Tripod in handbagage?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
alexblok
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Tripod in handbagage?

Bericht door alexblok » vr jul 12 2013 8:17 am

Even een vraag waar ik zo snel geen duidelijk antwoord op kan vinden op het internet. Misschien hebben andere gebruikers van dit forum hier ervaring mee.

Binnenkort wil ik op een Europese vlucht van KLM alleen handbagage meenemen maar ik ga natuurlijk niet op weg zonder camera. Dit is in het verleden geen probleem geweest maar nu wil ik ook m'n tripod meenemen in de handbagage. Hebben jullie hier ervaring mee? Is dit iets waar men op Schiphol/ Lyon of bij KLM problemen over kan maken gezien het stricte beleid van toegestane voorwerpen op een vlucht? Ik voel er weinig voor om m'n tripod op Schiphol of Lyon achter te moeten laten en misschien nooit meer terug te zien.

Alvast bedankt :)
Nikon D7100
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8

https://www.flickr.com/alexblok

Niels Hintzen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Re: Tripod in handbagage?

Bericht door Niels Hintzen » vr jul 12 2013 8:35 am

Hoi,

Als je tripod echt in je tas past, dan voorzie ik geen enkel probleem. Heb zelf wel eens mijn tripod aan de zijkant van de tas gebonden, en dat vonden ze niet leuk, mocht ik later in gaan checken. Was ook op Schiphol met prima luchtvaartmaatschappij.

Groet, Niels

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr jul 12 2013 8:56 am

alexblok schreef:Is dit iets waar men op Schiphol/ Lyon of bij KLM problemen over kan maken gezien het stricte beleid van toegestane voorwerpen op een vlucht? Ik voel er weinig voor om m'n tripod op Schiphol of Lyon achter te moeten laten en misschien nooit meer terug te zien.
Mijn praktische ervaring is dat het enorm afhangt van de beveiligingsman die jou op dat moment controleert. Jij ziet een stuk foto-apparatuur, hij ziet mogelijk een potentieel slagwapen waarmee je iemand probleemloos mee naar het hiernamaals kunt helpen. En als ik naar mijn eenpoot kijk (met spike...) is de afstand tussen een wapenstok of een goededag en mijn eenpoot in praktijk niet zo groot. Maar het hangt echt af van de man die de beveiliging doet: dingen als skistokken zijn expliciet verboden maar met wat goede wil valt dit onder foto-apparatuur.

Zelf laat ik het er niet op komen, zeker niet omdat je heen en terug moet: Schiphol is meestal niet zo'n probleem, die zijn realistisch en je kunt je goed verstaanbaar maken. De andere kant op is een totale gok: lokaal beleid kan dingen doen en de beveiliging kan wel eens een stuk minder begripvol zijn. Het probleem wat ik ook heb is dat in praktijk je ook te laat bent om het te fixen: als ik er bij de security achter kom dat spullen niet mee mogen, kan ik niet even het alsnog in een koffer stoppen om het enigzins beschermd te transporteren.

Mijn probleem is dat een lichtgewicht statief weinig weegt maar veel kost. De "vergoeding" van luchtvaartmaatschappijen bij gesloopte baggage werkt precies andersom: die kent een belachelijk lage kiloprijs. In praktijk ga ik er vanuit dat als het gesloopt wordt het mijn probleem is (of die van mijn verzekeringsmaatschappij).

Dus ik deel je voorliefde voor het reizen met alleen handbaggage, maar als ik fotografeer gaat er altijd een koffer of tas mee die het ruim in kan waar de statieven of eenpootjes in kunnen, met kleding er omheen om het grof en minder kwetsbaar te maken. Dit kan een duffelbag zijn (North Face maakt zeer robuuste), maar dan heb je niet het gevoel dat bij de eerste worp het vliegtuig uit je balhoofd gesloopt wordt of er kromme pootjes terugkomen...

