Kijken kijken en niet reageren.

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Kijken kijken en niet reageren.

Bericht door henkk » wo sep 23 2026 9:31 am

MarcoEos70D schreef: wo sep 23 2026 12:18 am
henkk schreef: di sep 22 2026 11:02 pm Als dit de enige reacties zijn op een paar snel geplaatste foto's met actualiteit, dan houdt het voor mij op.
Ik ben dan toch benieuwd waarom “het voor je ophoudt”. Ik heb je in dat topic concrete feedback gegeven, incl onderbouwing. En volgens mij heb ik, gezien je daar geplaatste foto’s, niets miszegd. Of vond je die foto’s zelf wel heel goed dan?
De twee citaten zijn alle reacties in dat topic. Ik lees geen concrete feedback, incl onderbouwing. Alleen dat ze niet tegemoetkomen aan jouw verwachting. Dat kan, maar het is niet mijn doel aan andermans verwachting tegemoet te komen. De eerste foto had slechts ten doel een tekst te laten zien, die was leesbaar en daarom heb ik geen energie gestopt in technische verbeteringen. De tekst was relevant omdat er juist voor bosbranden werd gewaarschuwd, al sinds jaren gezien de algengroei op het bord.

Met de andere twee foto's wilde ik de impact laten zien op de (deels zeldzame) bomen. Ik vind nog steeds dat ze dat laten zien.

Ik heb er destijds niet meer op gereageerd omdat ook niemand anders verder reageerde op het draadje en ik heb ook geen verdere foto's meer geplaatst. Maar vooral omdat ik toen al eenzelfde discussie als nu gebeurt, verwachtte.
MarcoEos70D schreef: wo sep 23 2026 12:18 am En de opmerking van Pimmetje is volgens mij niet meer dan een wat ludieke manier om je te wijzen op de aanzienlijke sensorvlekken op je foto’s.
Eens.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » wo sep 23 2026 9:43 am

LosGoud schreef: wo sep 23 2026 9:22 amFeedback dient om de maker te helpen.
Exact - dat is ook de insteek waarmee ik feedback geef op foto's. Soms is dat aangeven wat een foto met mij als kijker doet, soms is dat vragen stellen, 't is maar net wat een beeld oproept. In een fototopic op een fotoforum is mijn primaire insteek op te reageren op de foto - daar draait het immers om in dit soort topics. Het draait (in ieder geval voor mij) primair meer om de foto dan om de maker.
LosGoud schreef: wo sep 23 2026 9:22 am Je hoeft er niet vanuit te gaan dat jouw behoefte aan feedback dezelfde is als die van de maker. Ernaar vragen bij de maker kan soms helpen om effectiever te zijn in het geven van feedback.
Om bij dit voorbeeld te blijven: als ik gedacht zou hebben "wat wil je nu eigenlijk laten zien", dan zou ik een vraag gesteld hebben. Maar als ik het verhaal wel zie, maar inhoudelijke feedback op (kwaliteit van) de foto's heb, dan geef ik dat aan.

Ik ga dus niet uit van mijn behoefte, maar van wat een beeld bij mij oproept, en dat koppel ik terug. Aan de plaatser dan de keuze er wel of niet iets mee te doen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » wo sep 23 2026 9:47 am

henkk schreef: wo sep 23 2026 9:31 am Ik lees geen concrete feedback, incl onderbouwing. Alleen dat ze niet tegemoetkomen aan jouw verwachting. Dat kan, maar het is niet mijn doel aan andermans verwachting tegemoet te komen.
Dan mis je een stukje, want ik geef expliciet aan waarom dat zo is en op welke technische punten. Aan jou de keus er wel of niet iets mee te doen :wink:
henkk schreef: wo sep 23 2026 9:31 amDe eerste foto had slechts ten doel een tekst te laten zien, die was leesbaar en daarom heb ik geen energie gestopt in technische verbeteringen. De tekst was relevant omdat er juist voor bosbranden werd gewaarschuwd, al sinds jaren gezien de algengroei op het bord. Met de andere twee foto's wilde ik de impact laten zien op de (deels zeldzame) bomen. Ik vind nog steeds dat ze dat laten zien.
Prima insteek natuurlijk. Met zo'n toelichting over je doel zou ik wellicht anders naar de foto kijken. Ook met zo'n doel kan je overigens natuurlijk nog steeds feedback krijgen, want ook het zichtbaar maken van een tekst in een context kan op verschillende manieren en met verschillende kwaliteiten. Bij het plaatsen van een foto in een fototopic ga ik er primair vanuit dat het om de foto gaat, niet slechts om de tekst, dus beoordeel ik primair de foto.
henkk schreef: wo sep 23 2026 9:31 amIk heb er destijds niet meer op gereageerd omdat ook niemand anders verder reageerde op het draadje en ik heb ook geen verdere foto's meer geplaatst. Maar vooral omdat ik toen al eenzelfde discussie als nu gebeurt, verwachtte.
Zo'n discussie is toch prima? Met bovenstaande toelichting had het topic toen wellicht nog een zinvol vervolg gekregen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » wo sep 23 2026 12:24 pm

48 berichten in 3 dagen mensen !!

Rob Jetten zou zeggen: HET KAN WEL.

Een paar topics om te teasen en we kunnen met z'n allen best op een gewone en kritische manier reageren op foto's en stellingen. Dat is geruststellend. We zijn niet dood dus. Een beetje ouderdoms stijfheid is wel te bespeuren, maar met wat WD40 lijkt er wat beweging min te komen.
Kunnen we niet afspreken dat we om de beurt eens een foto of stelling droppen op het forum en we daar op een vergelijkbare manier mee omgaan dan op dit draadje en dat van Guggenheim Bilbao bijvoorbeeld.
Ik sta altijd wel open voor kritiek, mits onderbouwd natuurlijk. Maar zoals ook eerder aangehaald hier, wil dat niet zeggen dat ik het er mee eens moet zijn.

Ik ben blij met het behaalde resultaat in deze discussies!

Groet.....Willem :wink:
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » wo sep 23 2026 7:49 pm

Willem Focus schreef: wo sep 23 2026 12:24 pm 48 berichten in 3 dagen

Ik ben blij met het behaalde resultaat in deze discussies!

Groet.....Willem :wink:
Helemaal mee eens.
Ik wil nog even een aanvulling op mijn post geven met “Ik vind het niet mooi, want….”
De forumlering van die feedback is niet bij iedereen goed gevallen en dat snap ik achteraf ook wel. Ik wil aangeven dat je best negatieve feedback kunt geven als je deze maar onderbouwt met argumenten over composititie, belichting, scherpte, afwerking enz.
Over de respectvolle formulering kun je discussiëren.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”