'De Nieuwe Wildernis'

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 'De Nieuwe Wildernis'

Bericht door Reest » vr sep 27 2013 4:52 pm

D. Haaksma schreef: Natuur ?
Je gooit een flinke hoeveelheid paarden en runderen in een raster, tesamen met een paar handen edelherten.
Laten we dan ook maar even vergeten dat er geen natuurlijke vijanden zijn en dat de populatie zich ook daardoor, ongeremd uitbreid.
Als er dan een strenge winter voorbij is liggen er rijen lijken van verhongerde grote grazers.
De vorst komt op een eind en op de dijk staande word je omhuld door een walm van ontbindende lichamen die thuis gekomen nog in je kleren zit.
Een afgesloten terrein met een totaal uit de hand gelopen beheer waar niemand meer weg mee weet.
De plantenrijkdom is teruggebracht tot soorten die betreding en begrazing goed kunnen doorstaan.
En dat is natuur?

Nieuwe wildernis durven ze het te noemen :twisted: Dan ben je niet bang.
Ik ril er van.
Speeltuin van een paar eco-biologen.

Is er een mooie film van te maken, ja , dat denk ik wel. Die moet ik nog gaan zien.

Helemaal mee eens.
Vooral het 'speeltuin-effect'
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

pfitskie
Forumlid
Forumlid

Bericht door pfitskie » vr sep 27 2013 6:35 pm

Zoals veldbioloog Rob Bijlsma in zijn boek 'Mijn Roofvogels' prachtig verwoordde:

"de buitenkaadse Oostvaardersplassen kunnen we tot de gebieden met de meest intensieve veehouderij ter wereld rekenen".

Ook wel interessant om te lezen:

http://www.martijndejonge.nl/125137063/ ... -verklaard

http://climategate.nl/2013/01/03/oerfan ... ew-yorker/

Wildernis? Hoezo wildernis?
gr
Peter

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » vr sep 27 2013 9:03 pm

Ik ben gisteren naar de film geweest.
Ik begrijp dat er voor en tegenstanders zijn van het beheer in de oostvaardersplassen, maar tegenstanders van deze film zullen er veel minder zijn.

Werkelijk prachtige beelden die een fotograaf enorm aan zullen spreken. Mij wel in ieders geval.

Ik heb 1,5 uur genoten.

Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Knoetsoer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Knoetsoer » vr sep 27 2013 10:23 pm

Vanavond geweest. Echt de moeite waard!
Nikon Z6III - Nikon D7100 - Nikon AF-S 50mm f1.8G - Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR - Nikon Z180-600 mm f5.6-6.3 VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Nikon SB700

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za sep 28 2013 8:03 am

Komt met kerst op de TV

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za sep 28 2013 11:11 am

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/10 ... -bezoekers#" onclick="window.open(this.href);return false;

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » za sep 28 2013 12:26 pm

pas maar op: straks krijgen we nog Amerikaanse toestanden in "ons" natuurpark ;-)

Kroontje

Bericht door Kroontje » za sep 28 2013 12:39 pm

Het is wel goed dat ze er een film over gemaakt hebben, want in de mooie tijden, zoals de winter periode is het gesloten :-( zonder aankondiging (twee keer meegemaakt)
Daarnaast mocht/mag je niet overal komen. Ook al waren dat gewone paden die je voorheen wel mocht begaan.
Kortom er zijn plus punten op tijden dat ik er al helemaal niet heen wilt. Dit ook na mijn koprol, veroorzaakt door een eigenwijs mannetje in het groen.

En betreft de film...ach die wil ik ook niet kopen..laat staan zien :-)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za sep 28 2013 1:23 pm

De film 'De Nieuwe Wildernis' is op zich gewoon uitstekend gemaakt. Vooral met nadruk op dat woordje 'Nieuwe'. :mryellow:

Vele documentaires van b.v. Discovery/NGC/Animal Planet zijn ook niet helemaal loepzuiver...

