Hi,
Wil me graag aansluiten bij diegenen die de reset omschrijven als een paardenmiddel, in dit geval dat wij geeneens weten wat de oorzaak is laat staan of het nu ruis of wat anders is. Het lijkt een beetje op de eerste suggestie die je van een gemiddelde ge-outsourcte it-organisatie krijgt.
Ik heb ook een D7100, en moet zeggen dat de ruis zelfs met substantieel hogere iso waarde dan dat TS aangeeft goed weg te werken is in lightroom. Tegelijkertijd heb ik de camera nu een half jaar en moet eerlijk zeggen dat ondanks ik de manual nu al een paar keer heb doorgelezen ik nog steeds dingetjes tegenkom waar ik weer van kan leren.
De een noemt het ruis de ander onscherpte….laten we nu eerst eens kijken of de term ruis de lading dekt die TS aangeeft, en dat kan mi. maar op een manier, door eens een foto te posten, anders blijft het een kwestie van oplossingen geven voor problemen die er niet zijn.
Grtz,
Ingmar
Betere lens geeft minder ruis?
- Ingmar
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Betere lens geeft minder ruis?
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou inderdaad de tips van Patrick / imaginary_nl volgen en er eerst voor zorgen dat jouw foto's goed belicht zijn. Minder nabewerking zorgt ook voor minder ruis.
Tweede stap is dan een goede nabewerking onder de knie te krijgen, want dat scheelt ook een slok op een borrel.
Ik heb ook de D7100. Hij heeft al "ruis" bij lage ISO's maar het karakter van deze ruis is niet storend en zoals al gezegd vrij eenvoudig te verminderen in de nabewerking.
Wat ik de kracht van de D7100 vind is vooral zijn scherpte, kleurechtheid en dynamisch bereik tot op hoge ISO's en ik maak mij minder druk over een beetje ruis.
Tweede stap is dan een goede nabewerking onder de knie te krijgen, want dat scheelt ook een slok op een borrel.
Ik heb ook de D7100. Hij heeft al "ruis" bij lage ISO's maar het karakter van deze ruis is niet storend en zoals al gezegd vrij eenvoudig te verminderen in de nabewerking.
Wat ik de kracht van de D7100 vind is vooral zijn scherpte, kleurechtheid en dynamisch bereik tot op hoge ISO's en ik maak mij minder druk over een beetje ruis.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Ik hou het erop dat het helemaal niet zo ingewikkeld ligt.
Bekijk je foto's gewoon niet op 100%, 200 of zelfs 400% vergrotingen op je beeldscherm ...... heb je opeens véél minder last van ruis.
Wonderbaarlijk is de ISO500 ruis helemaal weg als je de foto op gebruikelijke grootes afdrukt ....
Bekijk je foto's gewoon niet op 100%, 200 of zelfs 400% vergrotingen op je beeldscherm ...... heb je opeens véél minder last van ruis.
Wonderbaarlijk is de ISO500 ruis helemaal weg als je de foto op gebruikelijke grootes afdrukt ....
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Wel hogere waarden ook!
Belangrijk is dat je goed belicht. En er inderdaad geen drama van maken. Het meeste werk verklein je waarschijnlijk naar webproporties. Dan zie je zelfs van stevige ruis niet veel meer terug.
Belangrijk is dat je goed belicht. En er inderdaad geen drama van maken. Het meeste werk verklein je waarschijnlijk naar webproporties. Dan zie je zelfs van stevige ruis niet veel meer terug.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Iedereen bedankt voor de antwoorden en vele tips. Dit ging ver boven mijn verwachting.
Ik ben net nieuw op deze site. Mijn lens is de Nikor 18 105 mm 3.5-5.6G ED. Ik zie de ruis op 100% uitvergroten op mijn PC. Misschien ben ik ook wel te precies hiervoor. Ik schroef ook alleen mijn Iso omhoog als het te donker is om het met de tijd en aperture op te kunnen vangen.
Ik ben net nieuw op deze site. Mijn lens is de Nikor 18 105 mm 3.5-5.6G ED. Ik zie de ruis op 100% uitvergroten op mijn PC. Misschien ben ik ook wel te precies hiervoor. Ik schroef ook alleen mijn Iso omhoog als het te donker is om het met de tijd en aperture op te kunnen vangen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Tja, als je een foto-afdruk bekijkt met een "dradenteller" ziet de afbeelding er ook niet uit. Korrelig, niet scherp?
Maar zo bekijk je doorgaans afdrukken niet. Digitaal met bestanden idem.

Maar zo bekijk je doorgaans afdrukken niet. Digitaal met bestanden idem.

Vriendelijke groet, Léon Obers