Beginnend fotograaf .

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Beginnend fotograaf .

Bericht door Peter » ma feb 09 2015 3:30 pm

ArjanL schreef:
Ik ben zo oud(erwets) dat ik van mening ben dat je het best leert aan de hand van een leraar en niet door een app of forum.
Reden voor mij om de kennis te zoeken bij een van de vele activiteiten van de vereniging. En dat bevalt prima.
Communicatie met een kop koffie en een persoonlijk gesprek bevalt me prima. Ik leer er een boel van.

Wellicht zijn er nu twee al ouderwets :D
Constructief en opbouwend kritiek leveren op foto's doe ik niet. Ik schat mezelf daarvoor in als zijnde niet deskundig genoeg.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » ma feb 09 2015 3:42 pm

Het aanbieden van mensen die beginners willen begeleiden is prima, het vragen om een mentor is helemaal goed natuurlijk. Dat zou idd een categorie kunnen zijn.

Als ik zo de topicstart lees zie ik enorm veel frustratie. Schijnbaar is er te veel werk hier op dit forum wat in de ogen van TS niet afdoende is om aan te kijken ( wat ik heel cru gezegd een belachelijke uitspraak vindt, maar dat ben ik ) Als je denkt dat het beter kan, niemand die je tegenhoud om mensen te adviseren, ze een PM te sturen, een mailtje en te vragen of iemand soms zin heeft in een helpende hand. Of heb je dit soms al gedaan?

Het hier laten zien van foto's is niet anders dan op andere sites. Men laat het beste en leukste zien wat men kan. Alleen kijkt iedereen hier weer anders tegenaan. Wie bepaald wat goed en slecht is? Wie bepaald wat wel of niet toonbaar is? Wanneer heeft iemand een mentor nodig? Ik ken heel goede fotografen waar ik enorm tegenop kijk, maar waar je nog steeds 1000 opmerkingen op een foto kan geven. Wanneer is het goed? Als je vaak de onderlinge verschillen al ziet tussen mensen die de Foto Academie hebben doorlopen vs. de Fotovakschool. Laat staan de pro/semi-pro vs de huismoeder die haar kinderen schiet met een telefoon.

Wanneer mensen hulp nodig hebben kan men het vragen, we hebben allemaal een Nederlandse mond, kleine moeite ( maar dat doen we nooit, want we weten het immers zelf altijd het beste ;) ) En als mensen hulp willen aanbieden staat ze dat ook vrij, tot men iemand voor zich krijgt die net weer een paar treden hoger staat op de fotografieladder en men zelf opeens de leerling blijkt te zijn...

Ik wil iedereen helpen met mijn beperkte know-how, maar als men hulp wil moet men dit zelf vragen, ik weet niet wie er op mijn hulp te wachten zit, en het hele forum aanschrijven is ook weer zoiets. Dat zal voor de meeste hier zo gelden.

Daar komt bij, als men beter en productiever commentaar wil geven en ontvangen op foto's alhier moet men daar voor open staan, maar men moet natuurlijk ook kunnen verwoorden wat men ziet. Het bekende "oohh, wat mooi", goed gezien, wat scherp etc. kennen we allemaal wel, maar draagt totaal niets bij aan het leerproces. Veel mensen kunnen geen productieve en constructieve opmerkingen leveren op een foto omdat gewoonweg de kennis en ervaring ontbreekt. Helemaal geen schande, maar je kan er niet meer van verwachten op die manier.
Dan zijn er nog mensen die heel klinisch opmerkingen geven, "dat is slecht, dat had zo gemoeten, dat is gewoon tegen de regels." tsja, zit je daar op te wachten... misschien. Je moet immers kunnen bijdragen aan een foto zonder iemand op de tenen te trappen, onderuit te halen of persoonlijk aan te vallen. En dat valt bij veel mensen nog niet mee.
Laat staan hoe wij globaal genomen met commentaar ( hoe goed bedoelt ook! ) kunnen omgaan. We gaan vaak al over de rooie als iemand eens iets anders durft te zeggen dan "wat mooi scherp" Hoe haal je het in je hoofd mijn werk te bekritiseren immers...

