Fotogebruik zonder toestemming.
- Marc
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Fotogebruik zonder toestemming.
Ik ben er gisteren achter gekomen dat een foto van mij gebruikt wordt op een site zonder dat ik er toestemming voor gegeven wordt.
Er wordt wel aan bronvermelding gedaan.
Het gaat om een site van een Universitaire opleiding in Belgie.
Wat te doen in dit geval?
Er wordt wel aan bronvermelding gedaan.
Het gaat om een site van een Universitaire opleiding in Belgie.
Wat te doen in dit geval?
Re: Fotogebruik zonder toestemming.
Hoe zijn ze aan je foto gekomen?
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ligt er helemaal aan wat je wilt.
Verbied het, stuur een rekening, vraag om naamsvermelding en/of een link naar je website of doe er niks aan.
Verbied het, stuur een rekening, vraag om naamsvermelding en/of een link naar je website of doe er niks aan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
In welke context gebruiken ze de foto? Is het een arm studentje wat een blog heeft geplaatst met een ge-googled fotootje of is het een reclamecampagne voor de universiteit etc etc? Mag in beide situaties natuurlijk niet maar ik vroeg het me gewoon af...
Spul waarmee je foto's maakt...
Je geeft niet aan wat je wilt.
Dit http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=32320 is het meest recente discussie over dit soort diefstal.
Extra complicatie hier is dat dit plaatsvindt in het buitenland; niet dat ongevraagde publicatie dan minder verboden zou zijn, maar de rechtsgang, zeden en gewoonten zijn anders.
Groet Hans.
Dit http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=32320 is het meest recente discussie over dit soort diefstal.
Extra complicatie hier is dat dit plaatsvindt in het buitenland; niet dat ongevraagde publicatie dan minder verboden zou zijn, maar de rechtsgang, zeden en gewoonten zijn anders.
Groet Hans.
is het niet zo dat als er een bron vermelding gebruikt wordt er ook geen actie op ondernomen hoeft te worden.
Alleen een rekening sturen is dan genoeg.
Qua bedrag weet ik niet wat normaal is.
€ 150 zal wel genoeg zijn denk ik.
Alleen een rekening sturen is dan genoeg.
Qua bedrag weet ik niet wat normaal is.
€ 150 zal wel genoeg zijn denk ik.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
maak in ieder geval eerst een printscreen van de website of sla hem als geheel op.
Voor het geval je nog een rekening wilt sturen en zij van niks meer weten
Voor het geval je nog een rekening wilt sturen en zij van niks meer weten
-
- Forumlid
- Contacteer:
Heeft de TS überhaupt al contact gehad met de instantie.
Lijkt me toch wel een eerste aktie om te ondernemen.
Begin daarmee en ga dan kijken welke vervolg stappen je wilt ondernemen.
Het is wel heel makkelijk om gelijk te gaan roepen 'stuur een rekening'.
Groeten.
Erich.
Begin daarmee en ga dan kijken welke vervolg stappen je wilt ondernemen.
Groeten.
Erich.
Website: http://www.hierstaanfotos.nl
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Dat denk ik niet, want hij vraagt hier wat hij doen moet.Erich Snijder schreef:Heeft de TS überhaupt al contact gehad met de instantie.
Je moet je wel realiseren dat als je geld wilt zien, je wel een rekening moet sturen. Als je eerst vrijblijvend contact zoekt dan ligt het initiatief bij hen. Als je begint met een rekening die vergezeld gaat van een screendump. Wanneer je pas een rekening verstuurt wanneer de foto al verwijderd is dan gaat het vervolg weer moeizamerErich Snijder schreef:Begin daarmee en ga dan kijken welke vervolg stappen je wilt ondernemen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dan was naar mijn idee het advies om eerst contact op te nemen met degene die de foto heeft gebruikt het beste advies en ook het opslaan van de pagina als bewijs materiaal voor het geval je er niet uitkomt.Roelof schreef:Dat denk ik niet, want hij vraagt hier wat hij doen moet.Erich Snijder schreef:Heeft de TS überhaupt al contact gehad met de instantie.
