Barbershop (nu ook in Z/W)

Onderwerp:

Barbershop (nu ook in Z/W)

Berichtdoor Arthur Mol » vr apr 24 2015 5:36 am

Even voorafgaand: van onderstaande serie vind ik zelf dat ik weer de witbalans (of in ieder geval de kleuren) niet lekker voor elkaar kon krijgen. Of dat nu kwam door de kunstverlichting en het natuurlijke zijlicht door de Luxaflex van buiten, of dat het toen nog gemonteerde filtertje op de 12-40 f2.8 hier nog parten speelde weet ik niet. Het filter heb ik er inmiddels weer afgeschroefd. En qua bediening en resultaat is het toch even wennen zo'n nieuwe camera. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Onder Hotel New York in Rotterdam is een ouderwetse Barbershop gevestigd. Voorafgaande aan mijn bezoek van de Port of Rotterdam ben ik even naar binnen geglipt, met toestemming mocht ik voor openingstijd een paar plaatjes schieten. De foto's zijn genomen met een Olympus E-M5II en een 12-40 f2.8

01 Links onder zie je de ingang "Barbershop"
Afbeelding

02 De winkel was nog gesloten, deze is door het raam van de deur genomen.
Afbeelding

02B
Afbeelding

03 De vriendelijke barbier gaf me alle vrijheid om wat plaatjes te schieten.
Afbeelding

03B
Afbeelding

04
Afbeelding

04B
Afbeelding

05
Afbeelding

05B
Afbeelding

06
Afbeelding

06B
Afbeelding

07
Afbeelding

07B
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arthur Mol op vr apr 24 2015 4:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Arthur Mol

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Barbershop

Berichtdoor jan » vr apr 24 2015 8:25 am

Leuke serie. Lijkt mij wel een beleving om in de kappersstoel plaats te nemen.
Ik vindt de foto's inderdaad een beetje flets maar dat had jezelf ook al vast gesteld.
Wel mooi alles zo authenthiek mogelijk alleen jammer dat ze dan Luxaflex hebben opgehangen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
jan

Bestuurslid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Brutus » vr apr 24 2015 9:56 am

Fraaie platen van een leuk onderwerp!

Kan me voorstellen dat je met de witbalans hebt geworsteld.
Er zijn drie verschillende lichtbronnen zichtbaar: TL verlichting (groenig); gloeilampen (of spaarlampen, in ieder geval gelig) en binnenvallend buitenlicht (blauwig).
Om het feest verder te vergroten lijkt de TL verlichting boven de toonbank een rood-achtige kap (of glas) te hebben en reflecteren de doosjes met verzorgingsproducten een beetje oranje..
Krijg je nooit gecorrigeerd.

Volgens mij heb je twee mogelijkheden:
- accepteren dat dit de sfeer van de barbier is en genieten van de verschillende belichtingen
- omzetten naar zwart/wit. Volgens mij kan dat prima bij dit onderwerp. Doe eens gek en maak er een sepia-achtige tint van.
Groet,
Bert
Brutus

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » vr apr 24 2015 10:10 am

Nog een derde mogelijkheid nml. in de nabewerking de witbalans aanpassen bijvoorbeeld in Lightroom. Zie http://help.adobe.com/nl_NL/lightroom/using/WS947672F1-AAB2-43de-9011-BDDECA05EC19.html
Skippy

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor EdvandeZilver » vr apr 24 2015 10:10 am

Sfeervolle platen en een mooi document voor het nageslacht. Niets aan veranderen.
@ Jan, die oude Luxaflex past wel in het tijdsbeeld van die Barbershop in Rotterdam hoor, zoek maar eens op wikipedia (Hunter Douglas).
EdvandeZilver

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Arthur Mol » vr apr 24 2015 10:15 am

Dank voor de reactie zover, "omzetten naar sepia"... nog niet eerder aan gedacht, dat is wel een aardige optie. Ga ik zeker doen.

Sterker nog, ik ben er meteen mee aan de gang gegaan, het resultaat staat in de eerste post bijgevoegd. Ik vind het een stuk beter.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Arthur Mol

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Vincent » vr apr 24 2015 11:12 am

Skippy schreef:Nog een derde mogelijkheid nml. in de nabewerking de witbalans aanpassen bijvoorbeeld in Lightroom. Zie http://help.adobe.com/nl_NL/lightroom/using/WS947672F1-AAB2-43de-9011-BDDECA05EC19.html

Menglicht blijft altijd moeilijk, ook in Lightroom, in de link zie ik geen oplossing voor menglicht, wel voor een witbalans die niet overeenkomt met de werkelijkheid/smaak van de bewerker.

Kunstlicht van binnen met natuurlijk licht van buiten, in het ergste geval nog via mooi gekleurd glas in lood, kan een ware uitdaging zijn voor elke fotograaf. En dat is juist een van de redenen dat veel trouwfotografen ernstig desatureren of zelfs volledig zwart/wit nabewerken. Dan ben je het probleem namelijk in 1x kwijt, the easy-way-out, maar in sommige situaties ook de enige way-out :wink:
Vincent

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » vr apr 24 2015 11:39 am

Mee eens, menglicht is lastig. De link was ook bedoeld om Arthur (en anderen) te attenderen op de mogelijkheden die er zijn om de witbalans in de nabewerking aan te passen.
Voor de hier geplaatste foto's met menglicht zou ik zelf vertrouwen op mijn "beeldgeheugen" en de witbalans hierop zo goed mogelijk handmatig aanpassen.
Skippy

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Re: Barbershop (nu ook in Z/W)

Berichtdoor jantom » vr apr 24 2015 5:03 pm

Complimenten... Rotterdam heeft meer verrassingen dan ik al dacht :)
jantom

Clublid

Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » vr apr 24 2015 8:28 pm

Skippy schreef:Voor de hier geplaatste foto's met menglicht zou ik zelf vertrouwen op mijn "beeldgeheugen" en de witbalans hierop zo goed mogelijk handmatig aanpassen.

Alleen nivelleren je hersenen perceptueel gezien veel meer de kleuren "naar elkaar toe" dan wat er technisch aan verschillen door een camera worden vastgelegd. Wil je het meer corrigeren met wat je zelf hebt ervaren aan lichtwerking, zul je plaatselijk de kleuren moeten bijsturen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Terug naar “Overig”