Augustus jl. las ik de volgende twee regels op ons forum: Opvallend sowieso dat de introductie van de Z fc op dit forum nauwelijks tot reacties heeft geleid.
Ik zie de Z fc als een retro-camera voor een kleine groep oudere gebruikers.
Hier dan een korte recentie van een oudere gebruiker

Naast mijn trouwe Nikon DF was ik op zoek naar een handzamer fototoestel om makkelijker mee te nemen op stap.
Gezien mijn passie voor het merk Nikon kwam deze Zfc als geroepen.
Heb hem gelijk een leren jas aangemeten en een dito retro camera-nekriem (smaken verschillen natuurlijk).
Wat mij gelijk verrast is de kwaliteit van dit toestel (metalen behuizing) en de kwaliteit van de foto`s die ermee genomen kunnen worden.
Om de iso te kunnen kietelen val ik toch weer terug op mijn DF, maar de Zfc kan behoorlijk in z`n kielzog mee.
Het is even wennen aan de elektronische zoeker. Als je ermee werkt ontdek je de voordelen zoals: inzomen om manueel scherp te stellen en de groene punt zie je nu op de scherpstelpunten

Met de FTZ-adapter en gemonteerde prime-objectieven mag deze camera best gezien worden

Ook een groot voordeel is het uitklapbare en 180 graden draaibare touchscreen > niet meer zoveel op de grond liggen voor kikker-perspectief.
Genoeg gepraat en nu de foto`s:
1. De Nikon Zfc naast de Analoge Nikon FE.
Nikon DF 50mm/1,8SE, 1/60 sec, f5,6 en iso 2000

2. Het was niet zo bedoeld

Nikkor 28mm/F2,8SE, 1/60sec, f6,3 en iso 200

3. Lege patroon tijdens het kleiduivenschieten met mijn collega`s
Deze is in 1 shot gemaakt met meervoudige belichting.
Nikkor 28mm/F2,8SE, 1/1250sec, f2,8 en iso 100

4. Zonnehoed-bloem
Nikkor 28mm/F2,8SE, 1/320sec, f3,5e en iso 200

5. Knutzelen met een zwart blaadje en daaruit een muzieknoot geknipt voor een muzikaal bokeh.
Is trouwens de eerste keer dat ik dit probeer

Voigtländer 58mm/F1,4 - 1/4sec, f2,8 en iso 200

6. Lachen natuurlijk met gemonteerde FTZ en nikkor 300mF4 in het ZooParc te Overloon. Het draait tenslotte toch om de
platen die eruit komen.
De witte tijger stond voor een donkere glasplaat met bezoekers erachter.
De achtergrond werd daardoor donker en de tijger stond in het licht.
In nabewerking heb ik de achtergrond donkerder (zwart) gemaakt en de tijger met een masker weer opgehaald om dit
beeld te creëren zoals ik voor ogen had.
Nikkor 300mm/F4, 1/500sec, f4 en iso 400

7. Deze gier poseert als een model.
Nikkor 300mm/F4, 1/500sec, f4 en iso 200

8. En ten slotte deze Ringstaart Maki die een allemansvriend is.
Nikkor 300mm/F4, 1/500sec, f4 en iso 200