Jacob_O schreef:Misschien zit ik er ver naast, maar heft dit iets te maken met het ISO invariant zijn?
Klopt. Nikon camera's zijn bijna ISO invariant. Na het verschil tussen ISO 100 en Iso 200 is er weinig verschil meer.
Maar 7 stops ophalen dat is wel een ISO van 12800. (7 extra stops ten opzichte van ISO 100). En hiermee verlies je ook ongeveer 7 stops aan dynamiek. Maar met een ISO van 12800 ben je die 7 stops aan dynamiek ook kwijt.
Met werkende flitsers heb en correct belicht bij ISO 100 heb je dus wel 7 extra stops aan dynamiek.
En met Lightroom kun je niet in 1 keer 7 stops ophalen. Ik dacht dat Lightroom maximaal 5 stops toeliet.
Maar inderdaad een paar jaar geleden zouden we dit niet voor mogelijk hebben gehouden. De eerste keer dat dit me overkwam, bij te snel achter elkaar flitsen was ik ook zeer verbaast hoeveel ik nog terug kon halen. Zelf had ik toen wel veel ruis, maar met een ruisonderdrukking hield ik toen juist een hele mooie zachte foto over. (D7000 ongeveer 4 a 5 stops onderbelicht. Een modernere FF camera haalt dan nog meer.)
Op User 2 heb ik ADL op High staat. Belicht daarmee een stop onder. Betekend 1 stop meer ruimte in de highlights en alleen bij ISO 100 (en een klein beetje bij ISO 200) verlies je dan een stop aan dynamiek in de donkere delen. Die ene stop aan de Highlight kant ruimte is vaak veel nuttiger dan dezelfde stop aan de donkere kant. Bij Iso waarden boven de 200 verlies je de stop aan de onderkant niet eens.
Nadeel: Iets meer werk in Lightroom.
Zou er een ADL met 2 stops op de camera zitten dan zou ik die misschien wel gebruiken.
Vrijwel altijd gebruik is User 2 (stop onder) zodat ik met lightroom alle foto's in een keer kan bewerken met die extra stop als begin instelling. (De andere ADL standen zoals auto gebruik ik niet, dat zou namelijk teveel variaties geven).
ETTR (Exposure To The Right) middels de ISO instelling levert dan ook geen betere foto's meer op. (Bij Nikon).
Ben