welke snelheid geheugenkaart?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
moerman
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

welke snelheid geheugenkaart?

Bericht door moerman » zo jul 12 2015 10:34 am

Ik heb een D7100 gekocht en wil meer geheugen hebben. In de gebruikshandleiding staat dat minimaal klasse 6 gebruikt moett worden voor filmen. Maakt het nog uit of ik een snellere kaart neem? Ik doe geen sportfotografie of ander 'snel' werk.
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro

Robert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: welke snelheid geheugenkaart?

Bericht door Robert » zo jul 12 2015 10:51 am

Het maakt relatief niet veel uit. De buffer in de camera heeft een veel grotere invloed.
Ik zou zeggen koop een middenklasser van een goed merk.
groeten Robert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 12 2015 10:52 am

Snelle kaarten kun je nog nodig hebben als je met je camera filmt in full HD. (Tenzij je werkelijk nooit ermee filmt).
Wat extra reserve bovenop hetgeen de specs aangeven voor minimaal filmen zou ik in ieder geval ook rekening mee houden.
Verder kan het handig zijn als de eenmaal volgeschoten kaart ook wat vlotjes op de PC is uit te lezen.
De door jou genoemde kaart zou ik dus nooit nemen, dat is mij te langzaam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk naar een kaart die minimaal 45 MB/sec kan schrijven / uitlezen. Minimaal UHS-I
Vriendelijke groet, Léon Obers

moerman
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door moerman » zo jul 12 2015 1:17 pm

Dat van schrijven naar de PC had ik nog niet bij stilgestaan. Goede tip! Maar op de wiki zie ik geen 45 MB/s staan. Wel 48 Mb/s maar dat is class 6. Is de wiki verouderd?

Wout
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 12 2015 2:16 pm

MB (MegaBYTE) is een factor 8 verschil in snelheid met Mb (MegaBIT) als je de getallen hetzelfde hebt
Dus maak daar niet de vergissing. Het zijn twee verschillende eenheden.

Kijk niet alleen naar wat Wiki schrijft maar simpel de specs van kaartjes, daar komt o.a. de opgave van 45 MB (MegaBYTE) per seconde wel voor.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » zo jul 12 2015 3:21 pm

Ik heb 45 mb/s kaartjes en 95 mb/s kaartjes en die laatsten zijn echt sneller in mijn D7100.

bredewoldski
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door bredewoldski » zo jul 12 2015 3:56 pm

Ik gebruik alleen nog maar 95mb/s SD-kaartjes, het verschil is echt merkbaar ook met het overschrijven van de bestanden naar de Mac/Pc.
Wanneer je thuiskomt met een 'berg' foto's is de snelheid van het uitlezen, kopiëren naar Mac/Pc natuurlijk ook van belang, de bottleneck is dan natuurlijk ook de snelheid van je kaartlezer, heb je de snelste SD kaart en je schrijft je bestanden over met een USB2.0 kaartlezer dan is de snelheidswinst nog steeds beperkt! Kaartlezer met ondersteuning voor USB3.0 of Firewire/Thunderbolt is veel sneller
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo jul 12 2015 5:31 pm

Prijsverschil tussen een klasse 10 en lagere klasses is tegenwoordig maar heel gering.
De meeste kaarten die ik zie hebben geen klasse, klasse 4 of klasse 10.
Daarboven beginnen meestal de 'snellere' en ook duurdere kaarten.

Klasse 10 is daarom een goede keuze, snel genoeg (meestal) en niet echt duurder dan langzamere kaarten.

Zelf gebruik ik klasse 10 in 32 Gb uitvoeringen, als ik van vakantie terugkom kost het even wat tijd om dit soort kaarten over te zetten naar je PC.
Maar in Lightroom duurt het renderen nog langer dan het overhalen, dus een snellere kaart geeft dan wel een verbetering meer deze verbetering is niet heel erg groot.

Voor mensen die af en toe zo snel mogelijk willen kunnen fotograferen is het handig om ook een snelle kaart te hebben. Dit zou dan b.v. een senlle 8Gb kaart kunnen zijn.
Dan heb je toch de mogelijkheid om b.v. een sportwedstrijd is meer snelheid te hebben.

Voor de Profs en mensen met voldoende geld is sneller (en dus duurder) natuurlijk altijd beter.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » zo jul 12 2015 8:38 pm

Hier een test met een D7100 met verschillende sd kaartjes: http://www.cameramemoryspeed.com/nikon- ... ard-tests/
Wil je een snelle kaart goed gebruiken dan moet je de foto's omzetten met het sd-kaartje in een usb3 reader. De D7100 heeft usb2 welke langzamer is dan de kaart..
groeten Robert

moerman
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door moerman » ma jul 13 2015 7:45 pm

Ik zie nu wat mij verwarde . De klasse is minimale snelheid en de mb/s is maximaal. Ik heb nu 32 Mb class 10, 70 lezen en 20 schrijven besteld. Bedankt voor het meedenken!

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » ma jul 13 2015 8:44 pm

kijk uit dat je niet voor maximale grootte van de kaart gaat want dan leg je al je eitjes in 1 mandje;
op een kaartje van 32 gb passen veel foto's maar als dat kaartje verloren/stuk gaat ben je ook veel kwijt;
beter om dat het risico te spreiden over enkele kaartjes die iets minder groot zijn...
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » ma jul 13 2015 11:33 pm

Momenteel leg ik zelf alle eitjes in een mandje.
(Vind ik wel zo relaxed op vakantie)

Wel gebruik ik 3 maal een 32 mb kaartje. Maar ik zou dan ongeveer de halve vakantie kunnen verliezen.

