Advies van Foto Klein: Koop geen Nikon

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Advies van Foto Klein: Koop geen Nikon

Bericht door Jester » wo jul 17 2013 2:29 pm

In 2007 stapte ik bij Foto Kral binnen, want ik was op zoek naar een DSLR (mijn eerste). Toen ik binnenstapte had ik eigenlijk een Sony 100Alpha in gedachten, maar de verkoper adviseerde me toch voor een Nikon te gaan (D70s), omdat die een veel ruimer lenzenaanbod hadden/hebben dan Sony. Hij zei dat Sony weliswaar het lenzenassortiment van Minolta (dacht ik ?) had overgenomen, maar dat Nikon al veel langer lenzen (sorry, objectieven) ontwikkelde. Hij vertelde me ook zelf met Nikon te fotograferen, en was dus waarschijnlijk ook een beetje bevooroordeeld, maar ik heb toen toch maar besloten voor de D70s te gaan, en daar heb ik absoluut geen spijt van gekregen en ben achteraf blij dat hij me die "aangesmeerd" heeft :D . 1 maand later was Foto Kral trouwens failliet...

2 maanden geleden bij CameraNu geweest voor een statief (had interesse in een Gitzo), maar omdat ze daar de bijbehorende koppelingsplaat kwijt waren is de verkoop toch niet doorgegaan en heb ik uiteindelijk een Feisol besteld. De 'pikkies' die daar in de winkel staan zijn niet ouder dan 25 jaar... Ik kan me vergissen, maar heel veel verstand van zaken of ervaring hebben die toch niet, lijkt me. Er werd zelfs geprobeerd me een koppelingsplaat te verkopen waarvan Jules de Corte nog had kunnen zien dat 'ie niet ging passen... Hoewel je je kunt afvragen wat hij in een fotowinkel te zoeken heeft, natuurlijk :lol:

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Genster » wo jul 17 2013 2:50 pm

Ik heb het zelf wel als grappig ervaren, maar realiseer me ook dat er mensen zijn die zo'n ventje heel serieus nemen en zijn advies blindelings opvolgen. En inderdaad, je ziet en hoort dit heel vaak bij grote zaken. Misschien is het ook niet zo vreemd, want we willen de beste service en informatie in de winkel maar als ze duurder zijn dan een internetwinkel bestellen we het online :roll: M.a.w.: wil de winkel kunnen concurreren, zullen ze de personeelskosten waarschijnlijk ook goed in de gaten moeten houden.

Ik ben overigens zelf wel van mening dat Nikon het vaak net niet heeft (voor mij althans), vooral in het compacte segment.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo jul 17 2013 2:55 pm

yzf1kr schreef:Ik zou iemand ook geen Nikon Coolpix A aanraden, als ik een Ricoh GR had staan.
Die vind ik interessant :D Waarom niet?

De GR is volgens mij overigens buiten Konijnenberg (waar ik echt NOOIT meer wat koop) volgens mij nergens verkrijgbaar in Nederland (en België)

Als de Fuji X100S NEF's zou produceren (i.v.m. CNX2), wist ik het wel :lol:

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo jul 17 2013 5:29 pm

Genster schreef:Zo heeft Nikon, aldus de verkoper, nooit de nieuwste sensor omdat die bij Sony worden gekocht en Sony de nieuwste alleen voor de eigen camera's houdt.
Boeiend....

Nog afgezien dat nieuwer niet altijd beter betekend. En dat een camera meer is als een sensor (bijvoorbeeld de keuze uit objecten).

De D800 heeft een door Sony geproduceerde sensor op 36MP met een krankzinnig goed dynamisch bereik. Heeft Sony dan een concurrerende DSLR in de markt staan die mij ontgaan is??

Jaap

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jul 17 2013 5:50 pm

Leuk detail is dat Nikon veel meer uit bij Sony gemaakte sensoren weet te halen dan Sony zelf...

Sony maakt ze trouwens naar de specificaties van Nikon.

Waar je ook kijkt, welke testsite ook, Nikon scoort overal hoog. Dat is echt geen toeval. Echt onzin dus wat daar beweerd wordt.

