alexblok schreef:Is dit iets waar men op Schiphol/ Lyon of bij KLM problemen over kan maken gezien het stricte beleid van toegestane voorwerpen op een vlucht? Ik voel er weinig voor om m'n tripod op Schiphol of Lyon achter te moeten laten en misschien nooit meer terug te zien.
Mijn praktische ervaring is dat het enorm afhangt van de beveiligingsman die jou op dat moment controleert. Jij ziet een stuk foto-apparatuur, hij ziet mogelijk een potentieel slagwapen waarmee je iemand probleemloos mee naar het hiernamaals kunt helpen. En als ik naar mijn eenpoot kijk (met spike...) is de afstand tussen een wapenstok of een goededag en mijn eenpoot in praktijk niet zo groot. Maar het hangt echt af van de man die de beveiliging doet: dingen als skistokken zijn expliciet verboden maar met wat goede wil valt dit onder foto-apparatuur.
Zelf laat ik het er niet op komen, zeker niet omdat je heen en terug moet: Schiphol is meestal niet zo'n probleem, die zijn realistisch en je kunt je goed verstaanbaar maken. De andere kant op is een totale gok: lokaal beleid kan dingen doen en de beveiliging kan wel eens een stuk minder begripvol zijn. Het probleem wat ik ook heb is dat in praktijk je ook te laat bent om het te fixen: als ik er bij de security achter kom dat spullen niet mee mogen, kan ik niet even het alsnog in een koffer stoppen om het enigzins beschermd te transporteren.
Mijn probleem is dat een lichtgewicht statief weinig weegt maar veel kost. De "vergoeding" van luchtvaartmaatschappijen bij gesloopte baggage werkt precies andersom: die kent een belachelijk lage kiloprijs. In praktijk ga ik er vanuit dat als het gesloopt wordt het mijn probleem is (of die van mijn verzekeringsmaatschappij).
Dus ik deel je voorliefde voor het reizen met alleen handbaggage, maar als ik fotografeer gaat er altijd een koffer of tas mee die het ruim in kan waar de statieven of eenpootjes in kunnen, met kleding er omheen om het grof en minder kwetsbaar te maken. Dit kan een duffelbag zijn (North Face maakt zeer robuuste), maar dan heb je niet het gevoel dat bij de eerste worp het vliegtuig uit je balhoofd gesloopt wordt of er kromme pootjes terugkomen...
Jaap