Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Discussies over telezoom objectieven zoals de 70-200

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » di jan 11 2022 10:27 am

Skippy schreef:Mooie aankoop! Veel plezier er van, Ronald. Wil je s.v.p. je ervaring delen? Scherpte zal wel goed zitten, ik ben met name geïnteresseerd in de bokeh bij onrustige achtergrond zoals struiken, takjes e.d.
Richard schreef:Gefeliciteerd, ben ik ook heel benieuwd naar!
Ik hoop de komende dagen wat meer te gaan schieten met deze lens. Maar hier alvast een foto met veel riet op de achtergrond. Er is niets aan nabewerking gedaan, alleen omzetting naar jpg (1920 pixels breed).Afbeelding
DSC_4525 by Ronald M., on Flickr
Nikon Z 6, NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S, ƒ/5.6, 400.0 mm, 1/1000 s, ISO 400
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Ronald53

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » di jan 11 2022 11:19 am

De meeuw steekt goed af tegen de riet achtergrond.

Ziet er goed uit!
Met vriendelijke groet,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor evdm1959 » di jan 11 2022 11:28 am

Mooie foto. Twee dingen, de meeuw lijkt me niet gestoken scherp, maar ik denk dat het door 1920 pixels komt. In je Flickr is ie wel erg scherp. Is dit uit de hand gefotografeerd ? Ik vind wel dat de achtergrond te prominent aanwezig is, maar dat zegt iets meer over de compositie dan over de lens. Bokeh kan ik me nog geen mening over vormen. Ik vind dit bokeh hier erg onrustig, maar kan zijn dat het door de hoeveelheid achtergrond komt en door de vorm verticale lijnen in de achtergrond..
evdm1959

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » di jan 11 2022 11:36 am

Deze is idd uit de hand genomen. VR stond aan. Ik weet overigens dat ik mezelf nog steeds moet aanleren de juiste houding aan te nemen, met de ellebogen tegen de borst gedrukt. Ik doe meestal maar wat. Overigens was deze foto niet bedoeld als mooie foto. Ik ben nog wat aan het inschieten. Deze plaatste ik vanwege de vraag over het verwerken van een onrustige achtergrond door dit objectief.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Ronald53

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor evdm1959 » di jan 11 2022 4:52 pm

Ja daarom. Dat idee had ik al. Het is natuurlijk een "lange lens" en dat vereist een vaste hand (vlaggenmast effect) of een driepootje. Maar prima toch om eerst in te schieten voordat het echte werk begint. Heb je nog andere beelden met andere achtergrond waarop in het bokeh kan bepalen? Ik vind deze achtergrond te moeilijk om te beoordelen. Ik overweeg namelijk om deze lens niet te kopen (daar ga ik hem te weinig voor gebruiken) maar wel te huren van het voorjaar als de vogels weer actiever worden.
evdm1959

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » wo jan 12 2022 9:08 pm

Bedankt Ronald voor het plaatsen van de foto met de rietachtergrond. Het onrustige valt me hier mee. Ben benieuwd naar meer foto's gemaakt met dit objectief.
Skippy

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Telezoom”