Keuze Scherpstelpunten

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
henedu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Keuze Scherpstelpunten

Bericht door henedu » ma jun 02 2014 9:54 pm

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van 11 of zelfs 51 scherpstelpunten ?
Mijn streven is altijd het hoofdobject scherp te krijgen, bijv. de ogen ..., ongeacht waar deze zich in het beeld bevindt.
Ik stel scherp op bijv. het dichtstbijzijnde oog, houd de ontspanner half ingedrukt, bepaal de uitsnede en druk dan door ...
Zijn er bepaalde situaties of technieken waarbij zoveel scherpstelpunten een must is ?

shutterhappy
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Keuze Scherpstelpunten

Bericht door shutterhappy » ma jun 02 2014 10:05 pm

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Stel zelf ook altijd net als Topic Starter scherp.
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jun 02 2014 10:12 pm

Eigenlijk heel simpel. Wat denk je dat er gebeurt als je eerst scherpstelt met het middelste scherpstelpunt en dan je objectief gaat draaien? Zou je dan nog helemaal goed zitten? Als je mazzel hebt valt het dan nog binnen de scherptediepte. :wink:

Praktisch is het ook als je andere punten kan kiezen. Stel ik wandel op straat. iemand die interessant is komt van links af naar mij toelopen. Die wil ik links in mijn foto hebben, want dan loopt die persoon de foto in. Dan kies ik dus een scherpstelpunt links in beeld, houd dat op de persoon (ik gebruik zelf vrijwel altijd continu-focus) en op het goede moment druk ik af. Dat kan het moment zijn als die persoon net gunstig loopt ten opzichte van de achtergrond, dat hij of zij net iets interessants doet, etc.

Meerdere punten heb je ook nodig bij bijvoorbeeld sport. Je kan je camera iemand laten volgen, zonder dat je het middelste scherpstelpunt naar de speler wil blijven wijzen.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma jun 02 2014 10:38 pm

Voor het goede begrip: je camera stel scherp op een VLAK, niet op een punt. Dat vlak staat normaal gesproken loodrecht op de as van je lens (tilt-objectieven daargelaten). Dus als je je camera draait en de focus vasthoudt, draait dat vlak mee. Wat eerst scherp was, wordt dat niet meer en andere dingen worden wel scherp. Als je naar links draait, worden dingen links dichterbij scherp en aan de rechterkant verderweg. Jammer als je onderwerp daar niet (meer) staat.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma jun 02 2014 11:48 pm

Gebruikshandleiding nog niet gelezen zeker.
Toch eens doen

of zoek eens bij youtube naar dit onderwerp.
Of google eens

henedu
Forumlid
Forumlid

Bericht door henedu » di jun 03 2014 12:06 am

Shutterhappy: ... wat bedoel je met "scherp stellen net als Topic Starter"; is dat Henedu, diegene die de topic is begonnen?

Patrick: ok. hoe geef ik dan aan welk van de (bijv.) 11 scherpstelpunten met AF-C moet worden gevolgd, en die andere 10 niet ?

henkk: dat begrijp ik; de vraag is dus: hoe zorg je na het draaien van de camera van rechts naar links in jouw voorbeeld (ja, het objectief beweegt mee; ik verander de brandpuntsafstand niet door te zoomen=draaien), dat het onderwerp uiteindelijk scherp is?

Jumpjiving: relevante onderwerpen uit de manual (o.a.vanaf blz.71) echt wel proberen te begrijpen !! ... ik jump niet zomaar in het forum !!

