Lightroom sorteer file

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Wim Hummelman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Lightroom sorteer file

Bericht door Wim Hummelman » di jun 29 2010 12:31 pm

Waar en onder welke naam wordt her filetje weggeschreven van de sortering van de foto's? Het betreft bv vacantie foto's in een zelfgemaakt volgorde.
Nikon E4300, D300, D70S, Nikkor 18-70G, 17-55 2.8, 28-105macro, 70-300, 60micro, 300 f4, bs900

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Lightroom sorteer file

Bericht door Patrick » di jun 29 2010 1:14 pm

Waarom nee je aan dat deze informatie zich in een bestandje staat? :huh: :huh: :huh:

Volgens mij werkt LightRoom met een database. Daar zal het vast ergens in staan. Ik denk dat je daar niet zomaar bij kunt komen.

Wat wil je trouwens precies bereiken met het bestandje?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Wim Hummelman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Wim Hummelman » di jun 29 2010 2:06 pm

Dit bestandje heb je nodig als je met 2 computers werkt waarop Lightroom staat, want als je het fotobestand copieert is de volgorde op file nummer zonder het sorteerveld. Dan moet je opnieuw sorteren.
Nikon E4300, D300, D70S, Nikkor 18-70G, 17-55 2.8, 28-105macro, 70-300, 60micro, 300 f4, bs900

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 29 2010 3:33 pm

Ik denk dat je dan eens naar exporteren en importeren moet kijken. Ik heb er helaas geen ervaring mee, dus kan je wat dat betreft niet verder helpen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door yo-1 » di jun 29 2010 4:29 pm

Die informatie ligt ongetwijfeld vast in het bestand 'catalogusnaam'.lrcat in de subdirectory 'catalogusnaam' van de directory waarin je catalogi worden opgeslagen. Die lrcat is inderdaad een database-achtige structuur, waar je zelf niet in/aan kunt. Lightroom (ook versie 3) is helaas niet multi-user opgezet, dus wanneer je vanaf meerdere pc's werkt (ook al staan je foto-bestanden zelf wel op een gedeelde locatie), kun je in elke catalogus verschillende instellingen krijgen voor dezelfde foto-verzamelingen.

Er is wel een trucje om die catalogus-bestanden te delen (in plaats van de foto's vanuit 2 verschillende catalogi te bewerken) , door die ook op een 'schijf' te zetten die via het SUBST-commando eigenlijk naar een netwerk-schijf gemapped is. Zie ook een ander item in het forum over Lightroom 3. Zorg bij die oplossing dan wel dat je niet vanaf meerdere pc's tegelijk dezelfde catalogus opent (als dat al kan).

Johan
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » di jun 29 2010 10:33 pm

Wat Yo hier beschrijft werkt perfect zo gebruik ik het nu ook dankzij de tip van gebruik subst :)
yo-1 schreef:Er is wel een trucje om die catalogus-bestanden te delen (in plaats van de foto's vanuit 2 verschillende catalogi te bewerken) , door die ook op een 'schijf' te zetten die via het SUBST-commando eigenlijk naar een netwerk-schijf gemapped is. Zie ook een ander item in het forum over Lightroom 3. Zorg bij die oplossing dan wel dat je niet vanaf meerdere pc's tegelijk dezelfde catalogus opent (als dat al kan).
Wat ik nu heb is dat de foto's en database op mijn servertje heb staan voorheen stonden alleen de foto's op de server en de database lokaal, een batch file aangemaakt voor het subst commando en controle.
Start ik deze batch file op wordt er een drive bij aangemaakt met subst dan wordt er gekeken als LR wel of niet is opgestart (is er een lock file of niet), is de lock file er niet wordt Lightroom netjes opgestart en sluit ik LR weer af wordt de drive die met subst is aangemaakt weer netjes verwijderd en klaar.
Nu kan ik mijn foto's op de laptop en pc bewerken/bekijken of wat dan ook met LR.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » wo jun 30 2010 8:59 am

zo gebruik ik het nu ook dankzij de tip van gebruik subst

Vraagje: Ik weet dat de SUBST-truc zou moeten werken, maar heb het zelf niet toegepast.
Ben wel benieuwd: hoe ervaar je de performance nu de .lrcat op je netwerk-schijf staat?? Ik heb zelf nogal grote catalogi (eentje met 30.000+ foto's), waarvan de catalogus meer dan 300 MB groot is. Met catalogus lokaal op de PC geen probleem, maar ik vraag me af hoe dat wordt wanneer die catalogus (en dus ook de previews-database) op het netwerk staan....

Groet,

Johan
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » wo jun 30 2010 9:21 am

Trucje me de lock-file lijkt me inderdaad heel handig.
Start ik deze batch file op wordt er een drive bij aangemaakt met subst ................... en sluit ik LR weer af wordt de drive die met subst is aangemaakt weer netjes verwijderd en klaar.
Vraagje: waarom maak je die Substituut-drive bij elke sessie opnieuw aan?? Zou je hem niet gewoon éénmalig aanmaken (bv. vanuit een DOS/CMD-window) en zo laten???

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » wo jun 30 2010 11:00 am

Ik heb nog maar erg weinig foto's (8000 ik moet echt veel meer foto's gaan maken :)) erin staan en het verschil in snelheid is merkbaar met wat voor een soort netwerk je gebruikt.

De gewone pc heeft een Gigabit netwerk verbinding met de server en hier merk ik geen verschil, de foto's had ik ook al op de server staan.
De laptop gebruik ik vooral als ik beneden zit en dan op 2 manieren met kabel 100 mbit netwerk of draadloos 54 mbit.

Bewerken van foto's doe ik liever op mijn gewone pc hier zijn de schermen ook van gekalibreerd en de houding is prettiger werken.
Als ik de laptop gebruik voor LR is het voor het uitzoeken van foto's en tekst aan de foto's toe te voegen en dit gaat goed.

Wel is er een merkbaar als ik de laptop draadloos gebruik of bekabeld.

Maar dat ik LR nu op 2 plekken of meer kan gebruiken vind ik te gek en eigenlijk had dat gewoon in LR moeten zitten, hoeveel gebruikers van LR gebruiken ook een netwerk waarop je eigenlijk alles wil hebben staan. Wat ik eerst deed was op de pc elke keer een backup maken van de catalog naar het netwerk en die importeerde ik dan weer op de laptop dan had ik daar de foto's ook beschikbaar maar dit was zeker niet ideaal.
En LR op 2 plekken tegelijk gebruiken met de zelfde database, tja dat gaat niet.

Ja waarom ik die drive elke keer weer opnieuw aanmaak en verwijder, is een gewoonte van mij :) Ook als ik op de pc inlog dan worden de drive letters naar het netwerk gemaakt en log ik uit dan zijn ze weer weg.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”