Jaap

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr jul 12 2013 10:14 am

Tripod of monopod in de handbagage wordt over het algemeen niet geaccepteerd. Wordt gezien als mogelijk slagwapen, moet dus in de ruimbagage.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr jul 12 2013 10:45 am

Alex,
Ik kan je slechts één advies geven:
Vraag het de luchtvaartmaatschappij en draai het antwoord uit.
Ik denk dat het niet veel verschil maakt of het een tri-pod of een mono-pod is :) .
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 12 2013 10:51 am

Nou ja, ik heb pakweg een jaar of drie terug in een vliegtuig gezeten met kennelijk nogal wat golfspelers. Die hadden hun forse tassen met golfclubs allemaal in de handbagage. Wellicht van tevoren expliciet zo met de maatschappij geregeld.
(Het zullen mogelijk wedstrijdspelers zijn geweest. Ze zaten ook min of meer met een kluitje bij elkaar in het vliegtuig).
Vriendelijke groet, Léon Obers

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » vr jul 12 2013 10:59 am

Volgens mij zijn golfclubs het van uitgesloten. Wel heb ik persoonlijk slechte ervaringen op schiphol gehad. Medereiziger moest krukken afstaan en maar zien hoe hij aan boord kwam.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 12 2013 11:06 am

EdwinKort schreef:Medereiziger moest krukken afstaan en maar zien hoe hij aan boord kwam.
Dan heeft de reiziger dat wellicht zelf slecht geregeld. Medicijnen, krukken, rolstoel, bloeddrukmeter e.d. dat kun je regelen om mee te nemen met een zogenaamd "medisch paspoort". Boekje met omschrijving van de spullen die je gebruikt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » vr jul 12 2013 4:22 pm

Je kunt wel een bevestiging van KLM vragen maar je vliegt hoogstwaarschijnlijk met Air France en ja van KLM betekend nog geen ja van Air France ( eigen negatieve ervaring )

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr jul 12 2013 7:47 pm

gijs sandberg schreef:Vraag het de luchtvaartmaatschappij en draai het antwoord uit.
Ik denk dat het niet veel verschil maakt of het een tri-pod of een mono-pod is :) .
Dit valt niet onder de bevoegdheid van de luchtvaartmaatschappij, maar onder de Koninklijke Marechaussee (KMar). De KMar is verantwoordelijk voor alle veiligheidsgerelateerde zaken in en om de luchthaven, en is dus ook verantwoordelijk voor de screening van passagiers en hun spullen. Het boeit hen absoluut niet wat de KLM zegt, al is het maar omdat jij dat slagwapen mee kan nemen naar de steriele kant van de luchthaven, en vervolgens aan een andere passagier kunt geven die met een andere maatschappij vliegt.

Andersom kan het wel overigens: als jij spullen meeneemt die door security geaccepteerd worden, mag de maatschappij of captain van het toestel alsnog anders beslissen. Overigens heeft in het laatste geval ook daar een brief van de KLM weinig waarde: de captains' beslissing is definitief en onaantastbaar omdat hij eindverantwoordelijke is voor de veiligheid aan boord. Als hij vindt dat een statief gevaarlijk is, dan is daarmee de discussie definitief ten einde. Wat soms wel kan op dat moment, is het alternatief dat de captain het in verzekerde bewaring neemt en dat je het na de vlucht terugkrijgt. Het wordt dan in de cabine achter slot en grendel opgeborgen, wat in veel gevallen voor beide partijen acceptabel is.

Jaap

alexblok
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door alexblok » ma jul 15 2013 1:00 pm

Dank voor al jullie meedenken en feedback. Uit wijsheid heb ik besloten om de tripod thuis te laten en een kleine gorillapod mee te nemen, deze is in het verleden meegegaan in de handbagage en verwacht er nu ook geen problemen mee.
Nikon D7100
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8

https://www.flickr.com/alexblok

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”