Ik klink dom, maar hoe vertel ik de camera welk van de 11 of 59 scherpstelpunten de enige is die ik wil gebruiken ....
Misschien eerst met Af-A, 1 scherpstelpunt in het centrum, dan overschakelen of AF-C, ontspanknop half indrukken, beelduitsnede bepalen en dan afdrukken ? ...
... ik heb maar 1 ontspanvinger en ben niet van kwikzilver ... :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 03 2014 12:20 am

Dat doet de camera wel voor je. Jij selecteert een punt en zet dat op het onderwerp. De camera probeert het onderwerp te volgen als het zich door het beeld beweegt. Zolang je de vuurknop half indruk doet ie dat wel. Je kan dit gewoon zelf proberen door iets op tafel te zetten, scherp te stellen met iets als 3D-tracking aan en dan te camera te bewegen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di jun 03 2014 7:46 am

Hoi Henedu,

ook ik heb een D7100 en ben juist blij met de vele scherpstelpunten en de keuze daarbinnen.
Het hangt helemaal af van de situatie hoe je de scherpstelpunten inzet:
- bij het maken van een statisch portret waarbij het onderwerp gewoon in het midden van je beeld zit: AF-S met 1 focuspunt
- bij het maken van foto's tijdens een kickbokswedstrijd waarbij het vastleggen van de actie belangrijker is dan de uitsnede: AF-C met 1 focuspunt (en dan liever wat uitgezoomd zodat ik de actie heb, croppen doe ik later wel)
- in beide situaties kan je het enkele focuspunt dus verplaatsen zodat je niet in het centrum focust maar juist links of rechts
- dynamisch 11 punten is een uitbreiding op AF-C en is dus voor onderwerpen die zo snel bewegen (of waar je zo kort op zit) dat de beweging niet meer voorspelbaar is; je begint dan met het middelste punt van die 11 en dan krijgt de camera de vrijheid om het onderwerp binnen die 11 punten van focuspunt te wisselen. Het mooie is dat je die groep van 11 punten ook nog kunt verplaatsen.
- dynamisch 51 punten is de stap daarop; dan dus de vrijheid voor je hele zoekerbeeld
- 3D tracking is nog weer een stap verder, daarin 'onthoudt' de camera het 'beeld' wat je vast wil leggen; is niet overal toepasbaar omdat als het te veel er op lijkt kan de camera zich gaan vergissen.

Succes, en als je nog vragen hebt dan horen we dat vast!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

henedu
Forumlid
Forumlid

Bericht door henedu » di jun 03 2014 10:07 am

DannySan: een duidelijke en heldere uitleg ... heb ik veel aan ... thx !! :)
Ik ga er mee aan de slag en e.e.a. uitvoerig proberen, ja ... met mijn D7100

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » di jun 03 2014 3:57 pm

Voordeel van meer focuspunten is dat er ook meer cross focuspunten zijn. Dat houdt in dat de focuspunt zowel verticaal als horizontaal het onderwerp ziet met als voordeel dat de kans op een juiste focus hoger is.

Overigens zie ik het voordeel niet in van AF-S bij een statisch onderwerp, je kunt dan de camera net zo goed op AF-C laten staan, zeker als je met AF-ON knop werkt.

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » di jun 03 2014 5:05 pm

Waarschijnlijk heb je hier ook een goede ruggensteun aan. http://www.nikon.nl/nl_NL/learn_explore ... d7100.page" onclick="window.open(this.href);return false;?

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di jun 03 2014 6:53 pm

Ook dit is een zeer nuttige video > http://youtu.be/JbwvBe3Zxr4" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

iJoost

Bericht door iJoost » di jun 03 2014 8:59 pm

Ik ben helemaal happy met de C 3D focus modus.

Gewoon met het middelste scherpstelpunt bepalen waarop scherpgesteld moet worden en daarna herkaderen terwijl de camera zelf uitzoekt welk van de 51 scherpstelpunten hij gaat gebruiken. Werkt als een trein. :-)

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Tzigane » di jun 03 2014 9:14 pm

Zo doe ik het ook. :)

shutterhappy
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door shutterhappy » di jun 03 2014 9:21 pm

henedu schreef:Shutterhappy: ... wat bedoel je met "scherp stellen net als Topic Starter"; is dat Henedu, diegene die de topic is begonnen?
Ja bedoelde dus inderdaad Henedu

En iedereen bedankt voor julliie uitleg, is me allemaal toch wel een stukje duidelijker geworden nu.
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”