Ik ben op zoek naar een online dienst voor de back-up van mijn foto's. Graag verneem ik jullie ervaringen of tips om te komen tot een definitieve keuze.
En nee...de discussie over het al dan niet opslaan op een extra HD of cloud mag in een ander draadje;)
Ben benieuwd wat jullie mij anno 2013 als online storage kunnen adviseren.
Tjanks,
Gertjan
Advies: online backup van mijn fotobestanden
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Advies: online backup van mijn fotobestanden
Hoe wil je erbij kunnen? Hoe wil je het opslaan? De meeste cloud diensten gaan al tot 1GB. Dus dropbox of iets dergelijks is al een prima optie. Mapjes zippen en daarop gooien. Als je account vol is dan maak je gewoon een extra account aan.
Wil je alleen Jpegjes opslaan dan kun je ook aan een dienst als flickr denken. Eventueel je foto's op onzichtbaar uploaden dan kan niemand ze zien maar heb je per account ook 1Gb gratis opslag (en een extra accountje is zo aangemaakt). Maar daar kun je dan weer geen Nef-jes en bibliotheken (van bijv lightroom) in kwijt.
Wil je alleen Jpegjes opslaan dan kun je ook aan een dienst als flickr denken. Eventueel je foto's op onzichtbaar uploaden dan kan niemand ze zien maar heb je per account ook 1Gb gratis opslag (en een extra accountje is zo aangemaakt). Maar daar kun je dan weer geen Nef-jes en bibliotheken (van bijv lightroom) in kwijt.
Fin.
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Misschien Flickr? 1 TB opslag.
Grappig trouwens, op een ander forum loopt een soortgelijke discussie.
Wat daar vooral naar boven komt; kijk uit bij Cloud diensten.
Soms geef je simpelweg je eigendomsrechten uit handen.
Grappig trouwens, op een ander forum loopt een soortgelijke discussie.
Wat daar vooral naar boven komt; kijk uit bij Cloud diensten.
Soms geef je simpelweg je eigendomsrechten uit handen.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi,
Ik ben net http://www.backblaze.com/" onclick="window.open(this.href);return false; aan het testen. Ziet er goed uit! Onbeperkte opslag! $5 per maand. En via mail kostenloos te downloaden (zip). Andere vormen wat kostbaarder.
No brainer so langzaam aan wat mij betreft!
Ik ben net http://www.backblaze.com/" onclick="window.open(this.href);return false; aan het testen. Ziet er goed uit! Onbeperkte opslag! $5 per maand. En via mail kostenloos te downloaden (zip). Andere vormen wat kostbaarder.
No brainer so langzaam aan wat mij betreft!
- Gertje
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Welk forum is dat?bjornc schreef:Grappig trouwens, op een ander forum loopt een soortgelijke discussie..
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
photodrome.nl
Wat zijn je criteria?
Moet het zo goedkoop mogelijk? Alleen foto's? Wat voor een soort bestanden? Eisen aan de up/downloadsnelheden? Beperking aan maximale volume per tijdseenheid?
Stel je prijs op een goede SLA? Wat voor een belang hecht je aan restore mogelijkheden? Hoe zeker moet het zijn? Wat kan/mag er gebeuren als die clouddienst onbereikbaar is/wordt? Hecht je belang aan je eigen privacy of niet (c.q. moet het een clouddienst onder nederlands recht zijn?). Cliënt software voor welke OS-en?
Etc.
Dus eerst je eisenpakket samenstellen, dan kun je gaan zoeken en strepen.
Moet het zo goedkoop mogelijk? Alleen foto's? Wat voor een soort bestanden? Eisen aan de up/downloadsnelheden? Beperking aan maximale volume per tijdseenheid?
Stel je prijs op een goede SLA? Wat voor een belang hecht je aan restore mogelijkheden? Hoe zeker moet het zijn? Wat kan/mag er gebeuren als die clouddienst onbereikbaar is/wordt? Hecht je belang aan je eigen privacy of niet (c.q. moet het een clouddienst onder nederlands recht zijn?). Cliënt software voor welke OS-en?
Etc.
Dus eerst je eisenpakket samenstellen, dan kun je gaan zoeken en strepen.