Gisteren had ik een afspraak bij het stadhuis voor het vernieuwen van mijn paspoort, moest daarvoor ook een pasfoto meenemen. Nu ik geen recente meer had liggen, moest ik er ook nog even eentje laten maken. Vlakbij het stadhuis in Amersfoort zit een zaakje die onder andere pasfoto's maakt (en verder nog portretten die je leuk hip op canvas kan laten afdrukken).
Wat mij opviel toen ik binnenkwam was de camera/lens combinatie, (budget)combi van Canon, de EOS 1100D met de 18-55 (kit)lens. Even snel op de zoomstand van de lens gespiekt, die stond een tikkie (milimetertje) voorbij de 35mm, zeg dat het 36mm was (wat op een Canon dan afgerond op 58mm full frame uit zou komen). Het verbaasde me ook dat ze zo "kort" schieten. Persoonlijk zou ik de zoom op deze lens toch meer richting de 50mm zetten, ter voorkoming van eventuele vervorming, maar wellicht kom je met de gebruikte lens dan niet lekker uit qua diafragma, dit terzijde.
Ik dacht, "ok, als het hiermee lukt een paspoortfoto te krijgen, dan de volgende keer zelf schieten". Fotootje geschoten (aardig lopende band werk, gezien de locatie zo dicht bij het stadhuis). Op naar het stadhuis, foto voldeed aan de eisen en over anderhalve week kan ik mijn nieuwe paspoort ophalen , maar of ik van deze foto gelukkig word .........

Hierbij het voorbeeldje (beetje scheef in de scanner)

Even op het interweb gegoogle'd, en er schijnen dus diverse programma'tjes te zijn waarbij je zelf pasfoto's, conform de officiële richtlijnen en eisen en wat nog meer, kan laten afdrukken.
Zijn er forummers die zelf hun pasfoto's draaien? Welk programma gebruiken jullie?
Hmmm, had ik al verteld dat ik hiervoor €10,50 kon aftikken (4 pasfoto's en een iets groter (6,5x8,5cm) formaatje.