'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Bericht door MartijnM » zo jan 04 2015 3:06 pm

Wat maakt het uit als een verkoper de 'regels' uitmaakt? Als de verkoper zijn/haar potentiële afzetmarkt beperkt door zich 'minder flexibel' op te stellen, is dat een keuze en lijkt me het 'probleem' van de verkoper. Want dan koop je daar toch lekker niet? Daar zijn alle potentiële kopers vrij in... En de verkoper; tja, die heeft het artikel al ;-)
Buy film, not megapixels...

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Bericht door Highlander » zo jan 04 2015 3:12 pm

@Capitein
Ik denk dat het te maken heeft met gemakzucht, of anders gezegd de moeite die gedaan moet worden om een pakketje verstuurt te krijgen.
Voorbeeld;
In Friesland, en ik denk ook in de rest van Nederland, zijn de afgelopen jaren de postkantoren verdwenen en verandert in postagentschappen die bij een boekwinkel worden in gedrukt.
Wil ik nu een pakketje versturen moet ik daar 10 km voor rijden naar een boekhandel, met slechte parkeer mogelijkheden, soms ook nog midden in het centrum en ook nog eens met openingstijden die niet meer van deze tijd zijn.
Dan komt het verpakken,het wordt steeds moeilijker om aan een goede kartonnen dozen te komen, steeds meer winkels moeten de bulkverpakking terug sturen na het distributiecentrum.
Bij voorbeeld de nieuwe Jumbo hier heeft al niet eens meer ruimte gereserveerd voor de kartonnen dozen.
Dan komt er natuurlijk nog bij dat als je iets wilt versturen net het tape op is, nou dat is voor sommige waarschijnlijk net de drempel om te zeggen alleen ophalen.
Nu komen er steeds meer aanbieders van postverwerkers die een haal en breng service bij een tankstation aanbieden, ik denk dat dat voor de meeste wel een verademing is.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

Ludo
Socialmedia
Socialmedia
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ludo » zo jan 04 2015 3:28 pm

Highlander schreef: Dan komt het verpakken,het wordt steeds moeilijker om aan een goede kartonnen dozen te komen....
Dan komt er natuurlijk nog bij dat als je iets wilt versturen net het tape op is....
Je moet het niet dramatischer maken dan het is... :wink:

De postagentschappen verkopen prima vouwdozen in verschillende afmetingen waarin je je koopwaar kan versturen.
En als je daar dan toch bent, neem meteen effe een rolletje tape mee !

(Je praat in dit geval over een 'investering' van enkele euro's, die je met de verkoopprijs kan verrekenen)
Met vriendelijke groet,
Ludo

Fotografeert met Nikon digitaal en -analoog > Flickr

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jan 04 2015 3:42 pm

Kijk, dat zijn constructieve antwoorden. :thumbup:

Ik bewaar in ieder geval zo veel mogelijk de originele verpakkingen. En gebruik dozen van andere verzenders (waar ik zelf spullen bestel) om weer dingen te kunnen versturen. Zo kom ik nooit verpakkingsmateriaal te kort. En voor een luttel bedrag verkoopt Action breed plakband.
Een schoenendoos met bubbeltjesplastic, of desnoods proppen krantenpapier zijn ook ideaal verpakkingsmateriaal. Zodat je de originele doos (van b.v. een objectief) in bubbeltjesplastic kunt wikkelen en die weer in een andere kartonnen doos stopt. Daarnaast kun je bij vrijwel iedere goedkope supermarkt (Aldi, Lidl, etc) makkelijk kartonnen dozen pakken en die hergebruiken als verzenddoos. Of, de dozen die je zelf toegestuurd krijgt van b.v. amazon, bol, wehkamp, whatever, ff bewaren en hopsa weer hergebruiken. :idea: Hoef je niet eens een nieuwe doos te kopen bij het postkantoortje.

En wat betreft postafgiftepunten; dat zijn er tegenwoordig juist MEER dan vroeger, met veel langere openingstijden. Want menig supermarkt (met postbalie) is zes dagen per week open, van acht tot acht. Welnu, dat was met een postkantoor NOOIT het geval! Daarbovenop heb je ook nog de concurrenten van postnl, zoals DHL die ook her en der ophaal/wegbrengpunten hebben (vaak goedkoper dan postnl).

M.a.w. waarom zou je het jezelf als VERkoper juist niet wat makkelijker maken? Dan oogt imho een stuk vriendelijker dan het norse "IK STUUR NIKS OP". Toch?

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo jan 04 2015 3:51 pm

Ik heb de laatste tijd nogal veel analoge body's en AiS objectieven via Marktplaats en hier via het forum gekocht en verkocht.
Voor een body van vier tientjes rijd ik niet naar Friesland op en neer. Dus die laat ik opsturen en ik betaal vooraf.
Is maar één keer fout gegaan. Wel betaald en toen nooit meer iets gehoord.
Voor duurdere zaken zoals een hele foto-uitrusting of een D800 body, reis ik wel ver. Vind ik ook niet erg. Ik hou wel van reizen en nieuwe mensen ontmoeten.
Maar ook dan kan het misgaan: laatst kocht ik een hele partij. Alles goed bekeken (dacht ik), maar juist die ene FM2, waar nog een rolletje in zat, had ik niet opengeklapt en die bleek bij thuiskomst een opgefrommelde sluiter te hebben. Eigen schuld.
Bij opgestuurde spullen heb ik maar één keer een zeperd gehaald: objectief zag er goed uit, maar had bij aankomst een beschadigd diafragma.

