Camera verbod handbagage

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Camera verbod handbagage

Berichtdoor JurjenF » do mei 18 2017 10:48 am

Ivm veiligheidseisen vanuit de USA is men bezig te bespreken dat er, naast laptops en tablets, ook geen camera's meer mee mogen in de handbagage. Afgelopen voorjaar werden wij al geconfronteerd met een, onaangekondigd, verbod om een verrekijker in de handbagage te hebben op het vliegveld in Cairo. Dat was pas bekend bij de laatste (!) veiligheidscontrole na de overstap.....Moest het koffertje van mijn betere helft het ruim in. Met daarin camera, lenzen, verrekijker en persoonlijke spulletjes voor onderweg. Uiteraard is mijn in Cairo ook bijzonder vriendelijk en meelevend met de (duurbetalende) passagiers. Maar goed : zit je straks verplicht opgescheept met 2 stuks ruimbagage waar je extra voor moet betalen per kilo (en niet te weinig ook) of je moet je camera in het buitenland kopen en verkopen. Terwijl een 'bebombde' camera/lens/laptop/tablet/verrekijker of weet ik wat voor apparaat in de ruimbagage ook een dikke Airbus kan laten neerstorten. Hopen dat de soep wat minder heet wordt uitgeserveerd dan dat-ie op de menukaart staat.
Onder het mom van veiligheid kun je straks alleen nog in je ondergoed meevliegen vrees ik.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor Ivan10 » do mei 18 2017 11:20 am

Ja niet wetende wat er in het ladingsruim en bagageruim is ingecheckt. Het zal wel met IS te maken hebben.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor henkk » do mei 18 2017 11:59 am

Geen nieuws: ik moest in 1975 bij het inchecken (Schiphol? VS?) al een foto maken met mijn toenmalige Practica om te laten zien dat hij echt was.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor Autofan1985 » do mei 18 2017 12:23 pm

JurjenF schreef:Ivm veiligheidseisen vanuit de USA is men bezig te bespreken dat er, naast laptops en tablets, ook geen camera's meer mee mogen in de handbagage. Afgelopen voorjaar werden wij al geconfronteerd met een, onaangekondigd, verbod om een verrekijker in de handbagage te hebben op het vliegveld in Cairo. Dat was pas bekend bij de laatste (!) veiligheidscontrole na de overstap.....Moest het koffertje van mijn betere helft het ruim in. Met daarin camera, lenzen, verrekijker en persoonlijke spulletjes voor onderweg. Uiteraard is mijn in Cairo ook bijzonder vriendelijk en meelevend met de (duurbetalende) passagiers. Maar goed : zit je straks verplicht opgescheept met 2 stuks ruimbagage waar je extra voor moet betalen per kilo (en niet te weinig ook) of je moet je camera in het buitenland kopen en verkopen. Terwijl een 'bebombde' camera/lens/laptop/tablet/verrekijker of weet ik wat voor apparaat in de ruimbagage ook een dikke Airbus kan laten neerstorten. Hopen dat de soep wat minder heet wordt uitgeserveerd dan dat-ie op de menukaart staat.
Onder het mom van veiligheid kun je straks alleen nog in je ondergoed meevliegen vrees ik.

Dat is inmiddeld al van de baan:
https://tweakers.net/nieuws/124821/vs-breidt-verbod-op-laptops-in-handbagage-voorlopig-niet-uit-naar-europa.html
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor JurjenF » do mei 18 2017 12:29 pm

Ja, dat is niks nieuws. Dat gebeurt hier en daar nog wel sporadisch. Ik heb mijn rugtas eens open moeten moeten maken op CdG Parijs en de veiligheidsdame vroeg mij daarna om hem maar weer snel dicht te maken....Waar het hier omgaat is dat het hele spul niet meer als handbagage mee mag. Dus moet je een dure Pelicase aanschaffen of soortgelijks (en die kosten niet niks) en die moet op slot kunnen en ook weer door de (Amerikaanse) douane opengemaakt kunnen worden. Zitten we toch een uurtje of 16 met knijpende billen in het vliegtuig.. :crazy:
Deze maatregel heeft idd met IS-dreiging te maken. Deze zou een 'laptopbom' ontwikkeld hebben. Tja, het wachten is nu dus op een Nikon-bom, Canon-bom etc.. Maar goed, ik vraag mij echt af hoe veel vliegreizende fotografen (zoals wij) eea moetn gaan oplossen en of de vliegmaatschappijen een tweede koffer gratis gaan vervoeren. (denk : wishfull thinking). En zo niet dan moet ik snel een tweede 100-400 en body kopen en die dan maar achterlaten op ons vaste vakantieadres. :mryellow:. Ik ben heel benieuwd hoe eea gaat aflopen. Maar 'at the end of the day' zal het wel weer (dik) geld gaan kosten voor de reizigers :evil:
Overigens gaat het nu specifiek om laptops maar er is wel degelijk gesproken over camera's etc..
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor Stijn Smits » do mei 18 2017 1:13 pm

Het bijbetalen is niet eens iets waar ik me heel erg druk om maak, het is meer dat er met ruimbagage nog wel eens minder voorzichtig omgegaan wordt.
Daarom neem ik mijn uitrusting altijd mee met de handbagage.
Tot nog toe ben ik nog altijd weggekomen met mijn veel te zware (16 kg) fototas.

