Pasfoto: zelf schieten of laten doen

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Faiz
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Pasfoto: zelf schieten of laten doen

Bericht door Faiz » zo dec 21 2014 8:36 am

Hoi,

Gisteren had ik een afspraak bij het stadhuis voor het vernieuwen van mijn paspoort, moest daarvoor ook een pasfoto meenemen. Nu ik geen recente meer had liggen, moest ik er ook nog even eentje laten maken. Vlakbij het stadhuis in Amersfoort zit een zaakje die onder andere pasfoto's maakt (en verder nog portretten die je leuk hip op canvas kan laten afdrukken).

Wat mij opviel toen ik binnenkwam was de camera/lens combinatie, (budget)combi van Canon, de EOS 1100D met de 18-55 (kit)lens. Even snel op de zoomstand van de lens gespiekt, die stond een tikkie (milimetertje) voorbij de 35mm, zeg dat het 36mm was (wat op een Canon dan afgerond op 58mm full frame uit zou komen). Het verbaasde me ook dat ze zo "kort" schieten. Persoonlijk zou ik de zoom op deze lens toch meer richting de 50mm zetten, ter voorkoming van eventuele vervorming, maar wellicht kom je met de gebruikte lens dan niet lekker uit qua diafragma, dit terzijde.

Ik dacht, "ok, als het hiermee lukt een paspoortfoto te krijgen, dan de volgende keer zelf schieten". Fotootje geschoten (aardig lopende band werk, gezien de locatie zo dicht bij het stadhuis). Op naar het stadhuis, foto voldeed aan de eisen en over anderhalve week kan ik mijn nieuwe paspoort ophalen , maar of ik van deze foto gelukkig word ......... :roll: (check de schaduw links onder de kaaklijn)

Hierbij het voorbeeldje (beetje scheef in de scanner)
Afbeelding

Even op het interweb gegoogle'd, en er schijnen dus diverse programma'tjes te zijn waarbij je zelf pasfoto's, conform de officiële richtlijnen en eisen en wat nog meer, kan laten afdrukken.
Zijn er forummers die zelf hun pasfoto's draaien? Welk programma gebruiken jullie?

Hmmm, had ik al verteld dat ik hiervoor €10,50 kon aftikken (4 pasfoto's en een iets groter (6,5x8,5cm) formaatje. :shh: :frown: (gisteravond nog even een glas whiskey genomen, getracht om het even weg te spoelen :roll: )

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Pasfoto: zelf schieten of laten doen

Bericht door Bea » zo dec 21 2014 9:26 am

Goed op de afmetingen en eisen letten en dan gewoon doen. Ik heb het ook gedaan. Voor mij in de rij werd de een na de ander weggestuurd omdat ze geen goede pasfoto hadden maar die van mij werden gewoon geaccepteerd. Gebruik wel goed fotopapier!

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo dec 21 2014 9:36 am

Met 10,50 ben je m.i. aardig genaaid: zowel mijn plaatselijke fotozaak als Dixons maken voor EUR 5 een setje pasfoto's die voldoen aan alle eisen. Binnenlopen, foto's maken en alleen betalen voor het setje dat goed is. Wel zo makkelijk.

De vraag is of zelf pasfoto's maken überhaupt de moeite waard is en een kostenbesparing oplevert. Goed fotopapier en een goede fotoprinter zijn een vereiste. Als je dit al in huis hebt, dan prima maar de meesten zullen minstens het papier hier speciaal voor moeten aanschaffen. Dat papier is niet goedkoop en verdwijnt daarna hoogstwaarschijnlijk gewoon in de kast. Immers: zou je veel afdrukken, dan had je het wel in huis gehad ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo dec 21 2014 9:57 am

Dan vraag ik me wel af, hoe zet je jezelf op de foto dan? :wink: Plekkie zoeken, zelfontspanner en dan maar niet glimlachen? (want met een grote grijns op de pasfoto mag niet)

De lokale pasfotoboeren alhier maken foto's met goedkeurgarantie. M.a.w. als het Stadhuis ze afkeurt, maken ze gratis een nieuwe...

Drikus70
Forumlid
Forumlid

Bericht door Drikus70 » zo dec 21 2014 10:37 am

Ik maak al jaren zelf pasfoto's voor mijn familie en ze zijn altijd geaccepteerd.
6/7 jaar geleden gebruikte ik een 4 mp olympus compact camera, nu m'n D300.
Camera maakt niet zoveel uit.
Kijk goed naar de fotomatrix en zorg dat je aan alle regels voldoet.
Ik gebruik Photoshop om de afmetingen goed te krijgen.
Daarnaast vond ik het een goede 'fotografische oefening' om verlichting, belichting, en deels je workflow onder controle te krijgen..
Kortom, gewoon proberen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo dec 21 2014 10:38 am

@Drikus70: maak je ook je eigen pasfoto?

Drikus70
Forumlid
Forumlid

Bericht door Drikus70 » zo dec 21 2014 10:49 am

Ja, maak ik ook.
Vrouwlief mag voor even door de zoeker kijken, focussen op het oog en doorklikken als ik goed zit.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » zo dec 21 2014 10:49 am

Genaaid, dat sowieso. Ik wilde nog voorstellen om te zoenen, ("als je toch wordt genaaid, dan ook zoenen" zeg ik altijd), maar gezien de drukte en de aanwezigheid van wat kleine koters leek me dat een beetje ongemakkelijk. (buiten de vraag of de dame in kwestie de moeite van het zoenen waard was, maar dat is een ander verhaal)

De fotomatrix is mij bekend. Vrij duidelijk qua instructies.

