Mentor gezocht

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Emmie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Mentor gezocht

Bericht door Emmie » di feb 17 2015 11:20 am

Door een ander draadje geïnspireerd, ga ik nu een poging wagen. Ik loop te vaak vast dat de foto's die ik wil maken niet lukken. En ondanks verwoede pogingen om aanpassingen te doen in de belichtingsdriehoek, kom ik er dan toch niet uit. Dat maakt dat ik regelmatig dusdanig gefrustreerd ben, dat het me soms ontmoedigd om de camera nog een keer op te pakken.
Ik ben niet iemand die de dikke handleiding van voor naar achter gaat doornemen, maar hoor juist graag van een ervaren iemand hoe en met welke instellingen hij/zij bepaalde zaken aanpakt en me dat ter plekke kan laten zien.
Ik post niet veel foto's online, te onzeker en te ontevreden over resultaat. Maar er staan er een paar op Photobucket: http://s1331.photobucket.com/user/Emmie1972/library/" onclick="window.open(this.href);return false; en een paar op Flickr: https://www.flickr.com/photos/emmie72/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed, ik ben dus op zoek naar een mentor.....

Wie ben ik:
  • Beginnende fotograaf (vrouw / 43 jaar), ben nu iets minder dan 1,5 jaar op niet intensieve basis bezig met fotograferen
  • Beschik over een D7100 met diverse lenzen (zie onderschrift)
  • Onderwerpen: natuur in algemeen, macro en vogels in bijzonder
  • Leerstijl Kolb: Doener (de officiële beschrijving van Kolb over een Doener, heb ik hieronder neergezet en klopt zeker)
  • Woonachtig in Voorburg, beschikking over auto
Wie zoek ik:
  • Natuurfotograaf met ervaring
  • Iemand met geduld
  • Geen theoreticus, maar iemand die me in de praktijk dingen uit kan leggen
  • Iemand die het niet erg vindt om mij "aan het handje" mee te nemen en ter plaatse dingen uit te leggen
  • Iemand die met enige regelmaat met mij op stap wil (hoeft zeker niet iedere week, maar ook niet slechts 1x per half jaar)
  • Iemand voor wie bijv. AWD, Meijendel, Groene Jonker, Westduinpark etc geen probleem zijn om naar toe te reizen
Ben erg benieuwd naar reacties. Er zullen vast nog wel vragen zijn, die mogen hier geplaatst worden of in een PB verstuurd worden.

De leerstijl Doener kenmerkt zich door het volgende:
Het woord doener zegt het al. Het gaat om het ‘doen’. Een doener werkt doelgericht, is een sociaal persoon en wil tastbare resultaten halen.
De doener is graag betrokken bij het hele proces en werkt graag volgens een goede planning. Kennis en informatie van anderen zijn belangrijker dan eigen analytische capaciteiten. Een doener past zich verder snel aan de omgeving en de daarbinnen aanwezige specifieke en concrete situaties.
Optimale leeromgeving:
  • Humor, plezier en ontspanning op de leer- of werkplek
  • Terugkoppeling op eigen acties
  • Contact met anderen en de sfeer zijn erg belangrijk
  • Vrij zijn om snel te reageren
  • Verschillende werkvormen tot zijn beschikking hebben
  • Situaties die uitdagend en spannend zijn en die om keuzes vragen

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Mentor gezocht

Bericht door DannySan » di feb 17 2015 11:25 am

Wat 'n leuke oproep, helaas woon ik niet bij je in de buurt anders had ik je graag van dienst geweest.
Succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di feb 17 2015 11:29 am

Beste Emmie,
re: te vaak vast
En dan jezelf toch drie sterren aanmeten?
Die sterren zijn er om anderen een indicatie van ervaring te geven...
Veel lezen is voor velen toch een goed beginpunt om ervairng te vergaren.
Het bijwonen van één van de vele NCN activiteiten is een andere weg.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Emmie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Emmie » di feb 17 2015 11:38 am

