Op mijn forum werd door een moderator een foto getoond van een fotograaf die een 'munt' had gefotografeerd. Ik werd daarop, als beheerder, gesommeerd een bedrag te betalen want dit viel onder licentieverlies. Kortom je kunt het op diverse punten gooien en op diverse punten geld eisen.
Wil je dat is natuurlijk een tweede, maar gezien deze instelling ook winst maakt met deze uitgiften is een claim wel rechtvaardig als je het mij vraagt.
Kortom portretrecht, copyright, licentieverlies (mits je als profesioneel fotograaf ingeschreven staat nog makkelijker te bewijzen.
In mijn geval werd ik aangeschreven door
http://www.i-ee.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; en zij hebben mij zeer netjes te woord gestaan. Het is voor hun een belangrijk deel van de werkzaamheden en zijn geheel op de hoogte van rechten, plichten en verantwoordelijkheden. Mischien is het ook wel slim om via die wegen dit aan te 'vechten', want er zit meer in dan je denkt. 800 euro wat ik hier lees is denk ik veel te weinig. Voor een afbeelding op een onderliggende webpagina (lees topic) was al 145 euro... Gelukkig hebben de forumleden tesamen dat bedrag bij elkaar gesprokkeld, want als beheerder van een forum zijn dit vervelende zaken en niet te controleren. In dit geval zouden ze veel beter moeten weten.
Veel succes en hopelijk kun je hieruit toch wat leuk cameramateriaal of iets dergelijks aanschaffen.
Hoor graag hoe dit afloopt.
Gr. Jeroen