Puntensysteem bij de Fotosectie

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Puntensysteem bij de Fotosectie

Bericht door Jumpjiving » do okt 09 2014 10:39 am

Ik vind een +1 reactie op een goed commentaar voldoende

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do okt 09 2014 11:05 am

Eens. Maar dan wordt het alsnog automatisch een Facebook achtig systeem waarbij lieve kleine hondjes veel meer likes krijgen dan technisch goede foto's...

Daar zie ik persoonlijk dus weer geen meerwaarde in. Daarnaast hoor ik liever waarom iemand een foto goed of slecht vind, ipv alleen een like. Dat is juist de kracht van een forum.

Likes hebben trouwens uberhaubt geen waarde omdat een niet gegeven like niet bestaat/te zien is. Een like systeem is dus niet binair, zoals het suggereert, maar unair. Als 10 mensen de moeite nemen om op de knop te drukken en de rest hem ook goed vindt maar te lui is/geen zin heeft om op 'like' te klikken, dan zie je dus hetzelfde dan wanneer 100 mensen een foto slecht vinden en 10 hem goed vinden (en dus liken...)[/quote]

Dat is een enigzins theoretische wiskundige benadering. Op facebook is dat misschien zo, maar mijn praktijkervaring op andere fora die foto-geörienteerd zijn is toch anders. Daar kijken fotografen naar je foto's, niet je familie en vrienden.
Spul waarmee je foto's maakt...

bart78
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door bart78 » do okt 09 2014 11:47 am

Ik vind het eigenlijk geen goed plan. Je krijgt echt een facebook achtige situatie waar iedereen liked maar geen commentaar meer levert.

Wel vind ik dat de plaatser van de foto verantwoordelijk is voor het verkrijgen van commentaar om iets te leren. En dat kan heel simpel, door bij je foto begeleidende tekst/vragen te plaatsen.

"Hier is Fikkie. Ik ben nog niet helemaal tevreden, wat had ik beter/anders kunnen doen?"

Dat gaat veel meer commentaar en hulp opleveren
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

Saskia Janssen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Saskia Janssen » do okt 09 2014 3:35 pm

Als er iemand een commentaar plaatst waar ik het niet mee eens ben dan denk ik... jou idee, mijne niet.... en lees ik verder. Wat me wel opvalt is dat er een aantal mensen zijn die veel commentaar geven maar zelf amper foto's plaatsen (dan krijg ik het gevoel dat ze zelf bang zijn voor commentaar op hun eigen foto's,,,)

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » do okt 09 2014 5:00 pm

MarcoEos70D schreef:Volgens mij gaan de meeste reacties er hier vanuit dat de foto beoordeelt moet worden met een punten-waardering. Maar dat is niet wat JJG voorstelde: die wilde juist de reacties laten waarderen. Los van de issues die dat met zich meebrengt, is dat natuurlijk wel wezenlijk anders dan een "facebook-like-systeem".
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

En in plaats van 'like' dan een 'nuttig' knopje.

Maar de kritieken die op dit idee gegeven worden kan ik me wel in vinden hoor. Uiteindelijk vroeg ik me ook af wat nu de exacte meerwaarde is.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do okt 09 2014 6:13 pm

Kritiek waar je wat aan hebt doet altijd een beetje pijn, het is menselijk om dat niet zo te 'liken'.

Ik kan het jammer genoeg niet meer terugvinden maar ik las pas een artikel van een fotograaf die op een foto community website nooit zoveel reacties op zijn foto's kreeg. Hij maakte een ander profiel aan met daarop wat van zijn middelmatige foto's en schreef een script wat bij elke foto die op de site geplaatst werd een superpositief commentaar schreef. Binnen een dag hadden zijn middelmatige foto's bergen positief commentaar en was een van zijn foto's populairste foto van de dag.
Blijkbaar draaide het niet om de foto's maar puur om: You like me, I like you.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do okt 09 2014 7:15 pm

Ja maar dat is een exces, niet echt een realistisch scenario waar je je tegen kunt wapenen. Ik kan ook vrij eenvoudig scripten dat ik in elk draadje in de foto sectie een reactie achterlaat met steekwoorden als prachtig en mooi. Maar op die manier kun je elk systeem kapot krijgen...
Spul waarmee je foto's maakt...

