Veel bekijks, weinig antwoord?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Winston

Re: Veel bekijks, weinig antwoord?

Bericht door Winston » do mei 30 2013 7:13 pm

@hasselbox

dat klopt ook wat je zegt :D

maar eigenlijk moeten ze meer reageren op hun eerste indruk op het totale plaatje

maar ik berijp het wel hoor :wink:

groetjes W.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do mei 30 2013 7:26 pm

Inderdaad goede suggestie van Hasselbox, kom met gerichte vragen !
Ik heb zelf een cursus fotobespreken gedaan dit voorjaar en dit bij onze lokale fotoclub in de praktijk toegepast.
Het voordeel daar is dat je de fotograaf in de ogen kunt kijken en zo een constructieve discussie kunt voeren en dan nog blijft het lastig. Het is belangrijk dat de beoordelaar kritisch en opbouwend tegelijk is en ook dat de fotograaf bereid is te leren van anderen.
Communicatie op een internetforum is ééndimensionaal en dat leidt vaak tot misverstanden zoals we hier elke dag meemaken, maar nogmaals de suggestie van Hasselbox kan dit zeker verbeteren.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Angelique
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Angelique » do mei 30 2013 7:32 pm

Ik kijk altijd wel maar omdat ik nog niet zo ervaren ben geef ik geen kritiek.
Zeg alleen dat ik een foto mooi vind :)
Vind altijd wel leuk om de kritiek of complimenten te lezen die toegelicht worden, hier leer je weer van!
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » do mei 30 2013 7:32 pm

Ik wil niet veel zeggen maar vind de bijdrage van Tuihanti super!

oud0001

Bericht door oud0001 » do mei 30 2013 8:10 pm

Patrick schreef:
Tuihanti schreef:Het heeft allemaal te maken met visie en daar kun je, in mijn ogen, geen kritiek op geven. :wink: :
Hier verschillen wij dan van mening. :|
Dat mag natuurlijk. Ook dat maakt diversiteit in visie. :wink:

Bedoel je nu dat we verschillen van mening m.b.t. het allemaal te maken hebben met visie, of dat je geen kritiek op visie kunt geven. Dat is mij niet duidelijk. Zou je mij dat willen verhelderen? Misschien begrijp ik je verkeert en vice versa.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 30 2013 9:30 pm

Wat ik bedoel is dat er echt wel zoiets is als "goed" of "mooi". Niet in absolute zin natuurlijk; daarvoor zijn er teveel mogelijkheden en visies. Maar bepaalde dingen werken om een beeld over te brengen, andere zaken niet. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met hoe mensenhersenen werken. Daar valt veel over te leren en daar kan je absoluut je voordeel mee doen. Niet door het klakkeloos toe te passen, maar door beter overwogen keuzen te maken of je het wel of niet gebruikt in een bepaalde situatie. Het is maar weinigen gegeven puur op gevoel te werken, dus het is ook wel prettig dat je niet alles zelf hoeft te proberen.

De visie dat alles kan deel ik dus niet. Foto's waarvan niet te zien is wat het onderwerp is of waarvan de bedoeling niet te doorgronden is, als die er is, zijn wat mij betreft gewoon niet goed.

Gelukkig heb ik natuurlijk ook gewoon ongelijk hoor. Ik zat het laatste blad van de Fotobond door te bladeren. Blijkbaar zijn er maar drie fotografen bondsmeester geworden deze periode. De foto's snap ik vaak ook niet. :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » do mei 30 2013 9:33 pm

Jammer dat er leden zijn die niet reageren omdat ze zich onervaren vinden...
Je mag toch iets mooi of niet mooi vinden?
Stel je vind iets niet mooi, bv rommelige bokeh of veel flares of vreemde kleuren rond objecten(CA) of je ziet dat iets niet in focus is. Zelfs een leek kan dit opvallen maar wellicht het technische aspect erachter niet kennen.
Dan kom je er toch achter als je daarop reageert en anderen weer op jouw reactie.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » do mei 30 2013 10:56 pm

Alleen maar zeggen of iets mooi is of niet daar heb je niets aan. Daar leert degene die een foto plaatst niets van, zelfs als je niet ervaren ben weet je wel waarom je iets mooi vind of niet. Dat moet je kunnen zeggen en niet bang zijn dat het niet op prjjs gesteld wordt. Ik begrijp best dat ervaren of een pro anders naar een foto kijkt en andere dingen ziet of zegt dat is logisch. Het is aan degene die de foto plaatst of en met welke kfitiem hij/zij wat doet. En als je een foto in beoordelingen plaatst weef je dat je nu eenmaal stevige kritiek kan verwachten dat is inherent aan de sectie beoordelingen.
Nikon Z Z & de maskers

Flandria

Bericht door Flandria » do mei 30 2013 11:05 pm

Dat hangt dan ook samen met hoe je het draadje leidt....
Ik vind dat commentaar hier gauw als negatief wordt uitgelegd of
door velen als politiek niet correct.

Wil je leren, moet je open staan voor kritiek en zelf het vermogen willen genereren om er wat voor te doen.
De zoveelste "ik heb een body welk objectief moet erop" zou verboden moeten worden.
Het klinkt mij iig te lui.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 30 2013 11:17 pm

Flandria schreef:Ik vind dat commentaar hier gauw als negatief wordt uitgelegd of
door velen als politiek niet correct.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik verbaas me regelmatig hoe overgevoelig mensen op goed bedoelde kritiek kunnen reageren. Ik kijk zelf altijd heel kritisch naar mijn eigen foto's. Zo leer je en groei je. Door naar de foto's van anderen te kijken kan je ook veel leren. En van mensen die wat mindere punten weten te melden over een foto waar jij tevreden over bent leer je vaak heel veel!

Verbeterpunten een beetje netjes verpakken is natuurlijk gewoon iets dat je moet nastreven. Het is veelal heel makkelijk om als ervaren fotograaf iemand even haarfijn uit te leggen wat er allemaal niet klopt aan een foto. Maar hoe je het zegt, dat maakt vaak het verschil.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » do mei 30 2013 11:21 pm

Flandria schreef:.

Wil je leren, moet je open staan voor kritiek en zelf het vermogen willen genereren om er wat voor te doen.
En zo is dat. Sta je er niet voor open, dan sta je je eigen ontwikkeling als fotograaf in de weg. :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 30 2013 11:27 pm

Kleine toevoeging, enigszins buiten dit draadje. Kijk ook naar je eigen foto's van een paar jaar geleden. Ik vraag me regelmatig af wat ik dacht te doen op dat moment. Ik weet nog dat ik toen heel tevreden was. Dan is het mooi te zien dat je echt groeit in je fotografie. En dat is voor mij juist een van de leuke zaen van fotograferen.

Vraag Flandria maar eens naar mijn foto's van een paar jaar geleden. 8)

Flandria

Bericht door Flandria » do mei 30 2013 11:29 pm

Patrick schreef:Verbeterpunten een beetje netjes verpakken is natuurlijk gewoon iets dat je moet nastreven. Het is veelal heel makkelijk om als ervaren fotograaf iemand even haarfijn uit te leggen wat er allemaal niet klopt aan een foto. Maar hoe je het zegt, dat maakt vaak het verschil.
Als de wil er is om te leren, maakt het niet uit hoe het verpakt wordt.
In het leger schreeuwt de leiding naar de nieuwe lichting, valt het hier allemaal erg mee.

Alle gekheid op een stok...
Volg je eigen weg, doe waar je zelf in gelooft maar luister naar goede adviezen, kom je een heel eind mee....
oja, als je weet wat het niet kan dan weet je wat het wel kan. Dat was een wijs woord van mijn leermeester
die helaas veel te vroeg is gestorven. Maar waarheid als een koe.
Eigenlijk zou iedereen analoog moeten beginnen, sluitertijd, diafragma, ISO/ASA, meer is het niet.
Al die verzuip menu's leiden alleen maar af.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mei 31 2013 12:05 am

"Eigenlijk zou iedereen analoog moeten beginnen, sluitertijd, diafragma, ISO/ASA, meer is het niet.
Al die verzuip menu's leiden alleen maar af."

Ware woorden.

Winston

Bericht door Winston » vr mei 31 2013 12:13 am

WOW terug naar analoog :shock:
en ik ben al slecht met rekenen en laat staan onthouden :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”