Ator:
Je doet jezelf wel tekort door niet te corrigeren voor inflatie, volgens mij zit je dan na 40 jaar op zeker twee euro per dag 
De kosten in Euro's uitgedrukt zijn over de jaren heen ongeveer constant gebleven. Voor een deel komt dit omdat materiaal kosten nu vrijwel nul zijn geworden. (PC kosten tel ik niet mee, lightroom dan weer wel).
Gerdje
PS : Euro bestaat nog maar 17 jaar volgens mij .
Gelukkig is er voor de gulden / euro omrekening een vaste verhouding (2.20371). Voor de komst van de Euro was de uitgave dus ongeveer 2.20371 gulden per dag.
De laatste grote aanschaf was de D7000 + 18-200 VRII. Ongeveer 1460 Euro. dat mag ik nu dus over 6 jaar verdelen. Dat komt neer op 0.66 Eurocent per dag. Daarbij komt nog lightroom, een 8-16 lens, een compact camera, een flitser.
Over de periode van 40 jaar kom ik vrij stabiel uit op die Euro per dag.
**)
Martin
De kans dat een lithium-ion accu er "ineens" mee ophoudt en je niet verder kunt fotograferen acht ik bij dit type klein.
Met dit in het achterhoofd, kan ik dus
zonder zorgen fotograferen. En tegen de tijd dat er indicatie voor vervanging is kan ik de site van Gerdje gebruiken:
https://store.nikon.nl/accessories-acce ... 06/details.
Hoewel daar staat momenteel bij de verkrijgbaarheid
NIET OP VOORRAAD.
Dank voor jullie bijdragen. De aanschaf van een reserve accu stel ik nog maar even uit, naar aanleiding van jullie bijdragen.
Ben
**)
Wat betreft de kosten, toen ik begon met fotograferen, was ik nog vrijgezel, ging goedkoop op vakantie en bestede wat meer aan fotografie. Met een gezin met kinderen, kun je minder aan je hobby besteden want ook andere zaken moeten betaald worden. Het deel van het inkomen dat ik nu aan fotografie uitgeef is in verhouding dus veel minder dan 40 jaar geleden.