Wat wel zo is, is dat Sony allerlei extra features in camera's stopt in de hoop toch wat marktaandeel op te snoepen van de grote twee. Ze moeten wel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo jul 17 2013 5:50 pm

wiebeterpstra schreef:meende dat ik al eens eerder iets negatiefs had gelezen over deze zaak, maar dit spant de kroon natuurlijk.
We kunnen nu wel een mening geven over Fotoklein, maar een medaille heeft altijd twee kanten.
We gaan nu af op hetgeen een forumlid heeft gemeend te horen.
Waar heeft de verkoper de nuance gelegd?
Heeft ons gewaardeerde forumlid het allemaal wel goed begrepen?
Heeft de verkoper het niet net iets anders bedoeld?
Daarom vel geen oordeel voordat je twee kanten van een zaak hebt gehoord.
Dat wilde ik even kwijt voordat er een hele hetze tegen Fotoklein ontstaat.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo jul 17 2013 6:14 pm

George Fennes schreef: Heeft ons gewaardeerde forumlid het allemaal wel goed begrepen?
Waarschijnlijk niet George :D

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Drikus70 » wo jul 17 2013 6:21 pm

Een goede verkoper zal je vragen wat je belangrijk vindt als je een nieuwe camera wilt zonder daarbij merken te gaan promoten of te devalueren. Ik zou in dit geval de verkoper niet meer serieus nemen...

Verstuurd van mijn MT15i met Tapatalk

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo jul 17 2013 6:22 pm

Wie maakt zich in vredesnaam druk om wat een dozenschuiver vindt.
Als consument bepaal je toch zelf wat je nodig hebt, niet de winkel, niet dit forum, maar jijzelf.
Wanneer je advies vraagt kijk dan dus uit aan wie. Verkopers hebben meestal hun eigen belangen, forumleden hun eigen inzicht.
Gratis advies kun je altijd het best met veel voorbehoud bekijken.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jul 17 2013 7:02 pm

Drikus70 schreef:Een goede verkoper zal je vragen wat je belangrijk vindt als je een nieuwe camera wilt zonder daarbij merken te gaan promoten of te devalueren. Ik zou in dit geval de verkoper niet meer serieus nemen...

(Tapa-kul)
Ik zou die verkopende persoon ook niet meer serieus nemen en ik zou hem dat ook zeggen.

Maar de betreffende winkel zou ik om dat enkele voorval nog niet meteen mijden. Vooral niet omdat het merendeel van de regelmatige forumbezoekers die adviezen helemaal niet nodig heeft, maar wél een zakelijk betrouwbare winkel die het al gewenste artikel plus goede alternatieven kan tonen, laten testen en tegen een nette prijs kan leveren.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo jul 17 2013 7:13 pm

Het antwoord is simpel en een bekende tactiek van Foto Klein - en de grotere broer Camera.nl.
Men stunt daar met prijzen op Nikon en Canon apparatuur - vaak zijn ze zelfs nog iets goedkoper dan andere grote concurrenten. Zo lok je klanten naar je winkel en als die klant eenmaal binnenstaat en zijn keuze nog niet echt vast heeft staan proberen ze hem/haar te verleiden tot het kopen van een ander merk camera, meestal Pentax of Sony dan wel Samsung. Waarom? Om dat ze op die merken wel een aardige winstmarge pakken.

Het verbaasde mij ook maar ik kwam erachter toen een zakenrelatie mij in het weekend belde. Deze had mij eerder die week om camera-advies gevraagd. Hij had twee modellen op het oog, een van Canon en een van Nikon, en vroeg mij wat hij het beste kon kopen. Ik heb hem dus aangegeven wat mijn keuze zou zijn en waarom.
De beste man stond dus op zaterdagmiddag bij Camera.nl (zelfde bedrijf als Foto Klein) in de winkel en daar probeerde men hem een Pentax aan te smeren omdat "die veel beter was dan de Nikon/Canon en een veel betere sensor had". En ja, daardoor was ie natuurlijk ook wel wat duurder ...
Eind van die dag hing mijn relatie dus weer bij mij aan de bel of dit verhaal klopte. Ik weet niet veel van Pentax maar na flink wat googelen en testen doorlezen kon ik niet anders dan bij mijn eerdere advies blijven. De week erop is de relatie naar een andere fotowinkel gegaan en nadat hij daar had aangegeven waar hij de camera precies voor wilde gebruiken ging hij met de camera/objectief combinatie de deur uit die ik hem aangeraden had - waarbij de verkoper ook nog eens dezelfde motivatie had gegeven als ik.

Toen ik dit verhaal later bij mijn lokale fotohandel vertelde, zonder de naam van Foto Klein/Camera.nl te noemen en zonder enig merk te noemen zei mijn handelaar letterlijk: "Laat me raden, je relatie ging naar een winkel voor een Canon of Nikon en er werd hem een ander merk in de handen gedrukt? Dat zal dan Foto Klein of Camera.nl geweest zijn en het merk dat ze wilden verkopen was zeker Pentax?"
In fotoland is het Foto Klein concern dus blijkbaar bekend vanwege deze tactieken. :shock:

RobPG
Clublid
Clublid

Bericht door RobPG » wo jul 17 2013 8:32 pm

Eh ja, zelfde meegemaakt met aanschaf van een tv. Gewenste model uitgezocht, tevoren via de website gechecked of-ie op voorraad was, en toen afgereisd. Ter plaatse bleek die opeens niet meer voorradig (nee, de website is niet actueel !?), maar ze hadden wel een nieuwer model, kost tuurlijk wel iets meer. Niet gekocht daar en ander filiaal bezocht. Zelfde verhaal. Toen maar tevoren via de website besteld en afgehaald. Met de prijzen daar is niks mis, je moet alleen wel stevig in je schoenen blijven staan als je iets op 't oog hebt.
D90 / 10-24 mm DX / 16-85 mm VR / 70 -300 mm VR / 100 mm AT-X Tokina / SB-600
LowePro Nova 200 AW / Redged RTA-320

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 17 2013 8:37 pm

De paar keer dat ik bij het filiaal van Camera etc., die professionele dochter van Foto Klein op het Weena in Rotterdam ben geweest, werd ik subliem, met kennis van zaken en met liefde voor het vak geholpen. Proefje: verkopers die gewoon het verschil wisten tussen non-AI, AI en AF. Die geen onzin verkochten. Die als laatsten nog Kodachrome en Elitechrome in voorraad hielden... die geen B-merken meenden te moeten promoten.

En ik kom ook wel eens bij Foka... mwah... wisselend...
Heb ik u wel eens verteld van mijn ervaringen bij het oh zo populaire Media Markt? Ja? Laat maar...
(In het filiaal Rijswjk staat nu wel een uitstekende foto-verkoper, om deze man recht te doen! Alleen: ik koop er alleen Senseo's en stofzuigers)

Maar de zaken waar ik het meest kom, die weten ook van wanten. Hafo en Konijnenberg in Den Haag en Ben Hofland in Rijswijk. Prima.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo jul 17 2013 8:55 pm

Al het bovenstaande is de reden dat ik graag bij de Aldi koop.
Ze weten daar waar de streepjes code op de verpakking staat en verder weten ze niet wat er in een doos zit.

Bij een zaak als foto Klein krijgen ze ieder jaar honderden nieuwe apparaten binnen. Alleen al de specificaties van al die apparaten is gewoon niet te bevatten. Laat staan als het om zoiets gaat als kwaliteit en prestaties. En ik heb sterk de indruk dat foto Klein op provisiebasis werkt, waarbij de provisie misschien ook nog wel eens afhankelijk kan zijn van het product.

(Bij de Dixons kon je vroeger aan het laatste cijfer van de prijs zien hoe graag ze van iets af wilden, de cijfers weet ik niet meer, maar b.v. als iets eindigde op .97 (cent) dan betekende dat voorraad die we kwijt willen. En .96 betekende dan b.v. iets dat we bij voorkeur niet verkopen, hier krijg je geen provisie over).

Een uurtje op het internet geeft je over het algemeen veel meer informatie dan een jonge matig betaalde winkelbediende je kan geven. Dus wees realistisch en verwacht dat je adviezen krijgt waar je niet al te veel aan hebt.

Ooit lang geleden ben ik overgestapt naar Nikon, ik heb toen de camera gekocht bij een winkel waar de bedienende dame oprecht gepassioneerd was van Canon, daar zelf mee fotografeerde en ook veel van fotografie wist. Ze adviseerde mij een Canon, toch de Nikon gekocht, maar wel bij haar. Zij wist waar ze het over had.

Winkels van nu zijn voor mij dozenschuivers, dit verwacht ik ook, dit wil ik ook. Foto Klein is volgens mij een prima zaak, maar je moet online de informatie en de prijs opzoeken en niet in de winkel. (In de winkel zijn de prijzen veel hoger dan online, waar dan ook nog eens staat dat afhalen goedkoper is dan online bestellen).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jul 17 2013 10:01 pm

ben42 schreef:(...)
(In de winkel zijn de prijzen veel hoger dan online, waar dan ook nog eens staat dat afhalen goedkoper is dan online bestellen).
Bij Foka staat dat volgens mij niet (hoewel, misschien tegenwoordig wel), maar camera.nl haalt van de meeste prijzen nog iets af als je het artikel online bestelt, maar in Barendrecht afhaalt.
Op die basis zijn de meeste Nikon producten daar het goedkoopst van de NL dozenschuivers, gerekend over ongeveer de afgelopen 3 jaar. En als je tóch al weet wat je wilt...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”