Op het praktische, om jezelf op de foto te zetten. Tegenwoordig kan je met een statief, sluitertijdtimer (of hoe dat ding technisch mag heten), wifi (Nikon wifimodule voor de D7100 in bezit ;) ) en een iphone/ipad (als afstandsbediening) toch redelijk ver komen. Anders is mijn teerbeminde ook wel in staat om vanaf de statief met een draadontspanner te schieten. Afvinken?

Papier:
Zag niet zoveel verschil tussen het fotopapier (Canon Glossy photopaper) en het spul van die toko (Mitsubishi papier?)

En of de foto dan aan de eisen voldoen, dat kan ik volgens mij vrij eenvoudig laten controleren (iets met mensen die mensen kennen :wink2: )

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: aan de eisen

Bericht door gijs sandberg » zo dec 21 2014 10:57 am

Beste Faiz,
Ik kan me nog goed herinneren (de periode dat die eisen werden ingevoerd), diverse fotowinkels stopten met pasfoto's: gewoon te veel heisa en niet voldoende inkomsten.
Is E 10 voor een set te veel: Ik zou het (all-in) er neit voor doen.
re: eisen
De eisen van de overheid zijn bespot (en terecht).
De term recent moet je lezen als goed gelijkend, geen ambtenaar heeft het recht een goed gelijkende (en aan de eisen...) foto te weigeren.
Als ik me goed herinner zit op mijn meest recente paspoort een (door de overheid via scanning mishandelde) foto van ruim 10 jaar oud, gemaakt door een vakman.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » zo dec 21 2014 11:08 am

Beste Faiz,
Kijk eens op internet en zoek IDPhotoStudio. Dat is prima voor het opmaken van pasfoto's.

Succes,
WHvG
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » zo dec 21 2014 11:34 am

IDPhotoStudio heb ik inderdaad ook gevonden. Ziet er best aardig uit. Thanks WHvG

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo dec 21 2014 11:41 am

Een pasfoto, daadwerkelijk bestemd voor een pas, laat ik lekker maken. De eisen zijn tamelijk stringent. En terecht wat mij betreft.

Maar voor al die andere doeleinden waar ze ook een foto voor vragen zoals lidmaatschapskaarten, inschrijvingen, zelfs visa etc waar "pasfoto's" voor gevraagd worden maar waarvoor geen eisen worden gesteld, maak ik ze zelf. Leuk ook om te doen.
Met deze site kan je een setje maken van 8 fotootjes op één vel van 10 x 15 cm en dat laat ik dan afdrukken bij de Hema.

http://pas-foto.nl/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo dec 21 2014 12:08 pm

Buiten de beeldende eisen vastgelegd in de "Fotomatrix".
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -2007.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Officieel moeten de afdrukken van een print voor pasfoto voldoen aan 400 dpi. Vandaar ook de specifiek gebruikte dye sublimation printers die daarvoor ingezet worden.
Of het in de praktijk veel uitmaakt met de 300 dpi die doorgaans bij normaal op fotopapier gemaakte afdrukken wordt gebruikt, is mij niet bekend.
Als ik lees dat @Bea ook gewoon zelfgemaakt pasofoto's maakt en geaccepteerd zijn, blijkt die 400 dpi dus een rekbaar begrip te zijn.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat bij het bedrijf waar de pasfoto's worden gemaakt er specifiek wordt gecontroleerd op die 400 dpi omdat ze er standaard (onterecht) van uitgaan dat altijd 400 dpi prints worden gebruikt. Dat zou dan een"ingesleten" onzorgvuldigheid kunnen zijn en misschien meer geluk dan wijsheid als een foto met minder dpi wordt geaccepteerd.

Mogelijk wordt aan een foto tegenwoordig minder zwaar getrokken op de technische eisen van de afdruk als dat voorheen het geval was?? Bij het oude paspoort werd een biometrische scan gemaakt, en dat in het paspoort verwerkt. Tevens een "gaatjesfoto" die met laser in de pagina was geschoten.
Nu met de nieuwe paspoorten ontbreekt die "gaatjesfoto" en zijn het vooral de gegevens van een vingerafdruk die in een chip op het paspoort wordt ingekapseld, waar de nadruk op komt te liggen als het gaat om vergelijking van de juiste persoon bij specifieke controle.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Robbes
Clublid
Clublid

Bericht door Robbes » zo dec 21 2014 12:35 pm

Is prima zelf te doen hoor. Met de aanwijzingen op http://www.rijksoverheid.nl" onclick="window.open(this.href);return false; bij de hand kan het niet mis. Wel een goede afdrukcentrale nemen.
Heb het zelf ook gedaan. We hadden 5 nieuwe paspoorten nodig. I.p.v. ruim € 50,- kostte het me nu nog geen € 2,- Het paste mooi op 1 afdruk van 13x18. En ik kan ze zo vaak als ik wil bijbestellen.

grt/Rob
http://www.robghijsen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”