gijs sandberg schreef: En dan jezelf toch drie sterren aanmeten?
| * Je bent beginner. Je werkt op de automatische stand van de camera en weet niets of vrijwel niets van de techniek, compositie en dergelijke. | ** Je werkt nog steeds op de automatische standen maar weet ondertussen wat meer van de techniek en compositie. De begrippen binnen de fotografie beginnen je wat te zeggen maar je gebruikt ze nog niet in de praktijk. | *** Je weet wat begrippen als diafragma, sluitertijden, ISO en dergelijke inhouden. Je gebruikt vaak de standen S, P, A en M van de camera en weet wat het effect is van de gekozen waarden. Je gevoel voor compositie begint zich steeds beter te ontwikkelen. | **** De techniek heeft nog maar weinig geheimen voor je. Je fotografeert al een tijd en je weet wat je doet. Je weet wat wel en wat niet werkt in bepaalde situaties. Je kan een foto in je hoofd al maken. | ***** Fotograferen heeft in feite geen geheimen meer voor je. Je fotografeert al behoorlijk lang, wellicht zelfs professioneel.
Op basis van de keuze die me voorgeschoteld wordt, heb ik mezelf idd 3 sterren aangemeten. Te meer omdat ik zeer zeker niet meer in de automatische stand fotografeer en ik zeker wel weet wat de begrippen inhouden en ik de verschillende standen gebruik.
gijs sandberg schreef: Veel lezen is voor velen toch een goed beginpunt om ervairng te vergaren.
Het bijwonen van één van de vele NCN activiteiten is een andere weg.
Voor velen is dat idd een goed beginpunt. Ik kom er helaas niet veel mee verder. Er staan tig boeken bij ons in de kast, daar ligt het zeker niet aan. Maar dat is dus niet mijn leerstijl.
En ik ben meer een persoon voor 1 op 1 interactie en niet voor grotere groepen. Dat er veel activiteiten aangeboden worden, wil nog niet zeggen dat ik me daar prettig bij voel.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » di feb 17 2015 1:23 pm

Als het wat dichter in de buurt zou zijn, had ik je graag geholpen. Je hebt een goed gemotiveerde oproep, dus......
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » di feb 17 2015 3:04 pm

Zoals heer Sandberg al aanhaalde is het bijwonen van clubuitjes de ultieme manier om één of meerdere leermeesters te vinden.
Je hebt het voordeel dat je in een ongedwongen sfeer elkaar leert kennen, en kunt kijken of het klikt.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » di feb 17 2015 4:40 pm

Ik heb tijd en wil je graag verder helpen met macro natuur en vogelfotografie,Voorburg is redelijk ver weg aan jouw de keus. Kijk eens op mijn site misschien bevalt de stijl je mag altijd contact op nemen Gr John.

Emmie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Emmie » wo feb 18 2015 5:01 pm

Thanks voor de reacties!
Ik besef me dat voor velen de uitjes een geschikt moment zouden zijn om anderen te leren kennen.
Voor mij betekent het echter teveel stress en teveel prikkels, waardoor ik mezelf niet kan zijn en me ook niet open kan stellen naar anderen.
Dus erg goed bedoelt en natuurlijk voor de hand liggend bij een "club", maar voor mij helaas geen geschikte optie.

@John Jansen: ik stuur je even een PB. Ik heb geen flauw idee waar je woont en wat dus ver is....

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » zo apr 12 2015 12:02 am

Ik woon in Schiedam, ben net terug van een wereldreis van 6 maanden, werk niet meer, heb 35 jaar fotografieervaring.
Interessant? John

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Ronald Jan » zo apr 12 2015 4:06 am

Leuk idee, zo zouden er meer mentoren moeten zijn en dan ingedeeld in regio's ik denk dat deze manier van leren een hoop mensen aanspreekt , mij in ieder geval wel.
Sony a1 Sony 200-600.

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » zo apr 12 2015 7:08 am

Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welk gebied het fotografisch niet lukt?

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Ronald Jan » zo apr 12 2015 5:43 pm

Vogel fotografie lukt niet zo goed en nacht of avond gaat ook niet zo vlot en het gebruik van de opzet flitser is ook niet optimaal.
Sony a1 Sony 200-600.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma apr 13 2015 11:05 am

Zoek niet één mentor, zoek er tien, en ga dan verder met de mentor waar het goed mee klikt.

Persoonlijk contact kan leuk zijn, uit een boek kan ik zelf ook veel leren. Desnoods met het boek op schoot en steeds opnieuw proberen tot ik het snap. Een mentor vindt dat niet altijd leuk.

Nog een mogelijkheid, kijk eens bij een fotoclub in de buurt. Zoals Fotoclub Diafragma, Fotokring Leidschendam-Voorburg, Fotoclub F70 Rijswijk etc. Kijk bij de landelijke bond: http://fotobond.nl/over-de-fotobond-2/" onclick="window.open(this.href);return false; klik op Afdelingen, je provincie en dan verder. Eens een keer een vrijblijvende avond bijwonen zal zelden geld kosten.

Een trip met de NCN kan ook, maar de NCN is er meer om specifieke Nikon gerichte vragen op te lossen. De NCN is geen fotoclub waar je gekwalificeerde mentoren zult treffen. Het kan best zijn dat deze wel gewoon lid zijn van de NCN, maar de NCN heeft zelf geen mentoren. Wel heel veel goed bedoelde hulp.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”