Zoals bekend met de hogere resolutie van de D7100 worden alle fouten uitvergroot, die van de gebruiker (ik moet mezelf ook fijnafstellen

Zo was ik b.v. niet tevreden over de scherpte van mijn 35/1.8 op de D7100 en dat was de aanleiding om maar eens een goede methode te vinden om al mijn objectieven te testen en waar nodig AF fijnafstemming toe te passen in de camera.
Bij mijn speurtocht langs de diverse methoden op internet waaronder LensAlign en Focal Pro kwam ik bij een hele andere methode terecht die ik nog niet kende, n.l. DotTune.
Zoals de naam al doet vermoeden maakt deze gebruik van het "groene bolletje" in de zoeker dat de AF bevestigt. Omdat ik zelf nog wel eens mijn twijfels heb of ik volledig op het "groene bolletje" kan vertrouwen bij handmatig scherpstellen was ik aanvankelijk sceptisch. Maar na het lezen van diverse ervaringen en het testen van de methode met een aantal van mijn objectieven, begin ik wel overtuigd te raken van DotTune.
Het werkt snel, je hoeft geen foto's te maken en het kost niets !
Ik heb vanavond 6 objectieven getest en meestal valt de correctie mee, maar bij mijn 35/1.8 moest ik naar -11.
Hier staat een link naar de methode en daar vind je ook een een filmpje dat DotTune stap voor stap uitlegt.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1187638
Ik ga dit weekend bij daglicht meer testen, maar voorlopig ben ik zeer tevreden met deze snelle oplossing.
Overigens blijkt nu ook vreemd genoeg dat het "groene bolletje" bij handmatig scherpstellen ruimhartiger werkt dan bij autofocus (dus over een groter gebied vol brandt zonder dat de pijltjes erbij komen). Dit is blijkbaar een bewuste instelling van Nikon en bevestigd door diverse fotografen.