Belichting D700
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Belichting D700
Beste,
Heb sedert kort een probleempje met belichting van camera in de A stand en S stand.
Is het volgende, als ik een foto neem binnenshuis op een tamelijk goed belicht onderwerp krijg ik bv. een sluitertijd van 1/250 diafragma 2,8 en ISO 800.
Als ik nou van onderwerp verander dat donkerder is en de sluitertijd zakt onder 1/60 dan krijg ik in de zoeker melding van LO en staat het metertje in het midden te knipperen.
Waarom krijg ik dan geen sluitertijd van bv. 4”?
Dit gebeurd ook in S stand maar dan wel met diafragma.
Dit alles ook met spot of matrixmeting.
Dank u.
Heb sedert kort een probleempje met belichting van camera in de A stand en S stand.
Is het volgende, als ik een foto neem binnenshuis op een tamelijk goed belicht onderwerp krijg ik bv. een sluitertijd van 1/250 diafragma 2,8 en ISO 800.
Als ik nou van onderwerp verander dat donkerder is en de sluitertijd zakt onder 1/60 dan krijg ik in de zoeker melding van LO en staat het metertje in het midden te knipperen.
Waarom krijg ik dan geen sluitertijd van bv. 4”?
Dit gebeurd ook in S stand maar dan wel met diafragma.
Dit alles ook met spot of matrixmeting.
Dank u.
- Ingmar
- Clublid
Re: Belichting D700
Blakcbird,
In A of S kies je resp diafragma os sluitertijd...op basis van het feit dat je aangeeft dat ISO 800 eruit komt voor een goede belichting denk ik dat je voor auto ISO hebt gekozen. Bij auto-iso geef je altijd een bovengrens op qua ISO en ondergrens qua sluiterijd.
Denk dat ie bij jou op 1/60 staat bij de max iso die je hebt ingesteld, zodoende ga je niet lager dan 1/60 bij de maximale iso en geeft de camera aan dat dit te laag is.
Grtz,
Ingmar
In A of S kies je resp diafragma os sluitertijd...op basis van het feit dat je aangeeft dat ISO 800 eruit komt voor een goede belichting denk ik dat je voor auto ISO hebt gekozen. Bij auto-iso geef je altijd een bovengrens op qua ISO en ondergrens qua sluiterijd.
Denk dat ie bij jou op 1/60 staat bij de max iso die je hebt ingesteld, zodoende ga je niet lager dan 1/60 bij de maximale iso en geeft de camera aan dat dit te laag is.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste B,
Eens met Ingmar, waarschijnlijk werken de diverse hulpmiddelen elkaar tegen.
Ik zou beginnen met alles handmatig meten en geen auto-iso etc.
Groeten, Gijs
Eens met Ingmar, waarschijnlijk werken de diverse hulpmiddelen elkaar tegen.
Ik zou beginnen met alles handmatig meten en geen auto-iso etc.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Ok dank,
Zal het eens bekijken, laat het wel weten
Zal het eens bekijken, laat het wel weten
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
De LO indicatie is een bekend fenomeen van de D700 en betekent dat de lichtmeting niet meer geheel betrouwbaar is (lager dan EV 0). Oplossing: stel de camera handmatig in.
Jur
-
- Forumlid
Wat bedoel je dan?
Dat de lichtmeter niet werkt in stand A en S en dan verder wel werkt in de manuele stand?
Heb het nagekeken van de auto iso en vaste sluitertijd en alles staat normaal, dus geen auto iso.
Dat de lichtmeter niet werkt in stand A en S en dan verder wel werkt in de manuele stand?
Heb het nagekeken van de auto iso en vaste sluitertijd en alles staat normaal, dus geen auto iso.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Dit Lo doet mijn D700 ook maar alleen als hij tegen de auto-iso grenzen aan loopt. Met auto-iso uit gaat de sluitertijd gewoon verder omlaag. Ik geloof niet dat het met de meetnauwkeurigheid te maken heeft.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
Jur,
Wat bedoel je dan met een gekend probleem?
Is softwarematig, en is dit op te lossen?
Wat bedoel je dan met een gekend probleem?
Is softwarematig, en is dit op te lossen?
-
- Forumlid
Is geen gekend probleem van de D700. Mijn D80 en D3 hebben daar ook "last" van. 

gr
Peter
Peter
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Jur Zegt niet "gekend probleem" maar "bekend fenomeen", en dat is iets anders. Een fenomeen is iets waar je mee te maken krijgt omdat het optreedt maar dat niet direct last hoeft te geven tijdens het gebruik. Een probleem is iets waar je wel last van hebt. En problemen los je op, fenomenen constateer je.BLACKBIRDXX schreef:een gekend probleem?
Om het even richting "probleemoplossen" te trekken: Nikon (en iedere andere camerabouwert) heeft lichtmeters die een bepaalde meetwaarde aankunnen. Kom je onder die waarde, dan gaat de software interpreteren en garandeert Nikon niet meer dat de meting 100% correct is. Vandaar dat knipperlichtje. Waarschuwt in feite dat e.e.a. af kan wijken van de werkelijkheid en attendeert de gebruiker dus dat ie heel goed moet weten waarmee hij of zij bezig is. Overgaan dus op M, zoals Ingmar al aangaf en zelf gaan rekenen cq een bracketing maken.