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » do okt 09 2014 10:41 pm

Volgens mij was dat niet het punt dat gemaakt werd. Het punt dat gemaakt werd is dat als je veel positief commentaar op anderen geeft op een forum, de kans best groot is dat je zelf ook positief commentaar krijgt, ook al is je foto het wellicht niet waard.

Het commentaar zelf geeft doorgaans al goed genoeg aan wat je er van moet vinden. En je mag het er ook nog eens gewoon mee oneens zijn - hoe kundig de commentator ook is.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » do okt 09 2014 10:43 pm

JJG schreef:
MarcoEos70D schreef:Volgens mij gaan de meeste reacties er hier vanuit dat de foto beoordeelt moet worden met een punten-waardering. Maar dat is niet wat JJG voorstelde: die wilde juist de reacties laten waarderen. Los van de issues die dat met zich meebrengt, is dat natuurlijk wel wezenlijk anders dan een "facebook-like-systeem".
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

En in plaats van 'like' dan een 'nuttig' knopje.
Zo had ik het ook begrepen en mijn commentaar was daar dan ook op gericht.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do okt 09 2014 11:50 pm

Saskia Janssen schreef:Als er iemand een commentaar plaatst waar ik het niet mee eens ben dan denk ik... jou idee, mijne niet.... en lees ik verder. Wat me wel opvalt is dat er een aantal mensen zijn die veel commentaar geven maar zelf amper foto's plaatsen (dan krijg ik het gevoel dat ze zelf bang zijn voor commentaar op hun eigen foto's,,,)
Dat gevoel is in elk geval wat mij betreft niet helemaal op zijn plaats. Ik bekijk maar een klein deel van de hier geplaatste foto's. De luttele keren dat ik dan iets bij geplaatste foto's schrijf betreft dat meestal:
1) Onopzettelijke horizonfoutjes, die ik vaak als buitengewoon storend ervaar. Ik hoop dan dat de fotograaf daarmee geholpen is. Sommigen niet. Die vinden dan dat ik het met mieren doe :roll:
2) Foto's of series die me echt "raken". Daar schrijf ik dat dan bij en - als ik het weet :wink2: - ook waarom.

Zelf plaats ik hier geen foto's meer. In de afgelopen bijna vijf jaar heb ik dat een keer of drie, vier gedaan. Ik kreeg geen negatieve commentaren. Alleen bij sommige foto's een neutrale "mooi" of "goed scherp" reactie. Daar heb ik echt totaal geen moeite mee. Tenslotte houd ik me hoofdzakelijk bezig met landschapjes en die moeten wel spectaculair goed of slecht zijn om forumleden een reactie te ontlokken. Maar ik heb alleen niet meer de motivatie om hier foto's te plaatsen.
Laatst gewijzigd door JaapV op vr okt 10 2014 12:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Saskia Janssen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Saskia Janssen » vr okt 10 2014 12:08 am

Onnodige quote verwijderd, gaarne de forumregels betreffende quoten lezen.

Ik bedoel ook niet de mensen met opbouwende kritiek hoor, meer de mensen die zeiken om het zeiken zeg maar :wink:

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr okt 10 2014 9:03 pm

JJG schreef:Ik bedoelde ook dat de beoordeler dan een plus zou krijgen. Niet alleen plus voor de foto zelf.
Voorbeeld van zo'n systeem is de 'karma' gedachte op Tweakers
Bedoel je zoiets dergelijks ?

http://tweakers.net/reviews/718/tweaker ... e-faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;

robasc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door robasc » vr okt 10 2014 9:37 pm

Ik maak er geen punt van :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”