Witte kringen op de foto's

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Witte kringen op de foto's

Berichtdoor Slotboom » do mar 13 2008 8:50 pm

Als ik de flits gebruik van mijn Nikon Coolpix S4, zie ik op de foto's allemaal witte kringen; bij elke foto op een andere plek. Nikon wil beweren dat het de weerkaatsing van stofdeeltjes is die door de ruimte zweven waar de foto wordt gemaakt.
Herkent iemand dit probleem ?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Slotboom

Onderwerp:

Berichtdoor Corné Goud » do mar 13 2008 8:57 pm

Is het probleem buite bijvoorbeeld niet ?

Gr Corné goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Corné Goud

Forumlid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor florist » do mar 13 2008 8:58 pm

kan je misschien een foto plaatsen, dit kan e.e.a. verhelderen.
florist

Onderwerp:

Berichtdoor ALE » do mar 13 2008 8:59 pm

Ja, helaas herken ik dit ook bij de camera van mijn dochter. Zij heeft de S6 met exact dezelfde probleem. Ik heb zo langzamerhand alles al geprobeerd en veel mensen op het forum reeds persoonlijk gevraagd of zij een oplossing hadden. Tijdens het jubileum gaf Nikon mij op dat het waarschijnlijk aan de stof lag in de lucht (klinkt bekend, niet) of aan de "zilveren" ring om de lens. Men kan hier niets aan doen en daar mag je het dan mee doen...

Mocht jij toch nog een oplossing vinden, houd ik mij aanbevolen.
Suc6,

ALE

PS, welkom hier op het forum
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
ALE

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do mar 13 2008 11:16 pm

Dit verschijnsel komt inderdaad erg vaak voor bij digi's waar bij geflitst wordt...
Oorzaak is stof vlakbij de camera dat het flitslicht weerkaatst.
Dit probleem ontstaat vaak wanneer de flitser dicht bij de lens zit (ingebouwd of aangebouwd aan de camera).
Wanneer je een externe flitser (SB-600/800 o.i.d.) gebruikt en langere brandpunten heb je minder snel last van dit probleem.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Ed Post

Clublid

Onderwerp:

Inderdaad de weerkaatsing van de flits tegen stofdeeltjes.

Berichtdoor Berend Jan » do mar 13 2008 11:26 pm

Het is op te lossen door gebruik te maken van een exsterne flitser, of wat meer inte zoomen.
De flits kegel (lichtstraal) moet verder van de lens de beeldkegel kruisen.
(Hopelijk begrijp je het.)
Vooral in ruimtes waar veel stof aanwezig is komt het veel voor. B.v. in een gymzaal. (Veel magnesiumpoeder). Ook bij regendruppels ontstaat het.
Afbeelding

Heel moeilijk om het te voorkomen.

Berend Jan.
Berend Jan

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ElRonno » vr mar 14 2008 11:28 am

Overigens heb ik wel eens een artikel gelezen van iemand die beweerde spirituele entiteiten te kunnen fotograferen als rondzwevende helderwitte energiebollen....

Maar het is inderdaad gewoon stof of regen. Hoe dichter de flitser bij de lens zit, hoe erger dit effect optreedt, net als rode ogen.
ElRonno

Forumlid

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor wil » vr mar 14 2008 12:49 pm

ElRonno schreef:Overigens heb ik wel eens een artikel gelezen van iemand die beweerde spirituele entiteiten te kunnen fotograferen als rondzwevende helderwitte energiebollen....

Dat was Robert van den Broeke. Hij demonstreerde het met compact camera bij TV programma van Irene Moors. De ronde vlekken waren geesten van overleden personen volgens hem. Hij is trouwens ook betrapt op bedrog. Noemde het beroep van overleden persoon compleet met de spelfout zoals het op internet stond.
wil

Clublid

Ervaringsniveau: ****

Terug naar “Coolpix”