Hoe fotograferen jullie? sRGB of adobeRGB

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Hoe fotograferen jullie? sRGB of adobeRGB

Bericht door Genster » za mar 01 2014 5:50 pm

Even een testje (voor mezelf) :D

Afbeelding

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mar 01 2014 5:53 pm

iJoost schreef:Jawel. Maar je hebt ook niet geconverteerd.
Voor de zekerheid nog een testje (zie vorig bericht) gedaan.

Dit heb ik gedaan:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Genster op za mar 01 2014 5:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » za mar 01 2014 5:54 pm

jammer dat je die witte spaken nu niet ziet :-D
Groetjes,
Jaap

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mar 01 2014 5:56 pm

JvdKooij schreef:jammer dat je die witte spaken nu niet ziet :-D
:D

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mar 01 2014 6:01 pm

iJoost schreef:Overigens, als het allemaal teveel gedoe is, zet dan gewoon de camera op sRGB..
Mijn idee :D maar afgelopen zondig (in Berkel-Enschot) hoorde ik dat ik de camera op AdobeRGB "moest" zetten én waar ik mijn foto's laat afdrukken willen ze ook graag AdobeRGB hebben

iJoost

Bericht door iJoost » za mar 01 2014 6:09 pm

Er wordt zoveel gel*ld. En nog het meest door mensen die niet echt begrijpen wat ze aan het doen zijn. Zelfs als ze wel zouden moeten weten wat za aan het doen zijn. ;-)

Zoek dan gewoon even uit hoe je converteert in plaats van toekent met CNX2. (Ik gebruik deze software niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.) Dan kun je desnoods op het laatste moment nog omzetten naar AdobeRGB voor je de foto's verstuurt. Afdruk-centrale ook weer gelukkig. Niet dat er dan nog veel verandert daardoor, maar dat mag de pret niet drukken.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mar 01 2014 6:12 pm

Oké.
Bedankt voor je hulp :!:
Alle anderen natuurlijk ook)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 01 2014 7:13 pm

Genster schreef:
iJoost schreef:... Altijd converteren dus als je van profiel wilt veranderen en nooit toepassen.

En ja, dan zie je in de meeste gevallen geen of nauwelijks verschil*. Klopt. Zo hoort het ook.
Maar zie jij dan geen verschil tussen de 1e en 2e foto????
Ik wel, en behoorlijk veel zelfs. In CNC2, maar ook in de browser (voor de zekerheid nog even gecontroleerd in Safari, Opera en Firefox)
De 2e en de 3e zien er hetzelfde uit, hebben ook meetbaar gelijke RGB-waarden op dezelfde plekken in het beeld. Wijken beiden af van de eerste. Gezien het resultaat en de opmerking bij de 3e als toewijzing denk ik dat je de 2e eveneens hebt toegewezen en niet hebt geconverteerd.

Voor de goede orde heb ik je 1e Adobe RGB beeld ook even binnengehaald en geconverteerd. met Capture NX2 naar sRGB.
Weggeschreven en opnieuw ingeladen. Dat geeft bij mij echter een vergelijkbaar krachtige kleur als het 1e beeld, zij het dat het nu de sRGB kleurruimte heeft en er in dit geval nu wat clipping plaatsheeft in het rode kanaal. Een en ander waar ik eerder op heb geattendeerd: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 83#p704483" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals iJoost aangeeft. Als je het niet snapt of vergissingen zo makkelijk gemaakt worden, stel dan maar beter alles in op sRGB voor de minste problemen. Dat is overigens ook meteen ergens aan het begin in de draad reeds geadviseerd: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p704300" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mar 01 2014 7:26 pm

Léon Obers schreef:...Voor de goede orde heb ik je 1e Adobe RGB beeld ook even binnengehaald en geconverteerd. met Capture NX2 naar sRGB.
Hoe heb je dat gedaan Leon?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 01 2014 7:49 pm

Wat je eerder als screendump hebt geplaatst.
Echter om het bij Nikon te houden heb ik als tweede profiel "Nikon sRGB 4.0.0.3002" gekozen.
Overigens kies ik daar wel het door Adobe aangereikte "sRGB IE61966-2.1" profiel krijg ik precies hetzelfde resultaat.
Dus ik denk dat je daar toch een vergissing hebt gemaakt met toewijzen (toepassen) in plaats van converteren.

Afbeelding

Nu is deze omzetting vanuit een JPG gedaan.
Bedenk echter dat je vanuit RAW je dat helemaal niet op deze wijze in het Adobe RGB profiel zet, maar bij voorkeuren onder "Kleurbeheer". Daar stel je in met welk kleurprofiel het bestand reeds als basis op afgestemd moet zijn, met een vinkje bij "Gebruiken in plaats van een ingesloten profiel". Voor dat ingesloten profiel bedoelt men dan de in de camera gebruikte instelling als "tag". Omdat het hierbij om de RAW data gaat "zonder profiel", is het op die plek ook geen kwestie als zijnde verschil tussen "toewijzing of conversie".
Wil je met Adobe RGB beginnen, stel je dat daar in, wil je met sRGB beginnen idem.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mar 01 2014 7:58 pm

Duidelijk Leon, bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”