Ervaringen Nikon Coolpix AW100

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: Ervaringen Nikon Coolpix AW100

Berichtdoor Bea » ma okt 28 2013 1:53 pm

Bedenk me opeens dat ik het draadje van Jan heb gekaapt. Sorry Jan. Als dit een probleem is graag verplaatsen mods :)
Gebruikersavatar
Bea

Forumlid
Berichten: 799


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen Nikon Coolpix AW100

Berichtdoor henkk » ma okt 28 2013 7:07 pm

Ik zie niet zozeer onscherpte door een te lange sluitertijd (uitgezonderd de vingertjes). Er is wel veel overstraling door tegenlicht, daar doe je zo niet veel aan. Zorgen dat het glaasje voor de lens goed schoon is zou kunnen helpen. Wat meer afstand nemen en inzoomen zou ook een ietwat beter beeld kunnen opleveren alhoewel het groothoekeffect ook wel leuk is (5 mm is equivalent met 28 mm op FX/kleinbeeldfilm).

Als je een snellere sluitertijd wil, moet je de ISO verhogen. Ik zie in de EXIF dat je automatisch ISO hebt gebruikt. Via 'Opnamemenu'; "ISO-waarde' kun je die instellen tussen 125 en 3200 (let op, die zit op de 2e blz.). Er is ook 'Vast bereik automatisch 400'. Ik gebruik meestal die en soms automatisch. De beeldkwaliteit wordt nauwelijks minder tot 400 en je houdt een snelle sluitertijd. Alhoewel ook dan de camera afdaalt tot 1/50 of 1/30, zag ik net in een set recente foto's die ik ermee gemaakt heb. Dus als je echt een snellere sluitertijd wil moet je een vaste hogere ISO kiezen. Maar of het resultaat echt anders gaat worden betwijfel ik.
Sluitertijden van 1/30 of 1/50 moet bij 5 mm brandpuntsafstand zonder meer goed kunnen. Ik gebruik ook nog de VR functie (niet de hybride VR, die beviel me minder).

Kortom ik denk dat het in de opnameomstandigheden zit en niet zozeer in de sluitertijd. Er zit nou eenmaal geen effectieve zonnekap op en overstraling ligt op de loer. Is ook voor andere camera's lastig.
Succes met de camera! Ik heb 'm nu twee jaar en het is nog steeds een grote concurrent voor m'n D700 als ik 'light' wil reizen. Ook onder water blijft goed gaan.

Mijn bewering dat de AW100 nooit de f/ waarde wijzigt, moet ik intrekken. Hij gebruikt ook wel eens hogere waarden dan 3.9-4.8 maar wanneer dat gebeurt daar kan ik nog geen patroon in ontdekken. Het lijkt er op dat hij soms een 2x grijsfilter er tussen stopt, al dan niet electronisch.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen Nikon Coolpix AW100

Berichtdoor Bea » ma okt 28 2013 7:56 pm

Ik snap dat je denkt dat hier sprake was van tegenlicht maar dat is niet het geval. De zon scheen niet echt en had ik in mijn rug. Het is echt maar een enkele foto die er fatsoenlijk uitkomt. Achtergronden zijn vaak wel scherp maar de persoon uiteraard niet met deze sluitertijden. VR staat aan. Zet ik hem op sportstand dan zijn de sluitertijden wel iets beter maar dan stelt hij niet scherp op de persoon maar op de achtergrond.
Gebruikersavatar
Bea

Forumlid
Berichten: 799


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen Nikon Coolpix AW100

Berichtdoor henkk » ma okt 28 2013 9:18 pm

ik geloof niet dat het aan de sluitertijd ligt. 1/30 bij equivalent 28 mm met VR aan moet geen enkel probleem zijn en bovendien zie ik ook geen bewegingsonscherpte.
Zit er misschien vuil binnen in de camera? Kun je er eens mee langs gaan bij 'Beverwijk'? (Nikon service centrum).

Wat me opvalt is dat AF staat op single area, center maar dat 'AF points in focus (none)' wordt aangegeven. De AF-instellingen lijkn me goed maar werken dus niet volgens de exif. Niettemin is het beeld in het centrum best wel scherp.
Andere forumleden met een visie hierop???
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen Nikon Coolpix AW100>aanschaf AW110

Berichtdoor jan » vr mei 02 2014 9:41 am

Dochter is inmiddels 10 en heeft vorige week de AW110 aangeschaft. Wanneer ik de kans krijg zal ik ik'm ook eens ter hand nemen. Wel leuk is de tethering functie via WiFi met de tablet. Nu nog een app voor Windows phone kan ik deze functie ook gebruiken. App van Nikon is er alleen voor Android & Apple.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten