D750 of tweedehands nette D3s ?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor Egonzitter » vr aug 21 2015 4:26 pm

Ben aan het overwegen om een tweede body aan te schaffen en twijfel tussen de D750 of een nette tweedehands D3s.Prijs ligt ongeveer gelijk op dit moment. Heb momenteel een D800. Waarom een tweedehands D3s ? Eigenlijk omdat ik me totaal gefocussed heb op deze camera voordat ik definitief overstapte naar Nikon.Heb me gek gelezen toentertijd en fotografen gevolgd die deze camera gebruiken.Het is me wel duidelijk geworden dat de D3s niet alleen door sportfotografen of fotojournalisten gebruikt word/werd maar ook voor portret en productfotografiedoeleinden.
Aangezien ie toen nog een stuk duurder was en het toch om een tweedehands ging heb ik toen toch besloten een nieuwe d800 aan te schaffen maar nu zit ik eigenlijk met hetzelfde dilemma ( in dit geval het kiezen tussen twee goeie ) :eh:

Wat ik wil vragen is eigenlijk dat met de fullframe sensor van de d3s met relatief zo weinig(of grotere) pixels (12 m) je de beeldkwaliteit kunt vergelijken met de nieuwere fullframe modellen met veel meer pixels aan boord.Als je bijvoorbeeld alleen over portetfotografie zou spreken is het dan misschien een kwestie van smaak en doen die vele megapixels niet ter zake of de handling van de hoge isowaarde.

Ik begrijp dat in de verschillende takken van fotografie niet 1 camera overal het beste in kan zijn en wellicht ook alleen het verschil maakt in extreme omstandigheden maar afgezien dat het een tweedehands veroudert model is zou je dan de d3s boven de d750 verkiezen als "voor het gemak " alleskunner" ???
Egonzitter

Forumlid
Berichten: 23


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor Vincent » vr aug 21 2015 4:46 pm

Ik heb beide. Voor portretten zou ik zeker voor de D750 gaan.

Wat mij betreft zijn ze ook niet te vergelijken. De D3s is een actie camera. Hoge framerates, hoge iso's, dikke batterij (nog nooit leeg gehad tijdens een dag fotograferen) en prima bestand tegen regen en sneeuwbuien, etc. Voorheen gebruikte ik deze naast een D3 die vrijwel alles even goed deed (op hoge iso na). De D3s is trouwens nog steeds een van de beste actiecameras verkrijgbaar!

Bediening, gebruik en bouw van de D750 is in mijn ogen echt een stap achteruit. Moet ik mee leven want dynamisch bereik en meer pixels tellen zwaarder. Het gaat uiteindelijk om het beeld en vooral in gecontroleerde omgeving (zoals studio en portretten) grijp ik altijd de D750 boven de D3s. Dan gebruik je zelden hoge iso's en framerates. Extra pixels voor meer detail en scherpte is altijd wenselijk. Misschien niet voor webdoeleinden, voor groot printen wel. Hoewel ik D3s platen ook rustig op 90cm langste zijde af laat drukken. Maar dan 'mag' je niet gaan croppen of groter gaan.

Voor sportfotografie gaat mijn voorkeur nog steeds sterk uit haar de D3s. Op papier is de AF van de D750 beter. In praktijk is mijn D3s veel beter. Kwa bediening ook. Tijd voor een D5 :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor gijs sandberg » vr aug 21 2015 5:06 pm

Egon,
Eens met de algemene lijn van Vincent.
Enkele aanvullingen:
Als je beide kamera's naast/door elkaar wilt gebruiken moet de bediening in grote lijnen gelijk zijn.
Een D3s is staat dichter bij een D8nn dan een D750.
Een D750 is qua stevigheid een segment lager (struikel niet over de lange tenen van 750-bezitters :lol: )
Vele accessoires die men bij een D800 heeft, passen ook op een Dn, zoals de D3s.
Aan de andere lant: waarom geen 2e D800 of D810, die sluiten qua ergonomie het beste aan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor Vincent » vr aug 21 2015 5:22 pm

gijs sandberg schreef:Als je beide kamera's naast/door elkaar wilt gebruiken moet de bediening in grote lijnen gelijk zijn.
[\quote]

Het menselijk brein is meer dan uitstekend in staat om meerdere bedieningen eigen te maken. Ik ben eerlijk als ik zeg dat dit ook mijn grote angst was nadat ik de D3 inruilde voor de 750, maar de D750 kon ik na enkele dagen blind bedienen naast de D3s.

