Maximale afmetingen foto's forum verhoogd: 1920x1280

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Maximale afmetingen foto's forum verhoogd: 1920x1280

Bericht door Patrick » ma feb 02 2015 3:22 pm

Ik bedoelde beide. :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma feb 02 2015 3:24 pm

Patrick schreef:(...) maar als je scherm niet groot genoeg is zie je een verkleinde versie. Dat doet je browser en dat gaat tegenwoordig heel netjes.
(...)
Is dat zo? Zijn er voortschrijdende inzichten aan het werk in het automatisch terugschalen?
Ik was nog steeds in de - kennelijk ouderwetse - veronderstelling dat terugschalen altijd leidt tot effecten zoals zigzagrandjes. Is dat echt een gepasseerd station?
Ik bedoel dit serieus hoor. Niet sarcastisch! :wink:

Mijn 24" moni heeft 1920x1200 en als ik een foto eerst "aanklik" dan blijft hij in het browservenster kleiner dan 1920 breed. Er is geen mogelijkheid tot horizontaal scrollen. En het gekke is dat vervolgens nogmaals aanklikken niet tot gevolg heeft dat ik hem dan op 100% zie, wat normaliter in de (Firefox) browser wél kan.
Laatst gewijzigd door JaapV op ma feb 02 2015 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » ma feb 02 2015 3:25 pm

Maar vergat de resolutie te vermelden :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 02 2015 3:31 pm

Ik weet niet of de methode van terugschalen intussen veranderd is, maar het ziet er gewoon beter uit op schermen met een hoge resolutie dan vroeger op kleine schermen. Problemen bij terugschalen zijn gewoon minder goed zichtbaar. Ben jij een andere mening toegedaan Jaap?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma feb 02 2015 3:45 pm

Nee Patrick, ik veronderstelde slechts dat het nog steeds hetzelfde was. Het lijkt me dat pixels nog steeds pixels zijn, of ze nou HD zijn of niet, maar ik heb daar geen uitgesproken mening over. Ik weet niet of er in de afgelopen zeg vijf jaar bijvoorbeeld misschien aanmerkelijke verbeteringen zijn opgetreden in anti-aliasing routines in grafische kaarten.
(Zie ook inmiddels aangebrachte toevoeging in mijn vorige bericht.)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 02 2015 3:49 pm

Ik zou dat moeten uitzoeken. Maar we hebben het veranderd omdat het er tegenwoordig gewoon prima uitziet en er vraag naar bleef.

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » ma feb 02 2015 4:24 pm

Op mijn 24"monitor wordt terug geschaald, zowel in IE als in FF

In FireFox
'n 1280 foto: 1.280px × 850px (geschaald naar 1.233px × 819px)
'n 1920 foto: 1.920px × 1.271px (geschaald naar 1.280px × 847px)

Klik ik op de Exif foto dan staat hij wel beeldvullend op 1920 in beeld.

Ik vind het prima zo. Niks meer aan doen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma feb 02 2015 4:40 pm

Hallo Ed

Heb je deze afmetingen in het forum of krijg je dit, nadat je op de foto geklikt heb?

Gr Kroontje

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » ma feb 02 2015 5:06 pm

Die terugschaling vindt plaats in het forum.
Zodra ik op de afbeelding klik komt hij in beeldvullende weergave.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 02 2015 5:11 pm

In dit verband wel even goed te zeggen hoe we op die 1920 pixels zijn gekomen. Dat is tegenwoordig heel vaak de horizontale resolutie van schermen. Of het is zelfs nog groter. Natuurlijk zijn er genoeg schermen die deze resolutie niet halen.

Maar zelfs als je dus een monitor hebt die zoveel pixels horizontaal aankan past het niet als je de foto op het forum ziet. Je moet echt even klikken op de foto als je de foto op 100% wil zien.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 02 2015 5:40 pm

JaapV schreef: Ik weet niet of er in de afgelopen zeg vijf jaar bijvoorbeeld misschien aanmerkelijke verbeteringen zijn opgetreden in anti-aliasing routines in grafische kaarten.
Jazeker. Gewoon al de standaard algoritmes gebruikt in Windows 7 en 8 van de in de huidige Intel gebruikte processoren met hun GPU is met een totaal andere opbouw als enkele jaren terug bijv. bij Windows XP het beeld werd opgebouwd. Daar moest je expliciet de juiste anti-aliasing instellingen van een grafische kaart gebruiken voor een betere weergave bij scaling. Maar had dikwijls tot gevolg dat beeld wel op 100% grootte er minder strak uitzag. (Reden dat ik die anti-aliasing van de grafische kaart juist uitschakelde indertijd bij Windows XP).