Beter is het b.v. om 5 maal een 16 mb kaartje te gebruiken.

Kaartslot 1 dan voor Raw
kaartslot 2 dan voor Jpg.
(Kaarten A B C D E)

Dag 1. Slot 1 A, Slot 2 B
Dag 2. Slot 1 B, Slot 2 C
Dag 3. Slot 1 C, Slot 2 D
Dag 4. Slot 1 D, Slot 2 E
Dag 5. Slot 1 E, Slot 2 A
Dag 6. Slot 1 A, Slot 2 C
Dag 7. Slot 1 C, Slot 2 E
Dag 8. Slot 1 E, Slot 2 B
Dag 9. Slot 1 B, Slot 2 D
Dag 10. Slot 1 D, Slot 2 A

Als er dan 1 kaart kapot gaat heb je tenminste al je foto's nog. (Een deel in jpg, maar dat is beter dan een foto helemaal verliezen)
Als je toestel verloren gaat, daarbij denk ik vooral aan diefstal (overboordvallen kan ook etc.), ben je alleen van de huidige dag alles kwijt.
Na 10 dagen kun je het schema herhalen, maar dan kun je bij diefstal van de camera dag 1 en dag 11 kwijtraken. Of dag 2 en dag 12.
Met 6 kaartjes kun je een schema maken van 15 dagen.
Met 7 kaartjes kun je een schema maken van 21 dagen.
Met 8 kaartjes kun je een schema maken van 28 dagen.

Maar een dergelijk schema vergt wel wat dicipline en ik vind het dan een heel gedoe.
Met een dergelijk schema heb je zonder al te veel extra kosten een redelijke redundantie ingebouwd.

Natuurlijk zijn er allerlei mogelijkheden je risico te spreiden. Soms tegen meer kosten, soms met wat meer gedoe. Het bovenstaande schema kan ook flink in de war gegooid worden als je de ene dag veel meer fotografeerd dan de andere. Bovendien moet je de overige kaartjes dan niet bij het toestel bewaard. Je hebt natuurlijk ook een camera nodig met twee slots.
Het schema is zo gekozen dat het kaartje van slot 2 naar 1 verhuist in slot 2 de volgende kaart komt. Maar de tien combinaties mogen ook in een andere volgorde gebruikt worden. Waarom jpg en Raw? Raw natuurlijk voor de extra mogelijkheden bij nabewerken, jpg om al uit de box een goed resultaat te hebben en het weinig extra ruimte kost.

Wat ik al zei, leuk puzzeltje dit, maar voor mij op vakantie teveel gedoe. Zou ik een dure verre 'expeditie' maken dan zou ik wel iets dergelijks doen. Van een maatje van mij is een keer zijn nieuwe D300 gestolen halverwege de vakantie in Zuid Amerika, hij zat meer te balen van het verlies van foto's, dan de kosten van zijn camera.

(Iedere avond een backup maken, heb ik een vakantie gedaan, maar dan gebruik ik liever het bovenstaande schema.)

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » wo jul 15 2015 5:39 pm

Kom net terug van vakantie. Ik heb daar geleerd dat snelheid niet zo belangrijk is. Betrouwbaarheid WEL !
Na 500 foto's was het kaartje ineens niet meer leesbaar voor de D750 ! Hij wilde alleen nog maar formatteren ! Heb ik nog nooit eerder gehad. Dit was de eerste keer dat de D750 mee op vakantie ging. Met de D90 nooit problemen gehad.
Ik had al een 64GB, klasse 10-kaart van Transcend. Maar 64GB is te weinig (I shoot RAW), dus nog een 64GB klasse 10-kaart gekocht van Kingston (in de aanbieding !!!). Toch een vertrouwd merk dacht ik ? Nou, die Kingston hield er dus mee op na 500 foto's ! Ik had de 2e slot niet ingesteld op backup, maar op overloop.

Goed. Lang verhaal kort: de lokale fotograaf in Zadar, Kroatië is er een paar uur mee bezig geweest ("speciale" software) en heeft de foto's warempel terug weten te halen ! Pfeew ! (Het resultaat komt binnenkort te staan op http://www.marctelkamp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).
Vanaf dat moment verder gegaan op de Transcend-kaart, met de Kingston als backup, en zelfs toen bleef die Kingston de boel verzieken !!! Kingston eruit gehaald, en alles liep weer vlekkeloos.

Dus vraag: heeft iemand wel eens vaker last gehad van een bepaald merk ? Of ZWEERT iemand bij een bepaald merk/type ? De fotograaf in Zadar zei: Lexor of Sandisk. Klopt dat ? Ik ga over 4 dagen opnieuw op vakantie, en dan wil ik betrouwbaar geheugen erin hebben...

Tranks.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » wo jul 15 2015 5:46 pm

Ik zou zeker geen Transcend nemen. Vaker slechte ervaringen over gelezen.
Sandisk is voor mij het enige betrouwbare merk. Nooit geen problemen mee gehad.
Ik heb er vandaag nog 1 besteld: https://www.dataio.nl/product/sandisk-6 ... s-i-95mbs/
groeten Robert

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » wo jul 15 2015 6:44 pm

Heb een kaart van kingston 1x gehad met probleem en verder niet ,verdere kaarten sandisk classe10.
Blijf mooie bij sanddisk. :thumbup:

EDIT
Afbeelding
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32&t=59709" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”