Ik kom met regelmaat op een ander forum wat helaas op sterven na dood is ( Tzigane kent dit ook wel ) Daar heb ik enorm veel geleerd. Maar tevens heb ik daar enorm vaak de deksel op m'n kop gehad als ik eens een foto durfde te posten ( en nog steeds ). Daar was men heel direct, heel technisch, heel onderbouwd en zeer kritisch. Vaak heel leerzaam, maar voor de meeste mensen afschrikkend en intimiderend. Ik vertoef er nog steeds graag maar altijd op de achtergrond omdat ik vaak geen werk durf te posten. Het gevoel hebben dat je niet aan de daar geldende standaard kan voldoen of meekomen.
Commentaar is moeilijk, het geven en het ontvangen. Bijna iedereen wil beter worden en doorgroeien, maar die weg is niet altijd fijn om te doorlopen.

Dus ja... wat is wijs... Ik wil gerust een poging wagen om een positieve bijdrage te geen aan geplaatste foto's, dat zal me heus wel lukken. Maar dan moet men er wel voor openstaan natuurlijk. En als men hier al leest dat het gros van wat er geplaatst word schrikbarend is... tsja... of men dan nog zo happig is... Doe het dan eens voor hoe het er in jouw ogen wel zou moeten uitzien misschien.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma feb 09 2015 3:51 pm

Goed gezegd Remco, kan ik me goed in vinden!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

bcvthul
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bcvthul » ma feb 09 2015 4:18 pm

Ik denk dat Remco het, in mijn ogen, goed heeft verwoord.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jacob_O » ma feb 09 2015 4:21 pm

Peter schreef:Constructief en opbouwend kritiek leveren op foto's doe ik niet. Ik schat mezelf daarvoor in als zijnde niet deskundig genoeg.
Het gaat mij dus precies zo.

Op- aanmerkingen op mijn foto's, het soort waar ik wat aan hebt, daar sta ik wel voor open: Graag zelfs.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » ma feb 09 2015 4:38 pm

Juist ook als minder deskundige kan je in mijn optiek prima feedback geven. Je hebt minder "last" van technische kennis en kunt daardoor wellicht makkelijker aangeven of een foto je al dan niet aanspreekt, en waarom wel of niet.

Heel concreet voorbeeld: mijn reactie van vandaag in dit topic. Ik heb totaal geen ervaring met studiofotografie, en weet evenmin wat er technisch mogelijk is. Desondanks kan ik wel aangeven wat ik wel of niet mooi vind, en wat ik anders zou willen zien. Je ziet aan de reactie van de TS dat die de feedback weegt - en er ook terugkomt, ook niet onbelangrijk!

Voel je niet te min, dat is vaak écht niet nodig!
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op ma feb 09 2015 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma feb 09 2015 5:04 pm

Volgens mij gaan we aan nog iets anders voorbij.
Er zijn hier heel veel amateur fotografen die net hun eerste dslr hebben aangeschaft en door zoeken op het web hier terecht zijn gekomen.
Sommige van deze gebruikers zijn dol enthousiast en plaatsen hun eerste foto's van de hond, kat etc op het forum.
Hier is in mijn optiek niets mis mee. Waarom mag je als enthousaste amateur geen foto's plaatsen als die niet aan een bepaalde proffesionele uitstraling voldoen.
Bijna iedereen is op die manier begonnen en veel van ons zelfs in het analoge tijdperk.
Men heeft nu de mogelijkheid om zijn/haar werk makkelijker te delen. Men kan dus ook makkelijker hulp krijgen, zelfs hier op het forum.
Menig beginneling heeft hier aan uitjes, workshops of wat ook deel genomen en daar hebben onze regiocoördinatoren een groot aandeel in.
Zelfs al zou ik willen kan ik mij nooit als mentor opgeven maar dit terzijde.
Nikon Z Z & de maskers

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » ma feb 09 2015 5:56 pm

Beste jac 49. Je ervaart de kwaliteit schrikbarend. Ik ben een beginnend digitaalfotograaf. Ervaringsniveau ***. Ik heb me echter nog nooit met fotobewerking bezig gehouden. Dus zijn mijn ogen minder getraind in het zien van allerlei bewerkingsmogelijkheden. Ik vindt jouw aanbod sympathiek. Je vermeld jouw ervaringsniveau niet, dus is het moeilijk om jouw draadje in juiste verhouding te lezen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat jij *****-ervaring hebt. Dat neemt niet weg dat ik jouw uitspraak "schrikbarend" erg laatdunkend ervaar. Er zijn enkele spreekwoorden gepasseerd. Zachte heelmeesters, stinkende wonden en met stroop meer vliegen vangen dan met azijn. Beiden zijn uitschieters. Zoals Tuihanti al aangaf, is het de toon die de muziek maakt. Jouw toon schrik mij in elk geval af. Dat vind ik jammer voor mij zelf, maar ook voor jou. Want blijkbaar ben je graag bereid om kennis uit te delen. Wonden gaan nu mogelijk erger stinken, omdat mensen niet meer naar die harde heelmeester durven.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma feb 09 2015 6:33 pm