Bij zelf opsturen doe ik ook niet moeilijk als mensen uiteindelijk niet tevreden zijn: als ze het weer terugsturen, stort ik het aankoopbedrag weer terug.

Als je uitgaat van wantrouwen, dan moet je niet tweedehands kopen. Dan kun je trouwens een hoop lollige dingen in het leven niet meer doen.

En ik ben inmiddels goeie maatjes met de pakketbezorger.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 04 2015 3:53 pm

Ieder zijn methode op wat neer te zetten hoe hij / zij dat wilt;)
Maar om zich hier weer druk om te maken....pfff

Succes verder :(
Laatst gewijzigd door Kroontje op zo jan 04 2015 4:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » zo jan 04 2015 3:59 pm

@kroontje:
wat een merkwaardige zin is dat. :?:
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » zo jan 04 2015 4:13 pm

En het is ook een kwestie van wennen, ik heb laats vier paar velgen van de auto verstuurt, zo groot, zo zwaar, kan dat als postpakketje ??
Nou ja, dat kan dus, maar ik had mij er nog nooit in verdiept of dat überhaupt mogelijk was.
Ik denk dat er een hoop mensen zijn die niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden van het versturen als particulier.
Het lijkt mij dan ook een goede zaak dat de concurrenten van PostNL wat aan naamsbekendheid doen, en wat de mogelijkheden daar van zijn.
Ikzelf had tot voor vorige week nog nooit van "KIALA "gehoord, maar als het goed is krijg ik aankomende week mijn eerste pakket binnen wat met hun verstuurt is.
Kan het gewoon hier bij het tankstation ophalen.

@Ludo
Je praat in dit geval over een 'investering' van enkele euro's, die je met de verkoopprijs kan verrekenen
Ik heb toch al eens meegemaakt dat een mevrouw alleen de portokosten wilde betalen, zij vond dat verpakkingskosten voor rekening van de verkoper was.
Nou dat was net de winst, maar ja op de honderd pakketjes kan ik daar wel mee leven.
De meeste mensen hecht meer waarde aan dat het goed verpakt wordt verstuurt
Met vriendelijke groet,
Chris

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 04 2015 4:15 pm

Focus2 schreef:@kroontje:
wat een merkwaardige zin is dat. :?:
Past goed op dit MERKwaardig forum :lol: (aangepast)

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » zo jan 04 2015 4:17 pm

Maar om zich hier weer druk om te maken....pfff
We maken ons niet druk Mark, zie dit als een lekker koffietafelgesprekje op de zondag middag.
Ik zou zeggen kom schuif gezellig aan
Met vriendelijke groet,
Chris

Ludo
Socialmedia
Socialmedia
Contacteer:

Bericht door Ludo » zo jan 04 2015 4:24 pm

Highlander schreef:
@Ludo
Je praat in dit geval over een 'investering' van enkele euro's, die je met de verkoopprijs kan verrekenen
Ik heb toch al eens meegemaakt dat een mevrouw alleen de portokosten wilde betalen, zij vond dat verpakkingskosten voor rekening van de verkoper was.
Highlander, natuurlijk neem je als verkopende partij de verpakkingskosten (zouden deze er al zijn) voor je rekening.
In mijn verkoopprijs zitten tevens de kosten die ik voor de eventuele aanschaf van een doos of rolletje tape nodig zou hebben.
Tis natuurlijk niet zo dat ik in mijn correspondentie met een koper, naast portokosten ook nog verpakkingskosten ter sprake breng. :wink:
Met vriendelijke groet,
Ludo

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » zo jan 04 2015 4:28 pm

In mijn verkoopprijs zitten tevens de kosten die ik voor eventueel de aanschaf van een doos of rolletje tape nodig zou hebben
Nou is mooi dat ik het weet Ludo, als ik iets bij jou koop en ik kom het ophalen, wil ik min € 5 verpakkingskosten.
Met vriendelijke groet,
Chris

Ludo
Socialmedia
Socialmedia
Contacteer:

Bericht door Ludo » zo jan 04 2015 4:41 pm

Hahahaha.......! :thumbup:

Ach, alles wat niet fotografie gerelateerd is, verkoop ik via Marktplaats.
Vaak artikelen die al wat langer werkeloos in de kast liggen, en waarbij elke cent die je er nog voor
krijgt, meegenomen is.
Ik zoek soortgelijke artikelen op Marktplaats op, ga met mijn verkoopprijs vaak € 10 -20 onder
de prijs van andere aanbieders zitten, en ben in het in no time kwijt.
Hanteer doorgaans prijzen excl. portokosten, maar wil het ook nog wel eens incl. portokosten
verkopen, daar doe ik niet moeilijk over.
Als het in de kast blijft liggen, brengt het namelijk helemaal niks op.... :wink:
Laatst gewijzigd door Ludo op zo jan 04 2015 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Ludo

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jan 04 2015 4:42 pm

We kunnen alles in het absurde trekken... :twisted: ik denk dat ik voortaan de verwarmingskosten en koffie (bij ophalen) ook maar in rekening ga brengen...

Maar ff sereneus; het is niet zozeer je er om druk maken; gewoon een vraag van hoe zit het nou en waarom?

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » zo jan 04 2015 4:47 pm

Tja, als ik iets via Marktplaats koop, wil ik het eerst zien en contant afrekenen. En als ik iets verkoop, stuur ik het niet op. En ik ga het niet uitleggen. :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”