Ik wil de door mij gemaakte foto's controleren, maar...?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Yvontje82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ik wil de door mij gemaakte foto's controleren, maar...?

Bericht door Yvontje82 » do jan 29 2015 1:42 am

Hallo,

Wanneer ik foto's heb gemaakt wil ik die graag nalopen of ze goed qua kleur/helderheid/compositie goed gelukt zijn, maar ik heb bij het maken van een website als eens gemerkt dat de kleuren op mijn beeldscherm (van mijn laptop) niet helemaal overeen komen, op die van het beeldscherm van iemand anders.

Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat ik uiteindelijke de juiste foto's weggooi of - als ik daarvoor kies - de juiste bewerkingen toepas op een foto? Is daar software voor die mij daarbij kan helpen, of weet iemand misschien welke beeldscherminstellingen ik het beste kan kiezen?

Ik ben erg benieuwd naar de adviezen en tips.

Groetjes Yvonne

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ik wil de door mij gemaakte foto's controleren, maar...?

Bericht door Cookie1397 » do jan 29 2015 2:16 am

Als je er zeker van wilt zijn dat de kleuren correct zijn zal je het beeldscherm moeten calibreren. Daar heb je zowel hard als software voor nodig. Dat komt meestal neer op zoiets als spyder of xrite.
Nikon Z Z & de maskers

Saskia Janssen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Saskia Janssen » do jan 29 2015 8:23 am

let op met calibreren van een laptop dat de inkijkhoek in je beeldscherm ook verschil uitmaakt. Beter is om dit soort dingen met een vaste monitor te beoordelen.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 29 2015 8:25 am

Als ik bij mij door de straat loop, dan zie ik 's avonds dat de meesten naar de TV kijken. Ik zie dat ze allemaal een andere instelling van hun TV hebben. De een kijkt te blauw, de ander te rood, te hoog contrast, enzovoort.

De meeste mensen kijk nu met een tablet schermpje van rond de 175 euro en dat is dan de prijs inclusief de tablet zelf. Dus wat mensen zien kan de maker nooit bepalen.

Ga er gewoon van uit dat als je de automatiek van je scherm gebruikt, dat je dan al redelijk in de buurt van gewoon normaal zit. Uploaden naar een website alleen foto's die je zelf al gecropt het naar het formaat waarop ze getoond worden.
Als je upload met bv 3080-2050 en de website gaat dat croppen naar 1024-683, dan blijft er veelal niet veel kwaliteit over. Doe dat dus zelf met bijvoorbeeld het gratis Nikon View NX2.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jan 29 2015 9:14 am

Hans Braakhuis schreef: Ga er gewoon van uit dat als je de automatiek van je scherm gebruikt, dat je dan al redelijk in de buurt van gewoon normaal zit.
Ga daar maar niet vanuit. Je hebt net ervoor aangegeven dat bij TV (dat is dan inderdaad nog geen monitorscherm) het zo'n ratje toe van kleuren, helderheid en contrast is. Bij computer monitoren is dat net zo goed het geval. Dat is nu juist wat de TS ook heeft ontdekt, en vraagt om een oplossing wat de maatstaf is om een betere basis te leggen voor de opnamen.

Zeker als je foto's bewerkt, doe je dat het best "meteen goed", anders is het verloren energie als het allemaal verkeerd blijkt te zijn, omdat de monitor verkeerd stond afgesteld.

Kalibreren van een monitor is eigenlijk de enig juiste weg om te gaan. Het scherm van een laptop is helaas meestal van een ontoereikende kwaliteit. Het wordt de laatste jaren wel beter, maar het helt nog niet over. Schaf beter een los goed scherm aan wat je aan een laptop koppelt + een kalibratiesetje.

Visueel voor de eerste inspectie zijn er wel diverse handige tools.
http://www.fotograaf.cc/ScreenCheck.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lagom.nl/lcd-test/nl_index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vanity.dk/tft/monitorTest_scale.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 29 2015 9:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jan 29 2015 9:24 am

Léon Obers schreef: . Het scherm van een laptop is helaas meestal van een ontoereikende kwaliteit. Het wordt de laatste jaren wel beter, maar het helt nog niet over.
...
Of het overhelt hoop ik van niet... :lol:
Maar het houdt aardig over als je laptop een mat IPS scherm heeft, zoals steeds vaker verkrijgbaar is en die redelijk goed kalibreerbaar zijn. :idea:
De standaard tools zijn niet zaligmakend (zonder calibratiedevice) maar in ieder geval een stuk beter dan helemaal niet calibreren. En tja, voor velen is het wennen dat oververzadigde kleuren niet het juiste beeld is... :silent:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do jan 29 2015 9:28 am

Yvonne,
Welkom op dit forum.
Eens met veel van de bovenstaande opmerkingen.
Alles begint met een (redelijk) gecalibreerd beeldscherm, en redelijk constant omgevingslicht (vaak het probleem bij een draagbare computer).
Ook relevant: vele websites/computers geven een web-pagina beter weer als de kleurruimte sRGB is ingesteld (in tegenstelling tot het grotere AdobeRGB).
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do jan 29 2015 11:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Corbr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Corbr » do jan 29 2015 10:58 am

Als je jouw beeldscherm gecallibreerd hebt en je vertoont jouw foto's op een beeldscherm van iemand anders, kunnen de kleuren nog steeds afwijken, als die iemand anders een niet gecallibreerd scherm heeft. Misschien wordt de afwijking dan wel groter. Je kan er dan echter wel vanuit gaan dat het dan niet aan jouw foto's ligt, maar aan het beeldscherm van die ander.

Als je jouw foto's laat afdrukken zijn ze dan wel goed?

Gr
Cor

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » do jan 29 2015 12:15 pm

En niet geheel onbelangrijk. ..schiet je in srgb of argb. Argb geeft dan op internet bij een ander een andere kleur...

ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » do jan 29 2015 12:49 pm

Kleurverschil tussen sRGB en Adobe RGB is een browserkwestie.
Wanneer je browser wel goed overweg kan met Adobe RGB mag dat geen verschil maken.
Maar omdat niet alle browsers dat kunnen is sRGB aan te bevelen.

Het maakt ook geen verschil of je fotografeerd in sRGB of Adobe: Het gaat erom hoe je de foto uiteindelijk opslaat.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » do jan 29 2015 1:02 pm

Dat zeg ik ook alleen in andere woorden.
Maar om zoiezo al 1 problem te voorkomen, schiet of sla op in srgb wanneer je het op het internet opslaat...
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”