Maar er wordt wel heel snel geroepen om een rekening te sturen.
Is toch een wat agressieve manier om je ongenoegen te uiten.
De TS geeft zelf in zijn post al aan dat er een bronvermelding staat.
En even zoeken op die forum had alle info al kunnen geven omdat meer mensen tegen dit probleem aan zijn gelopen.
Uiteraard moet je een rekening sturen wil je geld zien.Roelof schreef:Je moet je wel realiseren dat als je geld wilt zien, je wel een rekening moet sturen. Als je eerst vrijblijvend contact zoekt dan ligt het initiatief bij hen. Als je begint met een rekening die vergezeld gaat van een screendump. Wanneer je pas een rekening verstuurt wanneer de foto al verwijderd is dan gaat het vervolg weer moeizamerErich Snijder schreef:Begin daarmee en ga dan kijken welke vervolg stappen je wilt ondernemen.
Het 1 gaat niet zonder het ander.
Ben nu benieuwd wat de TS gaat doen.
Groeten.
Erich.
Website: http://www.hierstaanfotos.nl
- Marc
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties.
Er zijn vaker foto's van mij gebruikt maar daar is om verzocht.
In dit geval heb ik geen verzoek binnen gekregen. De reden van mij vraag is dat ik niet eerder geconfronteerd ben met dergelijk misbruik en onvoldoende kennis heb hoe te handelen in zo'n situatie.
De foto staat op de site v/d universiteit, dit heeft dus niets te maken met een armlastig studentje. (link toegevoegd)
http://www.kuleuven.be/thomas/hoger_ond ... isies/245/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb inmiddels een screenprint gemaakt.
Ik ga contact opnemen met de Universiteit en zal om uitleg vragen.
Er zijn vaker foto's van mij gebruikt maar daar is om verzocht.
In dit geval heb ik geen verzoek binnen gekregen. De reden van mij vraag is dat ik niet eerder geconfronteerd ben met dergelijk misbruik en onvoldoende kennis heb hoe te handelen in zo'n situatie.
De foto staat op de site v/d universiteit, dit heeft dus niets te maken met een armlastig studentje. (link toegevoegd)
http://www.kuleuven.be/thomas/hoger_ond ... isies/245/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb inmiddels een screenprint gemaakt.
Ik ga contact opnemen met de Universiteit en zal om uitleg vragen.
- Marc
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb vandaag een mail ontvangen met de volgende uitleg;
Geachte Heer Schager,
Thomas streeft er uiteraard naar om de auteursrechten van anderen op de website te respecteren. De website is bedoeld als ondersteuning voor leerkrachten in (godsdienst)onderwijs en heeft geen enkel commercieel oogmerk.
De inhoudsleverancier is wellicht van mening geweest dat de foto (met bronvermelding) een mooie aanvulling was bij de bijhorende tekst.
We willen ons verontschuldigen voor het eventuele ongemak en hebben de foto meteen van de pagina verwijderd.
Met vriendelijke groeten,
Thomas
http://www.godsdienstonderwijs.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Geachte Heer Schager,
Thomas streeft er uiteraard naar om de auteursrechten van anderen op de website te respecteren. De website is bedoeld als ondersteuning voor leerkrachten in (godsdienst)onderwijs en heeft geen enkel commercieel oogmerk.
De inhoudsleverancier is wellicht van mening geweest dat de foto (met bronvermelding) een mooie aanvulling was bij de bijhorende tekst.
We willen ons verontschuldigen voor het eventuele ongemak en hebben de foto meteen van de pagina verwijderd.
Met vriendelijke groeten,
Thomas
http://www.godsdienstonderwijs.be" onclick="window.open(this.href);return false;