Het aanbieden van mensen die beginners willen begeleiden is prima, het vragen om een mentor is helemaal goed natuurlijk. Dat zou idd een categorie kunnen zijn.
Als ik zo de topicstart lees zie ik enorm veel frustratie. Schijnbaar is er te veel werk hier op dit forum wat in de ogen van TS niet afdoende is om aan te kijken ( wat ik heel cru gezegd een belachelijke uitspraak vindt, maar dat ben ik ) Als je denkt dat het beter kan, niemand die je tegenhoud om mensen te adviseren, ze een PM te sturen, een mailtje en te vragen of iemand soms zin heeft in een helpende hand. Of heb je dit soms al gedaan?
Het hier laten zien van foto's is niet anders dan op andere sites. Men laat het beste en leukste zien wat men kan. Alleen kijkt iedereen hier weer anders tegenaan. Wie bepaald wat goed en slecht is? Wie bepaald wat wel of niet toonbaar is? Wanneer heeft iemand een mentor nodig? Ik ken heel goede fotografen waar ik enorm tegenop kijk, maar waar je nog steeds 1000 opmerkingen op een foto kan geven. Wanneer is het goed? Als je vaak de onderlinge verschillen al ziet tussen mensen die de Foto Academie hebben doorlopen vs. de Fotovakschool. Laat staan de pro/semi-pro vs de huismoeder die haar kinderen schiet met een telefoon.
Wanneer mensen hulp nodig hebben kan men het vragen, we hebben allemaal een Nederlandse mond, kleine moeite ( maar dat doen we nooit, want we weten het immers zelf altijd het beste

) En als mensen hulp willen aanbieden staat ze dat ook vrij, tot men iemand voor zich krijgt die net weer een paar treden hoger staat op de fotografieladder en men zelf opeens de leerling blijkt te zijn...
Ik wil iedereen helpen met mijn beperkte know-how, maar als men hulp wil moet men dit zelf vragen, ik weet niet wie er op mijn hulp te wachten zit, en het hele forum aanschrijven is ook weer zoiets. Dat zal voor de meeste hier zo gelden.
Daar komt bij, als men beter en productiever commentaar wil geven en ontvangen op foto's alhier moet men daar voor open staan, maar men moet natuurlijk ook kunnen verwoorden wat men ziet. Het bekende "oohh, wat mooi", goed gezien, wat scherp etc. kennen we allemaal wel, maar draagt totaal niets bij aan het leerproces. Veel mensen kunnen geen productieve en constructieve opmerkingen leveren op een foto omdat gewoonweg de kennis en ervaring ontbreekt. Helemaal geen schande, maar je kan er niet meer van verwachten op die manier.
Dan zijn er nog mensen die heel klinisch opmerkingen geven, "dat is slecht, dat had zo gemoeten, dat is gewoon tegen de regels." tsja, zit je daar op te wachten... misschien. Je moet immers kunnen bijdragen aan een foto zonder iemand op de tenen te trappen, onderuit te halen of persoonlijk aan te vallen. En dat valt bij veel mensen nog niet mee.
Laat staan hoe wij globaal genomen met commentaar ( hoe goed bedoelt ook! ) kunnen omgaan. We gaan vaak al over de rooie als iemand eens iets anders durft te zeggen dan "wat mooi scherp" Hoe haal je het in je hoofd mijn werk te bekritiseren immers...
Ik kom met regelmaat op een ander forum wat helaas op sterven na dood is ( Tzigane kent dit ook wel ) Daar heb ik enorm veel geleerd. Maar tevens heb ik daar enorm vaak de deksel op m'n kop gehad als ik eens een foto durfde te posten ( en nog steeds ). Daar was men heel direct, heel technisch, heel onderbouwd en zeer kritisch. Vaak heel leerzaam, maar voor de meeste mensen afschrikkend en intimiderend. Ik vertoef er nog steeds graag maar altijd op de achtergrond omdat ik vaak geen werk durf te posten. Het gevoel hebben dat je niet aan de daar geldende standaard kan voldoen of meekomen.
Commentaar is moeilijk, het geven en het ontvangen. Bijna iedereen wil beter worden en doorgroeien, maar die weg is niet altijd fijn om te doorlopen.
Dus ja... wat is wijs... Ik wil gerust een poging wagen om een positieve bijdrage te geen aan geplaatste foto's, dat zal me heus wel lukken. Maar dan moet men er wel voor openstaan natuurlijk. En als men hier al leest dat het gros van wat er geplaatst word schrikbarend is... tsja... of men dan nog zo happig is... Doe het dan eens voor hoe het er in jouw ogen wel zou moeten uitzien misschien.