik zit ook met een dubbel bestand elke keer als ik iets doe in Silver Efex of Color Efex: een TIFF en een NEF. je kan overigens ook kiezen voor een JPG bestand, maar dat schiet natuurlijk niet echt op als zoveel mogelijk je kwaliteit wilt behouden...
Ik vind het trouwens jammer dat Nik Color Efex voor Capture NX niet in mijn pakketje zat. Dat werkte echt geweldig!
Ik vind het trouwens jammer dat Nik Color Efex voor Capture NX niet in mijn pakketje zat. Dat werkte echt geweldig!
- MartijnM
- Clublid
"Bruut", maar ik denk helaas wel de realiteit! Natuurlijk is de oude software gewoon te gebruiken zolang Nikon in ieder geval de nieuwe camera's toevoegt, maar dat is het dan ook.Patrick schreef:Dat is wel erg "bruut" gezegd George.Zolang ze nieuwe camera's blijven ondersteunen is het prima te gebruiken! We willen alleen meer, natuurlijk.
Ben zelf trouwens allang afgehaakt, veel te traag, die CNX2...
Buy film, not megapixels...
- Léon Obers
- Forumlid
Afgezien van de snelheid (waar je met een snelle PC weinig hinder van ondervindt) en misschien wat verbeterde algoritmen, wat zou Capture NX3 in jouw ogen nog meer moeten hebben, dan wat je er nu reeds mee kunt doen?MartijnM schreef:.......maar dat is het dan ook.
(Dan ga ik wel even uit van Capture NX2 inclusief de bestaande Nik Color Efex plugin).
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Oh, ik kan wel wat verbeterpunten verzinnen hoor. Heel hoog bij mij staat een betere kloontool. Eentje waarbij je kan bepalen waar het materiaal vandaan moet komen.
En bak die Nik plugins er maar gewoon standaard in.
En bak die Nik plugins er maar gewoon standaard in.

-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
En dan een optie voor correctie van perspectivische vertekening......
(uiteraard IN het programma en niet erbuiten.
)
(uiteraard IN het programma en niet erbuiten.

- Léon Obers
- Forumlid
OK een hand vol verbeterpunten, maar dat zou feitelijk al in een update verwerkt kunnen worden, daar heb je niet een hele nieuwe softwaresuite voor nodig. (Ik had het overigens graag van MartijnM gehoord wat zijn wensen zouden zijn
).
Ik zie een RAW-converter overigens niet als vervanger van Photoshop. Wil je bijv. delen wegshoppen, onderdelen vervormen, kopiëren, zijn de tools in Photoshop gewoonweg veel uitgebreider en beter in te zetten.
Het is al knap dat de mogelijkheden al zo uitgebreid zijn in een RAW-converter.
Het is net zoiets als "Word".
Microsoft kan er wel telkens andere functies aanhangen en een docx extensie in stoppen zodat je gedwongen bent nieuwe software aan te schaffen. De brieven / teksten die ik tik, zijn in basis weinig anders als wat ik 25 jaar geleden schreef. Heb ook weinig behoefte om er meer mee te kunnen. Doe doorgaans dan ook jaren met dezelfde software.
Met RAW-converters en beeldbewerkingssoftware is dat idem. Ik houd nieuwe ontwikkelingen wel bij, en zie dan inderdaad verbeteringen op gebied van gebruikte algoritmen die zichtbaar een verbetring in het beeld geven. OK, dat is zinvol, maar voor de verdere rest gebruik ik nauwelijks het totale potentieel aan mogelijkheden wat er doorgaans in de software zit.
Nu ja, bij Capture maak ik als basis misschien wat meer gebruik van de mogelijkheden, zodat ik daarna minder met het beeld hoef te doen in bijv. Photoshop. In veel gevallen is verdere verwerking in Photoshop niet eens nodig.

Ik zie een RAW-converter overigens niet als vervanger van Photoshop. Wil je bijv. delen wegshoppen, onderdelen vervormen, kopiëren, zijn de tools in Photoshop gewoonweg veel uitgebreider en beter in te zetten.
Het is al knap dat de mogelijkheden al zo uitgebreid zijn in een RAW-converter.
Het is net zoiets als "Word".
Microsoft kan er wel telkens andere functies aanhangen en een docx extensie in stoppen zodat je gedwongen bent nieuwe software aan te schaffen. De brieven / teksten die ik tik, zijn in basis weinig anders als wat ik 25 jaar geleden schreef. Heb ook weinig behoefte om er meer mee te kunnen. Doe doorgaans dan ook jaren met dezelfde software.
Met RAW-converters en beeldbewerkingssoftware is dat idem. Ik houd nieuwe ontwikkelingen wel bij, en zie dan inderdaad verbeteringen op gebied van gebruikte algoritmen die zichtbaar een verbetring in het beeld geven. OK, dat is zinvol, maar voor de verdere rest gebruik ik nauwelijks het totale potentieel aan mogelijkheden wat er doorgaans in de software zit.
Nu ja, bij Capture maak ik als basis misschien wat meer gebruik van de mogelijkheden, zodat ik daarna minder met het beeld hoef te doen in bijv. Photoshop. In veel gevallen is verdere verwerking in Photoshop niet eens nodig.
- Léon Obers
- Forumlid
Op zichzelf te begrijpen, maar mogelijk in dit geval wat complexer softwarematig gezien.Marten schreef:En dan een optie voor correctie van perspectivische vertekening......
(uiteraard IN het programma en niet erbuiten.)
Omdat alle stuurpunten binnen Capture gerelateerd zijn als afstand tot twee zijden van het beeld (X / Y as), zal dat bij vervorming van een beeld wellicht moeilijker te implementeren zijn, of het kost de nodige behoorlijk extra rekenkracht, omdat alles erna op een "vervormde" beeldweergave afgestemd moet worden. Tenslotte worden alle bewerkingen bewaard, en is elke functie tussendoor uit te schakelen of te veranderen, tot aan het begin toe.
Dat is ook hetgeen wat vertragend werkt, hoe langer en complexer de lijst aan bewerkingen, hoe meer de hele lijst opnieuw moet worden doorgewerkt. Met name bewerkingen afgestemd op een ander afbeeldingsformaat, ten opzichte van de basis, kost de nodige rekenkracht. Evenzo bepaalde filters (bijv. ruisonderdrukking in hoge kwaliteit).
Elke voordeel heb zijn nadeel. Elk nadeel heb zijn voordeel.
In het geval van perspectivische vertekening optimaliseer ik het beeld eerst in Capture "als basis", Rechtzetten en crop doe ik dan wel als laatste in Photoshop.