Alleen de iso knop kon ik in het donker niet automatisch vinden, maar met een klein reliëf stickertje is dat ook eenvoudig opgelost.

Een D750 is qua stevigheid een segment lager (struikel niet over de lange tenen van 750-bezitters :lol: )


Zo voorzichtig als veel mensen met hun apparatuur omgaan, ben ik altijd weer verbaasd als dat, als schijnbaar erg belangrijk argument, langs komt... De 750 is echt prima gebouwd, niet als een Dx camera inderdaad, maar vraag je wel af of je dat ECHT nodig hebt, of hey gewoon een mooi argument is om een duurdere body te verantwoorden...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor gijs sandberg » vr aug 21 2015 10:28 pm

re: struikel niet over de lange tenen
Q.E.D. :lol:
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor Patrick » vr aug 21 2015 10:32 pm

Daar je al een D800 hebt zou ik er een D3s naast kiezen. Dan heb je een camera dat die dingen goed doet waar de D800 wat minder goed in is. Een D750 lijkt veel meer op een D800 wat dat betreft.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » vr aug 21 2015 10:41 pm

Ja, lange tenen alhier ;)

Als ik kijk naar mijn D750, niets dan lof. Is gewoon een prima camera. Als je een camera zoekt waarmee je in de noordpool een spijker in het ijs kan slaan heb je aan de D3s idd een iets steviger body. JE hebt meer knoppen ter bediening onder je vingers wat wel fijn is, maar een D750 went snel moet ik zeggen.
Ik kan de D750 vergelijken met mijn D700 en oprecht zeggen dat intern ( Sensor, ISO, AF etc. ) de D750 zonder meer de superieure camera is. In slecht licht kan ik met de D750 een focuslock krijgen die ik met de D700 onmogelijk voor elkaar krijg. Wat dta betreft is het gewoon een van de beste camera's op de markt op dit moment.

Hadden ze hem in een D800 jasje gestopt was het de perfecte camera imo. Maar ik moet zeggen dat de huidige behuizing alles behalve slecht is. Hij voelt solide, alleen hij is lichter, veel lichter dan een D3. De grip is dieper en die combinatie maakt het voor mij veel comfortabeler om een hele dag mee rond te lopen. Een D3 is gewoon een zware camera dan. Qua gebruikte materialen... Magnesium en caboncomposiet... is het slechter dan vol magnesium? Ik weet het niet. Ik ken magnesium van mijn motor en dat spul wilde ook nog wel een kapot gaan bij slagkrachten, terwijl bepaalde carbondelen juist heel bleven. Dus of het beter of slechter is weet ik niet. Maar ik heb er inmiddels voldoende vertrouwen in gekregen dat het voor mijn toepassingen degelijk genoeg is.

Ik heb bewust gekozen voor de D750 boven een D3s. Tenzij je echt de snelheid in FPS en de bouw van de grote FX body moet hebben is de 750 imo in de meeste opzichten de betere camera.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor Egonzitter » za aug 29 2015 12:24 pm

eergisteren toch gekozen voor de D750 met een 105mm micro/macro lens.Van te voren eerst rond gelopen met een d750 van een vriend van me om te proberen.Aangezien ie een stukje kleiner is dan mijn d800 en een kantelbaar scherm heeft biedt het voor mij vooral voordelen tijdens het fotograferen van kleine kikkertjes in mijn tropische kas in de achtertuin waarin je niet ff plat op je buik kunt gaan liggen zoals in het bos.
Egonzitter

Forumlid
Berichten: 23


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 of tweedehands nette D3s ?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za aug 29 2015 12:41 pm

Goede keuze, prima toestel. Veel plezier ermee :)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten