Het antwoord is simpel en een bekende tactiek van Foto Klein - en de grotere broer Camera.nl.
Men stunt daar met prijzen op Nikon en Canon apparatuur - vaak zijn ze zelfs nog iets goedkoper dan andere grote concurrenten. Zo lok je klanten naar je winkel en als die klant eenmaal binnenstaat en zijn keuze nog niet echt vast heeft staan proberen ze hem/haar te verleiden tot het kopen van een ander merk camera, meestal Pentax of Sony dan wel Samsung. Waarom? Om dat ze op die merken wel een aardige winstmarge pakken.
Het verbaasde mij ook maar ik kwam erachter toen een zakenrelatie mij in het weekend belde. Deze had mij eerder die week om camera-advies gevraagd. Hij had twee modellen op het oog, een van Canon en een van Nikon, en vroeg mij wat hij het beste kon kopen. Ik heb hem dus aangegeven wat mijn keuze zou zijn en waarom.
De beste man stond dus op zaterdagmiddag bij Camera.nl (zelfde bedrijf als Foto Klein) in de winkel en daar probeerde men hem een Pentax aan te smeren omdat "die veel beter was dan de Nikon/Canon en een veel betere sensor had". En ja, daardoor was ie natuurlijk ook wel wat duurder ...
Eind van die dag hing mijn relatie dus weer bij mij aan de bel of dit verhaal klopte. Ik weet niet veel van Pentax maar na flink wat googelen en testen doorlezen kon ik niet anders dan bij mijn eerdere advies blijven. De week erop is de relatie naar een andere fotowinkel gegaan en nadat hij daar had aangegeven waar hij de camera precies voor wilde gebruiken ging hij met de camera/objectief combinatie de deur uit die ik hem aangeraden had - waarbij de verkoper ook nog eens dezelfde motivatie had gegeven als ik.
Toen ik dit verhaal later bij mijn lokale fotohandel vertelde, zonder de naam van Foto Klein/Camera.nl te noemen en zonder enig merk te noemen zei mijn handelaar letterlijk: "Laat me raden, je relatie ging naar een winkel voor een Canon of Nikon en er werd hem een ander merk in de handen gedrukt? Dat zal dan Foto Klein of Camera.nl geweest zijn en het merk dat ze wilden verkopen was zeker Pentax?"
In fotoland is het Foto Klein concern dus blijkbaar bekend vanwege deze tactieken.