Maar SBB hier in Nederland, en dan met name in de Oostvaardersplassen is imho erg hypocriet bezig!
Ik woon er vlak bij en kom er vrijwel iedere dag langs/door en ga er regelmatig lopend of met de ATB doorheen.
O wee als je ergens komt waar je volgens de groene mannetjes niet mag komen, dan dreigen ze met een boete en hele preken krijg je over je heen van natuur zus en zo, bla bla dit en dat.
Maar ondertussen... Tijdens de bouw van het nieuwe bezoekerscentrum aan de Knardijk konden maandenlang hele hordes bouwvakkers, mobiele kranen en zware trucks en bijbehorend gereedschap de boel 'verstoren'. Maar dat is dat niet erg...
Het terrein waar jaarlijks de dutchbirdfair wordt gehouden is normaliter afgesloten en een no-go area, want stel je voor dat je de arme vogeltjes of hertjes stoort. Maar in de weken voor en na het evenement is het hele terrein één platgereden bende en liggen er twee weken lang forse rijplaten in het gebied, staat het hek open en lopen/rijden er talloze zware voertuigen in en uit. Maar dat is niet erg...
Als je in de winter langs bepaalde watergangen wilt lopen om mooie stukjes bevroren landschap te bekijken (fotograferen!) wordt je tegengehouden. Want dat mag niet en is kwetsbaar gebied. En toen, toen was er ineens een schaatsevenement waar SBB flink aan kan verdienen. En wat kan er dan ineens? Dan staat er ineens zelfs een friettent (!) :x midden in zo'n kwetsbaar gebied. En na afloop van het evenement zijn ze nog weken bezig om alle troep enigszins uit de rietkragen op te pikken. Luidsprekers langs de baan en met knetterende quads scheuren we dan over het ijs... :x Maar dat is niet erg...
En plotseling, twee weken later, als de rust weer eens is teruggekeerd, krijg je een boze en norse SBBer achter je aan, als tien meter een 'verkeerd' pad bent opgegaan...

palindroomreinier
Clublid
Clublid

Bericht door palindroomreinier » di okt 01 2013 8:54 am

Helemaal mee eens!

Reinier
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo okt 30 2013 7:57 am

Ook zoiets:
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/10 ... helikopter" onclick="window.open(this.href);return false;

Staatsbosbeheer gaat woensdag opnieuw de grote zoogdieren in de Oostvaardersplassen tellen vanuit een helikopter.

Ook dinsdag zijn er meerdere vluchten gedaan om de dieren zo goed mogelijk te tellen. Het is het derde jaar dat de aantallen edelherten, konikpaarden en Heckrunderen in dit natuurgebied vanuit de lucht in kaart gebracht worden.

Moet je zelf eens proberen, om lawaai te maken, laat staan dat je met een vliegend iets boven de Oostvaardersplassen mag vertoeven. :?
Nee, maar SBB mag alles. Want ZIJ bepalen wanneer het wel of niet 'verstorend' is... hoezo willekeur?! :twisted:

http://www.flevoland.nl/nieuws/archief/ ... tellingen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... assen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo dec 11 2013 5:19 pm

Vanavond zendt de VARA op NED1 het eerste deel van 'De Nieuwe Wildernis' voor TV uit.

http://denieuwewildernis.vara.nl/Over-D ... 416.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » wo dec 11 2013 7:21 pm

Dan heb ik vanavond mooi wat te kijken. Dank u voor de mededeling en de link. :wink:

Thor
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Thor » vr dec 13 2013 3:13 pm

Vorige week zondag mocht ik samen met mijn dochter naar Ede waar de première van de "Making of DNW" :roll: was, met een Masterclass voor VARA's vroege vogels over de gebruikte apparatuur en dergelijke.
Bijzonder boeiend, en prachtige film met weer unieke beelden. En ja, het is een natuurgebied dat is afgesloten. Dat zijn de reservaten in Afrika ook, alleen groter. What's new?
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 13 2013 5:57 pm

In Afrika is het niet enkel groter maar ook diverser.
Meer soorten dieren en meer soorten planten.
Meer soorten eetbaar spul. Meer soorten eters.
Meer balans.

Neemt niet weg dat ik het een hele mooie film vindt. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”