Grt Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor Autofan1985 » do mei 18 2017 1:31 pm

JurjenF schreef:Ja, dat is niks nieuws. Dat gebeurt hier en daar nog wel sporadisch. Ik heb mijn rugtas eens open moeten moeten maken op CdG Parijs en de veiligheidsdame vroeg mij daarna om hem maar weer snel dicht te maken....Waar het hier omgaat is dat het hele spul niet meer als handbagage mee mag. Dus moet je een dure Pelicase aanschaffen of soortgelijks (en die kosten niet niks) en die moet op slot kunnen en ook weer door de (Amerikaanse) douane opengemaakt kunnen worden. Zitten we toch een uurtje of 16 met knijpende billen in het vliegtuig.. :crazy:
Deze maatregel heeft idd met IS-dreiging te maken. Deze zou een 'laptopbom' ontwikkeld hebben. Tja, het wachten is nu dus op een Nikon-bom, Canon-bom etc.. Maar goed, ik vraag mij echt af hoe veel vliegreizende fotografen (zoals wij) eea moetn gaan oplossen en of de vliegmaatschappijen een tweede koffer gratis gaan vervoeren. (denk : wishfull thinking). En zo niet dan moet ik snel een tweede 100-400 en body kopen en die dan maar achterlaten op ons vaste vakantieadres. :mryellow:. Ik ben heel benieuwd hoe eea gaat aflopen. Maar 'at the end of the day' zal het wel weer (dik) geld gaan kosten voor de reizigers :evil:
Overigens gaat het nu specifiek om laptops maar er is wel degelijk gesproken over camera's etc..

De media noemt het laptops, maar het gaat over 'devices groter dan een smartphone' idd. Echter is dat hele verhaal al van de baan.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor Tzigane » do mei 18 2017 4:16 pm

Het heeft geen donder met veiligheid te maken. De Amerikaanse veiligheidsdienst heeft nog nooit een aanslag verijdelt, de regels zijn compleet onzinnig. Het is gewoon loze onzin om te kunnen zeggen dat men "wat doet aan de veiligheid", en om burgers het gevoel te geven dat het ook nodig is. Terrorisme is complete onzin, een fictie om impopulaire en privacy-invasieve maatregelen te rechtvaardigen.

De horrorverhalen die ik daarnaast hoor over foto-apparatuur in de ruimbagage en vliegtuigen... brrr.. voor mij genoeg reden (naast de vervuiling) om sowieso niet te vliegen.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor Marten » do mei 18 2017 6:53 pm

Terrorisme is helaas geen fictie.
Maar dat bedoel je ook niet te zeggen, denk ik.
Hoop ik.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor Tzigane » do mei 18 2017 8:15 pm

De weg oversteken is veel gevaarlijker, dus ja, dat hoop ik wel te zeggen. Laten we onszelf niet gek maken. ;)
Maar anyway, offtopic! Sorry. :)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor MarcoEos70D » do mei 18 2017 9:05 pm

Een laar welen geleden vloog ik van Schiphol naar Lanzarote en terug. Ik had mijn cameratas als handbagage bij me. Geen probleem, maar zowel de camera als alle objectieven moesten eruit en werden stuk voor stuk bekeken. Had ik nog nooit eerder meegemaakt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor JurjenF » do mei 18 2017 9:31 pm

Ja vliegen kost vreselijk veel tijd en soms stress. Maar om nu naar Zuid Afrika te gaan met OAD...??? :lol:
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor jvdme » do mei 18 2017 9:53 pm

Achttien jaar geleden was ik op een groepsreis naar Marokko. Een reisgenoot had een compactkamera in haar bagage gedaan. Op het vliegveld van Casablanca bleek de tas opengesneden en de compact verdwenen.
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor Faiz » do mei 18 2017 10:03 pm

Diverse clubs van verkeersvliegers hebben al tegen deze maatregel geprotesteerd. De kans dat een accu in een "gecontroleerde" omgeving als in het bagageruim onopgemerkt in de fik vliegt is veel groter dan de kans op een explosief. Ik dacht dat deze maatregel inmiddels is beperkt tot vliegen op een klein aantal bestemmingen. Volgens mij was het ook niet zo lang geleden dat een accu van een drone van een tv ploeg in de bagagebak in de cabine begon te roken. Doordat de mensen zagen dat er rook uit een bagagebak kwam hebben ze adequaat kunnen handelen. Dit had je dus niet in het bagageruim willen hebben, ondanks de relbestendige containers waar ze in zitten.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera verbod handbagage

Berichtdoor imaginary_nl » do mei 18 2017 11:06 pm

Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten