De eerste serie van verschillende inzichten, betreft foto bewerken.
De eerste foto is het origineel. Niks aan gedaan.

Foto-2
Bij een afbeelding vraag ik me altijd af: “ waar wil ik dat de toeschouwer naar kijkt ?'.
Dat is in deze foto wat lastig; er zjn geen duidelijke hoofdpunten, matige zichtlijnen en er staat veel op:een boom, een boot, wat huizen en een kerk, die dan weer achter de boom schuil gaat.
Daarom nogal radicaal aangepakt, zwart/wit omzetting kon me niet bekoren.
Alles gedaan in Adobe Camera Raw.
Aanpassingen gedaan:
-lenscorrectie
-verscherpen 40/0.9/35
Wit en zwartpunt door ACR laten vaststellen (shift klik op Z/W punt)
Schaduwen opgehaald +10
Locaal contrast +10
Levendigheid +25
Vervolgens sterk gecropped om een” verdwijnpunt/ aandachtspunt te zoeken, gezet op het einde van de vaart met accent op de huizen met de groene gevel.
Dit punt benadrukt door met radiaalfilter de huizen en opgeving wat lichter te maken.
Daarbij bleek aan de rechterkant het grasveldje wat veel aandacht te trekken , dus met borstel wat donker gemaakt.
Om het oog te leiden van rechts naar links het leuke muurtje wat lichter gemaakt.
Vlekje weggewerkt, omgezet naar JPEG
Gr Cees

Foto-3
Bij deze mijn poging... lastige foto want zo zou ik hem zelf nooit geschoten hebben

Dit in elk geval allemaal in Lightroom (op de laatste resize na jouw mailtje na dan).
Zonsondergang van gemaakt omdat ik de belichting verder erg vlak en saai vond.
Boot je geaccentueerd als focuspunt voor de kijker.
groet
Vincent

Foto-4
Ik heb hem onderhanden genomen. Hierbij het resultaat.
Ik heb hem door LR5.7 heen gehaald. Daar werk ik volgens de basistechniek van Serge Ramelli. Daarnaast nog wat vuiltjes in het water weggepoetst en her en der wat opgelicht wat te donker was naar mijn smaak in de voornamelijk rechterkant t.h.v de kade. Bewerkingstijd 10 minuten.
Ik beperk me eigen altijd tot LR omdat ik geen sikkepit snap van het werken in lagen in PS of Elements.
Hoop dat het naar smaak is

Groet Jochem

Foto-5
Hierbij mijn bijdrage aan het fotobewerkingstopic. Ik heb een “hekel” aan staande foto’s, vraag me niet waarom, maar ik denk dat het komt dat mijn TV, monitor en camera ook liggend beeld vertonen..Emoticon die tong uitsteekt Vandaar dat ik er een liggende foto van heb gemaakt. De foto roept bij mij sferen “van weleer” op, vandaar mijn idee om hem in het Oud Hollandsch te gaan bewerken. Dat heb ik gedaan met Silver Efex Pro2. Ik ben uit gegaan van het filter Antique Plate 2 en heb daar bijna geen aanpassingen meer aan gedaan. Beetje verscherpt, that’s all! Ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Arthur.

Foto-6
Na een week kijken, wat ik met de foto zou doen. In kleur vond ik het eigenlijk helemaal niks. Met de gedachten waarom heb ik de foto genomen.
Dus besloot ik hem om te toveren naar z/w en kijken wat het deed. Hiervoor heb ik Efex Sliver toen gebruikt. Met daarin aan de nodige schuifjes getrokken om het niet te maken.
Gr Kroontje

Hieronder kan men reacties kwijt

Groet Kroontje