Nu dat het merendeel tegenwoordig wel zal zijn overgestapt naar hedendaagse OS'sen en hardware speelt die scaling nauwelijks meer een rol.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma feb 02 2015 5:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma feb 02 2015 5:43 pm

Patrick schreef:In dit verband wel even goed te zeggen hoe we op die 1920 pixels zijn gekomen. Dat is tegenwoordig heel vaak de horizontale resolutie van schermen. Of het is zelfs nog groter. Natuurlijk zijn er genoeg schermen die deze resolutie niet halen.

Maar als je dus een monitor hebt die 1920 pixels horizontaal aankan (zoals mijn monitor) past het niet als je de foto op het forum ziet. Je moet echt even klikken op de foto als je de foto op 100% wil zien.
Dat lijkt mij niet helemaal waar, Patrick. Kijk maar naar de onderste (toegevoegde) alinea van mijn eerste bericht. Mijn monitor is 1920x1200. Het gevolg van klikken op de foto is dat de foto niet op 100%, maar beeldvullend in de browser komt. Meestal is de hoogte van de foto (dus bij de 15:10 verhouding) groter, dus dan verschijnt er hoe dan ook een scroll bar rechts van de foto (tenminste, zo werkt het in Windows). Zelfs als je de browser beeldvullend maakt blijft die balk rechts verhinderen dat ik een foto van 1920 breed op 100% kunt zien en op monitors met een nóg lagere resolutie :cry: is dat verschil met "100%" alleen maar groter. Als het beeld werkelijk 100% zou zijn, dan zou er ook een scroll bar onderin verschijnen en dat gebeurt niet.
Groet, Jaap

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma feb 02 2015 5:45 pm

Als ik op een 24" monitor op de foto klik krijg ik:
1.920px × 1.280px (geschaald naar 1.903px × 1.269px)
En dan kan ik nog naar beneden scrollen.

Op het forum wordt het:
1.920px × 1.280px (geschaald naar 1.487px × 991px)

Dit op Firefox
Vanwaar het verschil bijv bij Ed?

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma feb 02 2015 5:58 pm

@Léon Obers:
Kijk, dat wist ik niet. Dus als ik het goed begrijp is "foto eerst verkleinen tot de juiste maat, dan verscherpen" niet of nauwelijks meer aan de orde?
Behalve voor plaatsen in het forum natuurlijk, want anders pikt het forum de foto niet. En na verkleining zul je waarschijnlijk toch moeten verscherpen, want dan is het de vraag of je software niet de beeldfoutjes heeft veroorzaakt die door grafische software nu weliswaar kan worden voorkomen, maar niet kan worden gecorrigeerd.
Klopt dit ongeveer?
Groet, Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 02 2015 6:16 pm

JaapV schreef: Kijk, dat wist ik niet. Dus als ik het goed begrijp is "foto eerst verkleinen tot de juiste maat, dan verscherpen" niet of nauwelijks meer aan de orde?
Dat is nog steeds aan de orde. Het zijn twee verschillende dingen waar we nu over praten.

- Verkleinen van originele fotobestanden in een foto-editor (bijv. Photoshop) om een kleiner bestand in resolutie te maken.
Daar gelden nog steeds de "verzachtingen" die bepaalde algoritmes daar veroorzaken en het corrigeren daarvan met een mate van verscherping erna.

- Verkleinen van een beeld als weergave op een beeldscherm.
Daar gelden de anti-aliasing algoritmes die grafische kaarten wel of niet aan de uitsturing van beeld op een monitor meegeven.
Met name over dit deel is er de laatste jaren veel gebeurd, zowel op OS-gebied (Windows 7/8), als in combinatie met de achterliggende aansturing direct al "default" van die OS'sen naar de drivers van de GPU en de integratie van software met achterliggende hardware.

Toch geldt ook hier dat de meest "betrouwbare" beeldweergave geldt voor een beeld bekeken op 100% (of als je het verkleind ziet, bijv. 50% - 25%).
De verschillen met andere percentages (afgezien dat kleiner beeld minder beeldinformatie bevat) is tegenwoordig "gevoelsmatig" echter nauwelijks meer te zien, daar waar dat vroeger bij Windows XP "verschrikkelijk" eruit zag als je niet op die "hele" breukgetallen in weergave uitkwam. Lelijke zaagtanden, "brokkelige" weergave e.d. Terwijl dat tegenwoordig er zeer acceptabel uit blijft zien ongeacht het percentage aan verkleining.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”