Ik constateer dat er een aantal keren wat off topic wordt gereageerd.
Maar ik heb daar geen moeite mee. Het openingsdraadje is scherp weg gezet. Actie roept reactie op.

Ik vind dat er ook de ruimte moet zijn voor Jaq om zijn standpunt toe te lichten.

Laten we gezamenlijk proberen niet op de persoon te spelen. Voor de rest mag het best scherp verwoord worden. Daar is een forum voor.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma feb 09 2015 6:36 pm

MarcoEos70D schreef:Juist ook als minder deskundige kan je in mijn optiek prima feedback geven. Je hebt minder "last" van technische kennis en kunt daardoor wellicht makkelijker aangeven of een foto je al dan niet aanspreekt, en waarom wel of niet.

We gaan het proberen :D

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma feb 09 2015 6:43 pm

Remco v/d Sanden schreef:>….
Ik kom met regelmaat op een ander forum wat helaas op sterven na dood is ( Tzigane kent dit ook wel ) Daar heb ik enorm veel geleerd. Maar tevens heb ik daar enorm vaak de deksel op m'n kop gehad als ik eens een foto durfde te posten ( en nog steeds ). Daar was men heel direct, heel technisch, heel onderbouwd en zeer kritisch. Vaak heel leerzaam, maar voor de meeste mensen afschrikkend en intimiderend. Ik vertoef er nog steeds graag maar altijd op de achtergrond omdat ik vaak geen werk durf te posten. Het gevoel hebben dat je niet aan de daar geldende standaard kan voldoen of meekomen.
Commentaar is moeilijk, het geven en het ontvangen. Bijna iedereen wil beter worden en doorgroeien, maar die weg is niet altijd fijn om te doorlopen….<
Ik heb twee fora in het verleden zien leeglopen doordat ''beginners' geholpen werden om beter te fotograferen. Eénmaal op een hoger niveau zochten ze hun heil elders. Facebook en Instagram waren daar ook debet aan. Ik zou het jammer vinden als het NCN forum leeg zou bloeden, daarom pleit ik voor een aparte rubriek of sub-forum.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma feb 09 2015 6:46 pm

Doel van het forum (1e vraag van de TS) is het uitwisselen van wederzijdse ideeën en berichten en het reageren daarop .
Of daar het faciliteren van het mentorschap ook onder moet vallen lijkt me primair niet een doel op zich.

Maar wellicht zijn er goede suggesties

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma feb 09 2015 7:04 pm

jac49 schreef:...De hier getoonde foto's in alle rubrieken zijn van een schrikbarende kwaliteit en dat op alle fronten..
Onzin natuurlijk.
Ik heb hier meer dan voortreffelijke foto's zien langskomen. Vooral in de categorie "straatfotografie". Juweeltjes!
Maar ik zie ook zéér matige foto's.
Als de opmerking uitsluitend bedoeld is om een discussie op gang te brengen, met als doel degenen te helpen die net beginnen met fotografie, prima.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma feb 09 2015 7:37 pm

L.S.
Eens met Marten, sommige fot's vallen best mee.
re: zich niet mede ten doel
Dat is niet het doel van de vereniging NCN.
Afgezien daarvan proberen we "beginners", en vooral degenen die middels een openhartig klein aantal sterren hun ervaring aangeven te helpen.
Elders in deze wereld zijn vele clubs en fora die zich puur met fotografie bezig houden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » ma feb 09 2015 8:06 pm

jac49 schreef: De hier getoonde foto's in alle rubrieken zijn van een schrikbarende kwaliteit en dat op alle fronten.
Ik weet niet wat jac49 hier bedoelt, maar ik begreep juist dat de kwaliteit schrikbarend goed is en daarom nogal intimiderend voor beginners.

Maar misschien begrijp ik het wel verkeerd.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”